Bokrecension: Klass

2017-11-10

Elise Karlsson
Klass
Natur & Kultur

I sin förra bok Linjen beskrev Elise Karlsson skärpt och stringent arbetslinjen och prekariatet, vad som händer med människor i ett allt osäkrare arbetsliv och ofrivilligt företagande. Den här boken har en annan miljö och skildrar ett annat liv. Miljön är Rinkeby och Stockholms Universitet. Språket är knappt och precist, lite dystert och lakoniskt men har också vid några tillfällen en lite skruvad humor.

Huvudpersonen Hélène växer upp i Rinkeby med en svensk mamma och fransk (?) pappa. Hon är impopulär i skolan, utanför och närmast mobbad. Hon börjar på universitetet och känner sig obekväm även där. Först bor hon kvar hemma men så småningom köper föräldrarna en bostadsrätt till henne. Hon har en pojkvän, från Bromma och förhållandet är svalt, en ”bättre-än-ingenting”- relation. Småningom får hon reda på att hennes favoritlärare från Rinkeby skrivit en bok om sitt arbete som eldsjäl och frälsare i förorten. Hélène vill hämnas och planerar en riktig bok som berättar hur det verkligen är. Projektet fallerar emellertid, historien tappar fart och mitt intresse svalnar.

Elise Karlsson har skrivit en bok om en ung människas identitetssökande, lyhört gestaltat ett vuxenblivande och insiktsfullt skildrat ungdomens självupptagenhet: ”Det finns värre saker än ensamhet, men ensamheten gör det omöjligt att upptäcka det. Man är aldrig nära nog att se någon annan.” Hélène passar inte in i Rinkeby och hon passar inte in på universitetet men till skillnad från de flesta klasskamraterna har hon möjligheter att fortsätta studera och kan låtsas vara vit medelklass.

Jag tycker att titel Klass är något missvisande. Bortsett från Hélènes tafatta försök att passa in på en familjemiddag hos pojkvännen känns hennes tillkortakommanden inte klassmässigt betingade. Boken är inte en undersökning av klass, snarare beskriver den en allmän upplevelse av att inte höra till.

Pia Karlsson

Klassiker-tipset: Per Anders Fogelström

2017-12-13

I augusti i år var det 100 år sedan Per Anders Fogelström föddes i Matteus församling i Stockholm. Större delen av sitt liv bodde och verkade han dock på Södermalm i samma stad, och det är denna stadsdel som spelar en viktig roll som fond för flertalet av de händelser som skildras i Fogelströms mest populära romaner; från Mina drömmars stad (1960) till Stad i världen (1968).

Bokrecension: Sidonie & Nathalie: Från Limhamn till Lofoten

Solveig Giambanco

2017-12-12

Sigrid Combüchens senaste roman pendlar mellan två tidsplan; nutid och krigsåren 1944-45. De unga kvinnorna Sidonie och Nathalie kommer ofrivilligt att göra sällskap på flykten från norra Frankrike under andra världskriget. En flykt till Sverige över Öresund, på osäkra båtar, i mörker och ovisshet.

En historisk utblick på temat ord och inga visor

2017-12-12

Recensionsansvarige Mattias Arreborn tar en titt på tre titlar under temat ord och inga visor. De tre han sätter under sin lupp är Léon Bloy: Otrevligheter,  August Strindberg: Det nya riket samt Mary Wollstonecraft: Till försvar för kvinnans rättigheter.

Ryska revolutionen i Berlin

2017-12-11

Förra säsongen visades på Deutsches Historisches Museum i Berlin en utställning som, i ett inhemskt tyskt perspektiv, måste betecknas som banbrytande. Utställningen hette kort och gott "Tysk kolonialism" och skildrade Tysklands framfart som kolonialmakt vid 1800-talets slut och 1900-talets början, framför allt i Tyska Sydvästafrika. I oktober i år öppnade samma museum portarna för en lika stort upplagd utställning om Ryska revolutionen. Den heter "1917. Revolution. Ryssland och Europa" och är en både bred och djupgående skildring av revolutionens orsaker, förlopp och följdverkningar. Det skriver Margareta Zetterström.