Bokrecension: De kidnappade Kinasvenskarna

2018-04-03

DE KIDNAPPADE KINASVENSKARNA – Fallen Gui Minhai och Peter Dahlin
Jojje Olsson (Historiska Media Brännpunkt, 2018)

Kina är nu världens näst största ekonomi. Förut har Kina utrikespolitiskt legat ganska lågt. Men under landets nya ledare har Kina blivit alltmer på hugget. Detta kommer till uttryck både gentemot grannarna i Ostasien och i internationella organisationer som FN. Samtidigt har läget hårdnat för de krafter i Kina som vill värna yttrandefrihet och rättssäkerhet.

I den första delen av sin bok skildrar Jojje Olsson hur organisationen China Action, där Peter Dahlin var verksam, lämnar stöd till advokater som vågar sig på att hjälpa parter i domstolstvister om olika slags rättighetskränkningar. Hundratals sådana advokater burades in av myndigheterna sommaren 2015 i det så kallade 709-nedslaget. Advokaterna hade bara krävt att myndigheterna skulle tillämpa de redan gällande lagarna. Flera modiga advokater blev torterade under fångenskapen.

I nästa avsnitt behandlar Olsson fallet Gui Minhai; bokförläggaren och bokhandlaren i Hongkong; sedan 90-talet svensk medborgare. Gui skriver böcker och ger ut andras böcker med kritik av Pekings ledarskap. Han lär ha varit i färd med att ge ut en bok om Xi Jinpings älskarinnor, när han hösten 2015 fördes bort av civilklädda kinesiska agenter från sin fritidsbostad i Thailand. Efter två år sades han vara släppt men hölls tydligen ändå i ett slags husarrest. På väg till Peking, i sällskap av två svenska diplomater, för att genomgå läkarundersökning, greps han i januari av kinesiska säkerhetsmän. I ett nytt TV-framträdande för någon månad sedan avvisade han Sveriges försök att hjälpa honom.

Olsson gisslar utförligt och nästan tjatigt, men av allt att döma rättvist den svenska regeringens senkomna och länge svala intresse för Guis fall. Dilemmat om (”i vilken mån”) mänskliga rättigheter ska få störa affärerna beskrivs ingående.

Gui blev ju verkligen kidnappad. Huruvida detsamma kan sägas om Dahlin är mera tveksamt. Han befann sig redan i Kina när han greps. Hans verksamhet var ägnad att ådra honom misstankar, eftersom China Action stöddes ekonomiskt från utlandet. Man kan jämföra med det svenska brottet ”tagande av utländskt understöd” (BrB 19:13). Visserligen förvarades han inte i ett vanligt häkte, utan i strid med lagen i ett mer irreguljärt ”svart fängelse”, men han släpptes och utvisades efter 23 dagar.

I den avslutande delen av denna värdefulla rapport behandlas bl.a. Kinas ökade inflytande i många internationella organisationer.

Teckna en prenumeration på FiB/K här

Ingemar Folke

Alex Schulman far med osanning i nya boken!

Alex Schulman har gått för långt i den nya boken Bränn alla mina brev anser litteraturkritikern Mats Parner. Han ändrar datum på viktiga händelser så att det blir förtal av avlidna. Och frågan man ställer sig är vad som är sant i boken om hans morfar Sven Stolpe och mormor Karin?

Så stöttade DN:s kulturredaktion Kulturprofilen!

Idag inleds rättegången mot Kulturprofilen i hovrätten i Stockholm. Det är inte bara Svenska Akademien som stöttat honom. Även några av landets största kulturredaktioner har krattat manegen åt honom. Här skriver en person som har haft stor insyn i det outtalade samarbetet mellan Kulturprofilens Forum och landets största kulturredaktioner. Läs om hur redaktionerna "sponsrat" Kulturprofilen och hans scen Forum.

Fanny å Farmor

Ett inlägg under pågående valrörelse av Kristina Eriksson och Hans-Magnus Meincke.

Musikaliskt mirakel

När Bach gjorde det inledande preludiet i Das Wohltemperierte Klavier spelbart för alla gläntade han på dörren till musikens underbara värld. Det menar författaren och översättaren Margareta Zetterström.