logo

KULTUR

Bokrecension: Blixt från oklar himmel

2018-01-16

Sara Granér: Blixt från oklar himmel
(Galago förlag)

Men vad står det egentligen? Det är en i bästa mening överraskande samhällskunskapsbok av Sara Granér. Rimmen håller samman tre olika saker, begrepp eller företeelser. Du tvingas själv fundera över samband – om det alls finns.

Ett grustag
Ett icke tydligt definierat jag
Sveriges rikes lag
En brottsplatsundersökning
En viktökning
Rumtidens krökning
En aztekstaty
Fräsch hy
Framställning av bly
En bussfärd
En arbetsmarknadsåtgärd
En inre värld

Varje rad är illustrerad. Ofta hennes människoliknande nallebjörnsfigurer som, på samma gång, är gulliga och lite sorgsna. Teckningarna liknar POGO Pedagogs skolundervisning med stillbilder på 1970-talet. Fast trevligare. En bilderbok där livet undersöks i rimform.

Det känns som en drömsk föreläsning. Tonläget ligger mellan förklarande och ifrågasättande; mellan det uppenbara och det teoretiska. Rimmen blir den vetenskapliga analysmetoden. Verkligheten sorterad efter rim! En princip så god som någon.

är författare förr letade rim så skulle dessa passa in i en kontext. Ofta användes nödrim som alla kunde gissa sig till långt i förväg, men här blir du istället överraskad av just rimmen; lite som hos Falstaff Fakir (Axel Wallengren).

En bra föreläsare kan berätta om vilket ämne som helst på ett fängslande sätt. Det är som att bläddra i ett gammalt uppslagsverk, där du slumpmässigt stöter på det ena uppslagsordet efter det andra med enda gemensamma nämnaren att de börjar på samma bokstav. Ändå kan du känna hur all kunskap hänger ihop någonstans där långt bak i bokryggen.

Det sägs att skrattet ofta är en försvarsreaktion på oväntade händelser. Får en vänstertecknare vara så här trevlig? Du blir misstänkt glad av att läsa henne. Men aldrig förnöjd, ska tilläggas. Satirens brist på ilska har inte ersatts av resignation – utan av eftertanke.

Kunskap har blivit lärdom som blivit konst. Men ingen konstig förkonstligad konst. Istället en konst som försöker leta sig tillbaka till sitt ursprung där bland oss alldeles vanliga små människor. Boken rekommenderas till livströtta som inte kan se att alla vardagligheter ingår i en större vetenskaplig plan – på rim.
 


Teckna en prenumeration här

Olof Rydström

KULTUR

Illusion – sant eller falskt?

Eva Wernlid

Än lever det gamla järnbruket i Avesta, ett semestertips som står sig i alla väder. I år visar Avesta Art utställningen Illusion, en samlingsutställning med tretton konstnärer. Fotografen Eva Wernlid har besökt utställningen. Här återger hon den i ett kortare referat.

KULTUR

Bokrecension: Populistiska manifestet

Stefan Estby

"Populistiska manifestet behövs verkligen nu när det är valår och förhoppningsvis kommer de 151 teserna med ibland långa, ibland korta kommentarer bli lästa och reflekterade över. Bra att både höger- och vänsterpopulism granskas på detta genomgripande sätt." Det skriver recensenten Stefan Estby.

KULTUR

Pale Rider: Jan Aghed 1934-2018

Carl Henrik Svenstedt

"I mitt liv stegade Jan Aghed in som Gary Cooper i High Noon. Sheriffen som skulle skapa struktur i den svenska filmkritikens förvirring. Året var 1964 och han kom över dynerna vid Venedigs Lido, en stadig bit på lite krumma fotbollsben men med trampet långt fram på fotsulan som en boxare, redo för fight. Och fight skulle det bli." Det skriver filmkrönikören Carl Henrik Svenstedt.

KULTUR

Jag är vitter och Bellmansk

Jan-Erik Back

Nu är det så här! Jag är inte bitter! Men lite sur blir jag allt efter alla turer i en kunglig akademi där ”snille och smak” ska vara ledord och ändå lyckas ledamöterna köra hela tillställningen i botten. Snillet har således bara gett en bitter eftersmak där den talang som ”snille” ska beskriva uppenbarligen inte omfattar det salig Ribbing kallade ”vett och etikett”. Det skriver FiB/K:s Backstugusittaren.