Bokrecension: Alla de andra dagarna

2017-10-03

Alla de andra dagarna
Bokförlaget Mormor

Döden kan vara lätt som en fjäder eller tung som Taiberget, sa en kinesisk tänkare.
Ett cancerbesked skärper naturligt nog funderingarna kring liv och död.
Två kvinnor i min bekantskapskrets har med denna utgångspunkt skrivit ner sina betraktelser. Agneta Willans är den ena. Hon lever ännu. Den andra är den nu bortgångna Siv Öberg med boken Min död eller din – om en klasskamp.
Deras böcker är mycket olika.

Siv Öberg skrev en fiktiv roman om personliga relationer. Huvudpersonen Aina uppsöks av en man, tidigare partner i en gammal ungdomskärlek som slutade i brytning efter att hon blivit illa behandlad. Nu vill mannen, som är svårt sjuk, be om förlåtelse, vilket hon absolut inte kan tänka sig. Det resulterar i gräl och tvekamp mellan de samhällsklasser de representerar.

Alla de andra dagarna är mer direkt personlig, ett slags fri dagbok om cancerbeskedet, dödsfruktan, behandlingen och sjukdomsförloppet, interfolierad med minnen och drömmar. Berättelsen genomsyras av Agnetas vilja att för sig själv summera och för de efterkommande – dottern och barnbarnen – berätta hur hon uppfattat livets vägskäl.

Det är en vacker bok, meditativ med en sorgsen grundton trots den, såvitt man som läsare kan bedöma, framgångsrika sjukdomsbehandlingen. Men den är full av antydningar och abstraktioner som gör att den ibland känns ytlig. Författaren tar inte på allvar itu med problemen, till exempel kring adoptionen av dottern som spädbarn och relationen till hennes biologiska mor. Inte heller gör hon klart vad hon vill med sitt liv och i vilken utsträckning hon uppnått sina mål. Frågorna ställs: Vad har jag gjort under mitt liv? Har jag åstadkommit något? Vad vill jag mer hinna göra innan det är för sent? Vad är det som skapat mening i mitt liv? Hur kommer jag att bli ihågkommen? Men de får aldrig något svar. Jag saknar de sociala sammanhangen – arbetet, kollektivet, idéerna, idealen, kampen – kort sagt, meningen med livet.

Illusion – sant eller falskt?

Eva Wernlid

Än lever det gamla järnbruket i Avesta, ett semestertips som står sig i alla väder. I år visar Avesta Art utställningen Illusion, en samlingsutställning med tretton konstnärer. Fotografen Eva Wernlid har besökt utställningen. Här återger hon den i ett kortare referat.

Bokrecension: Populistiska manifestet

Stefan Estby

"Populistiska manifestet behövs verkligen nu när det är valår och förhoppningsvis kommer de 151 teserna med ibland långa, ibland korta kommentarer bli lästa och reflekterade över. Bra att både höger- och vänsterpopulism granskas på detta genomgripande sätt." Det skriver recensenten Stefan Estby.

Pale Rider: Jan Aghed 1934-2018

Carl Henrik Svenstedt

"I mitt liv stegade Jan Aghed in som Gary Cooper i High Noon. Sheriffen som skulle skapa struktur i den svenska filmkritikens förvirring. Året var 1964 och han kom över dynerna vid Venedigs Lido, en stadig bit på lite krumma fotbollsben men med trampet långt fram på fotsulan som en boxare, redo för fight. Och fight skulle det bli." Det skriver filmkrönikören Carl Henrik Svenstedt.

Jag är vitter och Bellmansk

Nu är det så här! Jag är inte bitter! Men lite sur blir jag allt efter alla turer i en kunglig akademi där ”snille och smak” ska vara ledord och ändå lyckas ledamöterna köra hela tillställningen i botten. Snillet har således bara gett en bitter eftersmak där den talang som ”snille” ska beskriva uppenbarligen inte omfattar det salig Ribbing kallade ”vett och etikett”. Det skriver FiB/K:s Backstugusittaren.