Bokrecension: Det förlorade barnet

2017-09-28

Det förlorade barnet
Elena Ferrante
Övers Johanna Hedenberg
Norstedts

Det har blivit sent sjuttiotal i den fjärde och därmed sista delen av Elena Ferrantes tetralogi om de båda väninnorna Lila och Elena. Boken börjar med att Elena, bokens jagperson, som har skilt sig från Pietro, den framgångsrike, unge professorn som hon har två döttrar tillsammans med, har bestämt sig för att leva med sin ungdomskärlek, Nino. Hon flyttar tillbaka till Neapel, där också han är bosatt med sin familj. Elena slits mellan önskan att fortsätta sin karriär som författare och att samtidigt kunna vara en god mor, en kombination som hon inte helt tycker sig klara av. Nino i sin tur lever ett dubbelliv med fru och son parallellt med livet tillsammans med Elena och hennes två döttrar, som han behandlar som sina egna.

För Elena är det en stor omställning att återvända till sin barndomsstad. Kvarteret hon vuxit upp i har inte förändrats särskilt påtagligt. Hennes föräldrar har blivit gamla, hennes yngsta syster har gift sig och fått en son, och bröderna Solara har fortfarande både makten i kvarteret och pengarna. Elena återknyter kontakten med Lila, väninnan från barndomen. Lila är egenföretagare inom databranschen och har ett mycket gott anseende i kvarteret. Men trots de egna framgångarna som författare och samhällsdebattör känner sig Elena ofta underlägsen Lila. Lila är, trots endast fem år i skolan, den intelligenta av de två, anser Elena.

Både Elena och Lila blir gravida, nära varandra i tid. De föder var sin flicka och liksom de själva alltid har jämfört sig med varandra, fortsätter de att jämföra sina flickor. Lilas flicka Tina utvecklas snabbare, är mera verbal och framåt än Imma, Elenas dotter.

Elena Ferrantes bok fortskrider fram till en bit in på 2000-talet. Den behandlar dessa båda kvinnors medelålder och åldrande. I kvarteret i Neapel sker mord, svek, byte av partner, drogmissbruk och droghandel, konflikter och falskspel. Elenas äldsta döttrar börjar studera i Boston dit deras far nu flyttat och hennes yngsta dotter, Ninos och hennes kärleksbarn, bosätter sig i Paris.

Denna sista bok, Det förlorade barnet, lyckas inte trollbinda på samma sätt som de tre övriga böckerna.  Den trampar vatten och kan inte riktigt ta sig vidare. Dessutom lämnar den läsaren med två viktiga men obesvarade frågor: Vad hände med det förlorade barnet? Och vad hände med barnets mor, Lila?

Satir: Hoppet och klippet

2018-05-30

Livet kan vara bekymmersamt ibland. Särskilt tillkrånglat är det när det är mycken månad kvar i slutet på lönen. Av någon okänd anledning brukar det speciellt då finnas hundratals saker att betala medans kylskåpet innehåller ett kvarts paket härsket smör och en urklämd tub senap plus något oidentifierat som var menat som jobblunch två månader tidigare.

Två ting äro vita - oskuld och arsenik

2018-05-28

En tidig sommarmorgon år 1851 avvek en 57-årig man av medellängd spårlöst från sitt hem i kungliga huvudstaden. Stockholmspolisen, som leddes av den nyutnämnde Wilhelm Stråle, engagerade sig per omgående i ärendet: husrannsakan genomdrevs, handlingar beslagtogs, förhör hölls med de närmast berörda och en rad tänkbara flyktvägar kartlades.

Bokrecension: The Vanishing American Adult

Bo Kramsjö

2018-05-16

Ben Sasse, republikansk senator från Nebraska, är författare till boken The Vanishing American Adult. Senator Sasse menar att amerikansk ungdom har drivit bort från det amerikanska samhällets grundläggande principer.

Bokrecension: Förlåten

2018-05-15

Agnes Lidbeck debuterade 2017 med sin kritikerrosade roman Finna sig. Den handlar om de disparata roller dagens kvinnor har och också accepterar – älskarinnan, modern, vårdaren – den självutplånande, som därmed ständigt är missnöjd med sin situation, men tycks ha svårt att bryta det invanda mönstret. Fången och stelnad i genussystemet.