Bokrecension: Den yttersta lyckans ministerium

2018-02-05

Den yttersta lyckans ministerium
Arundhati Roy
Övers. Peter Samuelsson
Brombergs

Tjugo år efter debuten med De små tingens Gud återkommer Arundhati Roy till skönlitteraturen med Den yttersta lyckans ministerium. Den som har läst några av hennes politiska böcker vet att hon är en av samtidens mest skarpögda kritiker av klassklyftorna och kapitalismen, med Indien i centrum. I samband med att boken utkom i höstas medverkade Roy på Bok & Biblioteksmässan i Göteborg, där hon talade om vikten av att behålla mässan som en demokratisk arena som inte högerextremisterna skulle få störa. Det finns en särskild aura av ömtålighet och styrka kring henne. Det finns sannerligen inte många Arundhati Roy i världen. Därför tog jag mig an hennes nya roman med stora förväntningar.

Historien om hermafroditen Anjum, som föddes med två kön, med både penis och slida, och hennes liv med de andra hijrorna – kvinnor som föds i en mans kropp – är en del av romanen. Den andra historien handlar om kriget i Kashmir sett genom fyra studentvänners ögon. De hamnar på varsin sida i den blodiga konflikten. Detta är en roman om krig, kärlek och utanförskap. Ett myller av händelser, en oerhörd mängd personer och ett oräkneligt antal detaljer. Mängden av uppgifter som Roy förmedlar är så överväldigande att det hindrar och stundtals stör läsupplevelsen. Det övernaturliga och gränsöverskridande blandas med realismen i skildringen av krigets Kashmir och nödens rent episka dimensioner i det indiska samhället.

Personerna tecknas mer som typer med vissa egenskaper än som individer med individuella drag. De blir som pjäser i ett större spel. Först efter 400 av 450 sidor möts de två helt olikartade berättelserna: dels historien om hijran Anjums liv, dels den andra berättelsen om Tilottama och hennes tre studentvänner, som alla var hemligt förälskade i henne. Då har man som läsare fått ta del av de indiska övergreppen i Kashmir skildrade med en nästan likgiltig trötthet av den av studentkamraterna som blev indisk underrättelseofficer. En annan går upp i bergen och tar upp kampen mot den indiska ockupationen. Han blir hennes första man.

Roy har skrivit en stridsskrift mot den indiska överhögheten i Kashmir och till försvar för det annorlunda, men romanens många trådar faller isär. Romanen blir trots flera glimrande avsnitt alltför disparat för att kännas helt tillfredsställande.

När ska blodlösa DN få en ny Olof Lagercrantz?

Idag tisdag är det precis 100 år sedan Rosa L bragtes om livet av representanter för de kretsar som obetydligt senare slöt sig till den österrikiske korpralen A Hitler. FiB/Kulturfronts Mats Parner läser en fantastisk essä av Olof Lagercrantz om Rosa Luxemburg, polsk-tysk socialist.

Testa dina 68-kunskaper!

Demonstration, ockupationer, hungerstrejker och drömmen om revolutionen. I historikern och författaren Henrik Berggrens bok -68 utforskas det laddade året. FiB/K har gjort ett test utifrån boken. Hur radikalt var egentligen 1968? Testa dina kunskaper och skicka in till redaktionen - du kan vinna boken -68.

Alex Schulman far med osanning i nya boken!

Alex Schulman har gått för långt i den nya boken Bränn alla mina brev anser litteraturkritikern Mats Parner. Han ändrar datum på viktiga händelser så att det blir förtal av avlidna. Och frågan man ställer sig är vad som är sant i boken om hans morfar Sven Stolpe och mormor Karin?

Så stöttade DN:s kulturredaktion Kulturprofilen!

Idag inleds rättegången mot Kulturprofilen i hovrätten i Stockholm. Det är inte bara Svenska Akademien som stöttat honom. Även några av landets största kulturredaktioner har krattat manegen åt honom. Här skriver en person som har haft stor insyn i det outtalade samarbetet mellan Kulturprofilens Forum och landets största kulturredaktioner. Läs om hur redaktionerna "sponsrat" Kulturprofilen och hans scen Forum.