Bokrecension: Levande och döda

2017-04-11

Levande och döda
Han Kang
Översättning Eva Johansson
Natur & Kultur

Det demokratiska upproret i Kwangju 1980 – kulmen på den då 35-åriga kampen för demokrati och oberoende mot den USA-stödda sydkoreanska militärdiktaturen – förbigås vanligtvis med tystnad i Sydkorea. Upproret krossades brutalt av den sydkoreanska militärmakten, direkt understödd av USA:s militärkommando, som hade (och fortfarande har) det yttersta kommandot över de sydkoreanska trupperna. Kritik mot USA:s militära överhöghet i Sydkorea anses gagna ”fienden” Nordkorea och är därför förbjuden enligt ”Nationella säkerhetslagen” – en kvarleva från det japanska kolonialväldet.

Massakern har förblivit ett trauma, svårt att skildra litterärt, inte olikt Auschwitz för judiska författare. Författaren Han Kang har efter en lång mognadsprocess hittat ord för att ge kött och blod och själ åt detta stycke nedystad nutidshistoria.
Hennes utgångspunkt är inte storpolitisk, utan djupt personlig. Hon skildrar händelsen ur en deltagande students perspektiv i upprorets periferi, sökandet efter en kamrat som dödats under militärens stormning. Den döde kamratens egen berättelse finns också med – en finstämd skildring av gränslandet mellan liv och död. Boken belyser vidare hur denna dramatiska händelse lever kvar i människors medvetande och i den politiska kulturen under decennier och spelar en central roll i människors liv.
Såren från förr har kommit upp till ytan i och med att Park Geun-hye, dotter till den tidigare militärkuppsledaren och presidenten Park Chung-hee, som president har fortsatt i sin fars fotspår.

– Reaktionerna på min bok visar att människor hoppades att denna massaker skulle kommas ihåg, särskilt som den nuvarande regimen har velat utplåna detta minne från den koreanska historien, kommenterade författaren i en intervju i SVT.
Levande och döda utkom på svenska i oktober 2016. I januari i år kom nästa översatta bok av samma författare, Vegetarianen, en roman om en kvinna som slutar äta kött och tror att hon håller på att förvandlas till en planta. Det är en stark och underfundigt skildrad berättelse om våld och sexualitet, men samtidigt om djupt etiska och moraliska frågor.

Till min allra bästa vän

Solveig Giambanco

2017-07-21

Artonåriga Kristina lämnar gladeligen sin ångermanländska by, pappas okontrollerade vredesutbrott och mammas hukande och tårar.  Hon är utled på att gå hemma som passopp åt karlarna i familjen och ångrar att hon inte valde gymnasiet utan nöjde sig med fackskola.
Så när mammas väninna, som bor i London, ordnar en au pairplats, finns ingen tvekan. Pappa blir rosenrasande, men Kristina står på sig. Hon måste bort.

Mörkrummet

2017-07-19

Susan Faludi har gjort sig känd som feminist och kritiker av mansrollen i böcker som Backlash och Ställd. Hennes nya bok Mörkrummet handlar på ett sätt om samma sak, men på ett annat och mycket mera personligt plan.

Postkapitalism – vår gemensamma framtid

Åke Kilander

2017-07-17

Den brittiske journalisten och medarbetaren i BBC, Paul Mason, har insett att kapitalismen i världen fungerar allt sämre och måste ersättas av ett annat produktionssätt. Det måste bygga på informationsteknologi och teknisk utveckling där ”allmänbildade och uppkopplade människor” agerar i nätverk. Den traditionella varuproduktionen och arbetet i hierarkiska organisationer får en underordnad roll.

Sommarbonus: Bland skelett från galgbackar och kyrkogårdar

2017-07-14

Mats Parner tecknar det sällsamma porträttet av en pionjär från 1500-talet inom medicin. Andreas Vesalius ingick i de aktiva studenternas skara och led av ständig kunskapstörst. Under mörka nätter samlade han skelett ifrån benhus och kyrkogårdar, och en gång skar han ned och fraktade hem kvarlevorna av en dömd illgärningsman på galgbacken helt nära sin egen bostad, allt förvisso i ädlaste studiesyfte.