Bokrecension: De kidnappade Kinasvenskarna

2018-04-03

DE KIDNAPPADE KINASVENSKARNA – Fallen Gui Minhai och Peter Dahlin
Jojje Olsson (Historiska Media Brännpunkt, 2018)

Kina är nu världens näst största ekonomi. Förut har Kina utrikespolitiskt legat ganska lågt. Men under landets nya ledare har Kina blivit alltmer på hugget. Detta kommer till uttryck både gentemot grannarna i Ostasien och i internationella organisationer som FN. Samtidigt har läget hårdnat för de krafter i Kina som vill värna yttrandefrihet och rättssäkerhet.

I den första delen av sin bok skildrar Jojje Olsson hur organisationen China Action, där Peter Dahlin var verksam, lämnar stöd till advokater som vågar sig på att hjälpa parter i domstolstvister om olika slags rättighetskränkningar. Hundratals sådana advokater burades in av myndigheterna sommaren 2015 i det så kallade 709-nedslaget. Advokaterna hade bara krävt att myndigheterna skulle tillämpa de redan gällande lagarna. Flera modiga advokater blev torterade under fångenskapen.

I nästa avsnitt behandlar Olsson fallet Gui Minhai; bokförläggaren och bokhandlaren i Hongkong; sedan 90-talet svensk medborgare. Gui skriver böcker och ger ut andras böcker med kritik av Pekings ledarskap. Han lär ha varit i färd med att ge ut en bok om Xi Jinpings älskarinnor, när han hösten 2015 fördes bort av civilklädda kinesiska agenter från sin fritidsbostad i Thailand. Efter två år sades han vara släppt men hölls tydligen ändå i ett slags husarrest. På väg till Peking, i sällskap av två svenska diplomater, för att genomgå läkarundersökning, greps han i januari av kinesiska säkerhetsmän. I ett nytt TV-framträdande för någon månad sedan avvisade han Sveriges försök att hjälpa honom.

Olsson gisslar utförligt och nästan tjatigt, men av allt att döma rättvist den svenska regeringens senkomna och länge svala intresse för Guis fall. Dilemmat om (”i vilken mån”) mänskliga rättigheter ska få störa affärerna beskrivs ingående.

Gui blev ju verkligen kidnappad. Huruvida detsamma kan sägas om Dahlin är mera tveksamt. Han befann sig redan i Kina när han greps. Hans verksamhet var ägnad att ådra honom misstankar, eftersom China Action stöddes ekonomiskt från utlandet. Man kan jämföra med det svenska brottet ”tagande av utländskt understöd” (BrB 19:13). Visserligen förvarades han inte i ett vanligt häkte, utan i strid med lagen i ett mer irreguljärt ”svart fängelse”, men han släpptes och utvisades efter 23 dagar.

I den avslutande delen av denna värdefulla rapport behandlas bl.a. Kinas ökade inflytande i många internationella organisationer.

Teckna en prenumeration på FiB/K här

Ingemar Folke

Illusion – sant eller falskt?

Eva Wernlid

Än lever det gamla järnbruket i Avesta, ett semestertips som står sig i alla väder. I år visar Avesta Art utställningen Illusion, en samlingsutställning med tretton konstnärer. Fotografen Eva Wernlid har besökt utställningen. Här återger hon den i ett kortare referat.

Bokrecension: Populistiska manifestet

Stefan Estby

"Populistiska manifestet behövs verkligen nu när det är valår och förhoppningsvis kommer de 151 teserna med ibland långa, ibland korta kommentarer bli lästa och reflekterade över. Bra att både höger- och vänsterpopulism granskas på detta genomgripande sätt." Det skriver recensenten Stefan Estby.

Pale Rider: Jan Aghed 1934-2018

Carl Henrik Svenstedt

"I mitt liv stegade Jan Aghed in som Gary Cooper i High Noon. Sheriffen som skulle skapa struktur i den svenska filmkritikens förvirring. Året var 1964 och han kom över dynerna vid Venedigs Lido, en stadig bit på lite krumma fotbollsben men med trampet långt fram på fotsulan som en boxare, redo för fight. Och fight skulle det bli." Det skriver filmkrönikören Carl Henrik Svenstedt.

Jag är vitter och Bellmansk

Nu är det så här! Jag är inte bitter! Men lite sur blir jag allt efter alla turer i en kunglig akademi där ”snille och smak” ska vara ledord och ändå lyckas ledamöterna köra hela tillställningen i botten. Snillet har således bara gett en bitter eftersmak där den talang som ”snille” ska beskriva uppenbarligen inte omfattar det salig Ribbing kallade ”vett och etikett”. Det skriver FiB/K:s Backstugusittaren.