Bokrecension: De kidnappade Kinasvenskarna

2018-04-03

DE KIDNAPPADE KINASVENSKARNA – Fallen Gui Minhai och Peter Dahlin
Jojje Olsson (Historiska Media Brännpunkt, 2018)

Kina är nu världens näst största ekonomi. Förut har Kina utrikespolitiskt legat ganska lågt. Men under landets nya ledare har Kina blivit alltmer på hugget. Detta kommer till uttryck både gentemot grannarna i Ostasien och i internationella organisationer som FN. Samtidigt har läget hårdnat för de krafter i Kina som vill värna yttrandefrihet och rättssäkerhet.

I den första delen av sin bok skildrar Jojje Olsson hur organisationen China Action, där Peter Dahlin var verksam, lämnar stöd till advokater som vågar sig på att hjälpa parter i domstolstvister om olika slags rättighetskränkningar. Hundratals sådana advokater burades in av myndigheterna sommaren 2015 i det så kallade 709-nedslaget. Advokaterna hade bara krävt att myndigheterna skulle tillämpa de redan gällande lagarna. Flera modiga advokater blev torterade under fångenskapen.

I nästa avsnitt behandlar Olsson fallet Gui Minhai; bokförläggaren och bokhandlaren i Hongkong; sedan 90-talet svensk medborgare. Gui skriver böcker och ger ut andras böcker med kritik av Pekings ledarskap. Han lär ha varit i färd med att ge ut en bok om Xi Jinpings älskarinnor, när han hösten 2015 fördes bort av civilklädda kinesiska agenter från sin fritidsbostad i Thailand. Efter två år sades han vara släppt men hölls tydligen ändå i ett slags husarrest. På väg till Peking, i sällskap av två svenska diplomater, för att genomgå läkarundersökning, greps han i januari av kinesiska säkerhetsmän. I ett nytt TV-framträdande för någon månad sedan avvisade han Sveriges försök att hjälpa honom.

Olsson gisslar utförligt och nästan tjatigt, men av allt att döma rättvist den svenska regeringens senkomna och länge svala intresse för Guis fall. Dilemmat om (”i vilken mån”) mänskliga rättigheter ska få störa affärerna beskrivs ingående.

Gui blev ju verkligen kidnappad. Huruvida detsamma kan sägas om Dahlin är mera tveksamt. Han befann sig redan i Kina när han greps. Hans verksamhet var ägnad att ådra honom misstankar, eftersom China Action stöddes ekonomiskt från utlandet. Man kan jämföra med det svenska brottet ”tagande av utländskt understöd” (BrB 19:13). Visserligen förvarades han inte i ett vanligt häkte, utan i strid med lagen i ett mer irreguljärt ”svart fängelse”, men han släpptes och utvisades efter 23 dagar.

I den avslutande delen av denna värdefulla rapport behandlas bl.a. Kinas ökade inflytande i många internationella organisationer.

Teckna en prenumeration på FiB/K här

Ingemar Folke

Satir: Hoppet och klippet

2018-05-30

Livet kan vara bekymmersamt ibland. Särskilt tillkrånglat är det när det är mycken månad kvar i slutet på lönen. Av någon okänd anledning brukar det speciellt då finnas hundratals saker att betala medans kylskåpet innehåller ett kvarts paket härsket smör och en urklämd tub senap plus något oidentifierat som var menat som jobblunch två månader tidigare.

Två ting äro vita - oskuld och arsenik

2018-05-28

En tidig sommarmorgon år 1851 avvek en 57-årig man av medellängd spårlöst från sitt hem i kungliga huvudstaden. Stockholmspolisen, som leddes av den nyutnämnde Wilhelm Stråle, engagerade sig per omgående i ärendet: husrannsakan genomdrevs, handlingar beslagtogs, förhör hölls med de närmast berörda och en rad tänkbara flyktvägar kartlades.

Bokrecension: The Vanishing American Adult

Bo Kramsjö

2018-05-16

Ben Sasse, republikansk senator från Nebraska, är författare till boken The Vanishing American Adult. Senator Sasse menar att amerikansk ungdom har drivit bort från det amerikanska samhällets grundläggande principer.

Bokrecension: Förlåten

2018-05-15

Agnes Lidbeck debuterade 2017 med sin kritikerrosade roman Finna sig. Den handlar om de disparata roller dagens kvinnor har och också accepterar – älskarinnan, modern, vårdaren – den självutplånande, som därmed ständigt är missnöjd med sin situation, men tycks ha svårt att bryta det invanda mönstret. Fången och stelnad i genussystemet.