Bokrecension: De kidnappade Kinasvenskarna

2018-04-03

DE KIDNAPPADE KINASVENSKARNA – Fallen Gui Minhai och Peter Dahlin
Jojje Olsson (Historiska Media Brännpunkt, 2018)

Kina är nu världens näst största ekonomi. Förut har Kina utrikespolitiskt legat ganska lågt. Men under landets nya ledare har Kina blivit alltmer på hugget. Detta kommer till uttryck både gentemot grannarna i Ostasien och i internationella organisationer som FN. Samtidigt har läget hårdnat för de krafter i Kina som vill värna yttrandefrihet och rättssäkerhet.

I den första delen av sin bok skildrar Jojje Olsson hur organisationen China Action, där Peter Dahlin var verksam, lämnar stöd till advokater som vågar sig på att hjälpa parter i domstolstvister om olika slags rättighetskränkningar. Hundratals sådana advokater burades in av myndigheterna sommaren 2015 i det så kallade 709-nedslaget. Advokaterna hade bara krävt att myndigheterna skulle tillämpa de redan gällande lagarna. Flera modiga advokater blev torterade under fångenskapen.

I nästa avsnitt behandlar Olsson fallet Gui Minhai; bokförläggaren och bokhandlaren i Hongkong; sedan 90-talet svensk medborgare. Gui skriver böcker och ger ut andras böcker med kritik av Pekings ledarskap. Han lär ha varit i färd med att ge ut en bok om Xi Jinpings älskarinnor, när han hösten 2015 fördes bort av civilklädda kinesiska agenter från sin fritidsbostad i Thailand. Efter två år sades han vara släppt men hölls tydligen ändå i ett slags husarrest. På väg till Peking, i sällskap av två svenska diplomater, för att genomgå läkarundersökning, greps han i januari av kinesiska säkerhetsmän. I ett nytt TV-framträdande för någon månad sedan avvisade han Sveriges försök att hjälpa honom.

Olsson gisslar utförligt och nästan tjatigt, men av allt att döma rättvist den svenska regeringens senkomna och länge svala intresse för Guis fall. Dilemmat om (”i vilken mån”) mänskliga rättigheter ska få störa affärerna beskrivs ingående.

Gui blev ju verkligen kidnappad. Huruvida detsamma kan sägas om Dahlin är mera tveksamt. Han befann sig redan i Kina när han greps. Hans verksamhet var ägnad att ådra honom misstankar, eftersom China Action stöddes ekonomiskt från utlandet. Man kan jämföra med det svenska brottet ”tagande av utländskt understöd” (BrB 19:13). Visserligen förvarades han inte i ett vanligt häkte, utan i strid med lagen i ett mer irreguljärt ”svart fängelse”, men han släpptes och utvisades efter 23 dagar.

I den avslutande delen av denna värdefulla rapport behandlas bl.a. Kinas ökade inflytande i många internationella organisationer.

Teckna en prenumeration på FiB/K här

Ingemar Folke

Novell: Stationen är obemannad

Carl Krantz

2018-04-10

Jag är 19 år. Jag vaknar tidigt av att väckarklockan på min Nokia 3310 ringer. Det är dagen efter studenten, och jag har ställt klockan tidigare än vad jag normalt skulle ha gjort för att kunna gå och skriva in mig på Arbetsförmedlingen.

Tre godbitar på årets bokrea

2018-04-09

Tre böcker, februari 2018: Tre godbitar på årets bokrea:

Franz Werfel: En kvinnas blekblå handstil (Ersatz)

Don DeLillo: Amerikana (Modernista)

Stefan Zweig: Amok (Ersatz)

Bokrecension: Välskrivet om grunden till svensk alliansfrihet

2018-04-06

Ove Bring är professor emeritus i folkrätt vid Försvarshögskolan och var tidigare bland annat folkrättsrådgivare på UD. Politiskt har han förordat R2P (”Responsibility to protect”); västmakternas folkrättsliga instrument för att undergräva FN-stadgans princip om våldsförbud och staters lika rättigheter. Det är därför med viss misstro jag öppnar hans senaste bok.

Klassikertipset: Stendhal - Rött och svart

2018-04-05

Stendhal (1783–1842), eller Mari-Henri Beyle som han egentligen hette, är i dag kanske mest känd för romanerna Rött och svart och Kartusianerklostret i Parma, men på sin tid var han en av Europas mest uppburna författare. Han har kallats Frankrikes största genom tiderna, utgör en klar föregångare i den realistiska genren, mitt under romantiken, och ses ibland som den psykologiska romanens uppfinnare.