Bokrecension: Den yttersta lyckans ministerium

2018-02-05

Den yttersta lyckans ministerium
Arundhati Roy
Övers. Peter Samuelsson
Brombergs

Tjugo år efter debuten med De små tingens Gud återkommer Arundhati Roy till skönlitteraturen med Den yttersta lyckans ministerium. Den som har läst några av hennes politiska böcker vet att hon är en av samtidens mest skarpögda kritiker av klassklyftorna och kapitalismen, med Indien i centrum. I samband med att boken utkom i höstas medverkade Roy på Bok & Biblioteksmässan i Göteborg, där hon talade om vikten av att behålla mässan som en demokratisk arena som inte högerextremisterna skulle få störa. Det finns en särskild aura av ömtålighet och styrka kring henne. Det finns sannerligen inte många Arundhati Roy i världen. Därför tog jag mig an hennes nya roman med stora förväntningar.

Historien om hermafroditen Anjum, som föddes med två kön, med både penis och slida, och hennes liv med de andra hijrorna – kvinnor som föds i en mans kropp – är en del av romanen. Den andra historien handlar om kriget i Kashmir sett genom fyra studentvänners ögon. De hamnar på varsin sida i den blodiga konflikten. Detta är en roman om krig, kärlek och utanförskap. Ett myller av händelser, en oerhörd mängd personer och ett oräkneligt antal detaljer. Mängden av uppgifter som Roy förmedlar är så överväldigande att det hindrar och stundtals stör läsupplevelsen. Det övernaturliga och gränsöverskridande blandas med realismen i skildringen av krigets Kashmir och nödens rent episka dimensioner i det indiska samhället.

Personerna tecknas mer som typer med vissa egenskaper än som individer med individuella drag. De blir som pjäser i ett större spel. Först efter 400 av 450 sidor möts de två helt olikartade berättelserna: dels historien om hijran Anjums liv, dels den andra berättelsen om Tilottama och hennes tre studentvänner, som alla var hemligt förälskade i henne. Då har man som läsare fått ta del av de indiska övergreppen i Kashmir skildrade med en nästan likgiltig trötthet av den av studentkamraterna som blev indisk underrättelseofficer. En annan går upp i bergen och tar upp kampen mot den indiska ockupationen. Han blir hennes första man.

Roy har skrivit en stridsskrift mot den indiska överhögheten i Kashmir och till försvar för det annorlunda, men romanens många trådar faller isär. Romanen blir trots flera glimrande avsnitt alltför disparat för att kännas helt tillfredsställande.

Svenska akademien borde lyssna på Svenska akademien!

Peo Österholm

Det är skillnad på Svenska akademien och Svenska akademien. De frackklädda herrarna med snille och smak är inte kända för att spela hip-hop, reggae och liknande musik. Det är däremot den skånska parafrasen på Svenska akademien, med samma namn.

"Fan, pappa, nu är det tufft, nu är det jävligt tufft!"

Marte Michelet

Den norske författaren Jon Michelet dog i våras, 73 år gammal. Hans omfattande författarskap präglades av ett starkt samhällsengagemang och ställningstagande för tredje världen mot kapitalismen. Här skriver hans dotter, Marte, om sin far.

Matilda Magnusson: ”Jag behövde någon som kunde ge mig styrka”

Torbjörn Wikland

Matilda Magnusson sjöng i Varberg den 21 april i samband med utdelningen av Lenin- och Robespierrepriset. Som 12-åring ”fann” Matilda Magnusson Björn Afzelius. Det blev starten till en musikalisk karriär som nu lett fram till en skiva med sånger av – Björn Afzelius. Idag kombinerar Matilda ett lärarjobb med en solokarriär på scen. Här intervjuas hon av FiB/K:s Torbjörn Wikland.

Gerhard Nordström: "Krig löser inga politiska frågor"

Gösta Elmquist

I Folket i Bild/Kulturfront nummer 6-7 visas Gerard Nordströms verk från sviten Sommaren 1970 och De antimilitära planscherna, vilka befäste Nordströms position som en av vår tids främsta antikrigskonstnärer. Med 93 års erfarenhet är han övertygad: krig löser inga politiska frågor. Dessvärre har USA:s katastrofala Asienpolitik från 1900-talet inte förbättrats. Det säger konstnären till FiB/K:s gästredaktör Gösta Elmquist i en kort intervju.