Bokrecension: Klass

2017-11-10

Elise Karlsson
Klass
Natur & Kultur

I sin förra bok Linjen beskrev Elise Karlsson skärpt och stringent arbetslinjen och prekariatet, vad som händer med människor i ett allt osäkrare arbetsliv och ofrivilligt företagande. Den här boken har en annan miljö och skildrar ett annat liv. Miljön är Rinkeby och Stockholms Universitet. Språket är knappt och precist, lite dystert och lakoniskt men har också vid några tillfällen en lite skruvad humor.

Huvudpersonen Hélène växer upp i Rinkeby med en svensk mamma och fransk (?) pappa. Hon är impopulär i skolan, utanför och närmast mobbad. Hon börjar på universitetet och känner sig obekväm även där. Först bor hon kvar hemma men så småningom köper föräldrarna en bostadsrätt till henne. Hon har en pojkvän, från Bromma och förhållandet är svalt, en ”bättre-än-ingenting”- relation. Småningom får hon reda på att hennes favoritlärare från Rinkeby skrivit en bok om sitt arbete som eldsjäl och frälsare i förorten. Hélène vill hämnas och planerar en riktig bok som berättar hur det verkligen är. Projektet fallerar emellertid, historien tappar fart och mitt intresse svalnar.

Elise Karlsson har skrivit en bok om en ung människas identitetssökande, lyhört gestaltat ett vuxenblivande och insiktsfullt skildrat ungdomens självupptagenhet: ”Det finns värre saker än ensamhet, men ensamheten gör det omöjligt att upptäcka det. Man är aldrig nära nog att se någon annan.” Hélène passar inte in i Rinkeby och hon passar inte in på universitetet men till skillnad från de flesta klasskamraterna har hon möjligheter att fortsätta studera och kan låtsas vara vit medelklass.

Jag tycker att titel Klass är något missvisande. Bortsett från Hélènes tafatta försök att passa in på en familjemiddag hos pojkvännen känns hennes tillkortakommanden inte klassmässigt betingade. Boken är inte en undersökning av klass, snarare beskriver den en allmän upplevelse av att inte höra till.

Pia Karlsson

Konstauktion: lägg ett bud på signerad gravyr av Åse Marstrander

2018-02-19

Varje månad auktionerar vi ut ett konstverk, som kan förvärvas genom budgivning på auktionssajten Tradera. Samtliga försäljningsintäkter går till tidningens nya bildfond, avsedd att finansiera illustrationsjobb för FiB/K. Därmed kommer äldre konstverk ut ur förråden medan tidningen kan fyllas med ny konst.
Konstverket som under februari ligger ute till försäljning är en signerad gravyr av Åse Marstrander.

Tre böcker från 2017 på temat universitetet

2018-02-13

Trojkan är en till det yttre ganska klassisk utvecklingsroman (som i ”personlig utveckling”) med inslag av den i sammanhanget rätt obligatoriska desillusionstematik som hör genren till.

Klassikertipset: Thomas Mann - Doktor Faustus

2018-02-12

Doktor Faustus (1947) är den skönlitterära biografin om den likaledes uppdiktade tonsättaren Adrian Leverkühn. Boken kan betraktas som nobelpristagaren Thomas Manns (1871—1950) viktigaste jämte den än i dag populära släktkrönikan Buddenbrooks och den både infallsrika och torrt humoristiska (!) idéromanen Bergtagen.

En kvinnlig grovarbetare i humor

Bengt Berg

2018-02-08

En kvinnlig ”grovarbetare i humor” har hon kallats, Anna Fredrika Myrberg, som föddes i Norberg den 9 maj 1878 och som året därpå flyttade till Värmland med sin familj. Efter pappa veterinärens tidiga död följde för den ensamstående tvåbarnsmodern ekonomiskt bekymmersamma år. I början av 1900-talet kom Anna till Stockholm, där Västmannagatan 78 var hennes fasta adress fram till hennes död 1931.