Bokrecension: Levande och döda

2017-04-11

Levande och döda
Han Kang
Översättning Eva Johansson
Natur & Kultur

Det demokratiska upproret i Kwangju 1980 – kulmen på den då 35-åriga kampen för demokrati och oberoende mot den USA-stödda sydkoreanska militärdiktaturen – förbigås vanligtvis med tystnad i Sydkorea. Upproret krossades brutalt av den sydkoreanska militärmakten, direkt understödd av USA:s militärkommando, som hade (och fortfarande har) det yttersta kommandot över de sydkoreanska trupperna. Kritik mot USA:s militära överhöghet i Sydkorea anses gagna ”fienden” Nordkorea och är därför förbjuden enligt ”Nationella säkerhetslagen” – en kvarleva från det japanska kolonialväldet.

Massakern har förblivit ett trauma, svårt att skildra litterärt, inte olikt Auschwitz för judiska författare. Författaren Han Kang har efter en lång mognadsprocess hittat ord för att ge kött och blod och själ åt detta stycke nedystad nutidshistoria.
Hennes utgångspunkt är inte storpolitisk, utan djupt personlig. Hon skildrar händelsen ur en deltagande students perspektiv i upprorets periferi, sökandet efter en kamrat som dödats under militärens stormning. Den döde kamratens egen berättelse finns också med – en finstämd skildring av gränslandet mellan liv och död. Boken belyser vidare hur denna dramatiska händelse lever kvar i människors medvetande och i den politiska kulturen under decennier och spelar en central roll i människors liv.
Såren från förr har kommit upp till ytan i och med att Park Geun-hye, dotter till den tidigare militärkuppsledaren och presidenten Park Chung-hee, som president har fortsatt i sin fars fotspår.

– Reaktionerna på min bok visar att människor hoppades att denna massaker skulle kommas ihåg, särskilt som den nuvarande regimen har velat utplåna detta minne från den koreanska historien, kommenterade författaren i en intervju i SVT.
Levande och döda utkom på svenska i oktober 2016. I januari i år kom nästa översatta bok av samma författare, Vegetarianen, en roman om en kvinna som slutar äta kött och tror att hon håller på att förvandlas till en planta. Det är en stark och underfundigt skildrad berättelse om våld och sexualitet, men samtidigt om djupt etiska och moraliska frågor.

Novell: Stationen är obemannad

Carl Krantz

2018-04-10

Jag är 19 år. Jag vaknar tidigt av att väckarklockan på min Nokia 3310 ringer. Det är dagen efter studenten, och jag har ställt klockan tidigare än vad jag normalt skulle ha gjort för att kunna gå och skriva in mig på Arbetsförmedlingen.

Tre godbitar på årets bokrea

2018-04-09

Tre böcker, februari 2018: Tre godbitar på årets bokrea:

Franz Werfel: En kvinnas blekblå handstil (Ersatz)

Don DeLillo: Amerikana (Modernista)

Stefan Zweig: Amok (Ersatz)

Bokrecension: Välskrivet om grunden till svensk alliansfrihet

2018-04-06

Ove Bring är professor emeritus i folkrätt vid Försvarshögskolan och var tidigare bland annat folkrättsrådgivare på UD. Politiskt har han förordat R2P (”Responsibility to protect”); västmakternas folkrättsliga instrument för att undergräva FN-stadgans princip om våldsförbud och staters lika rättigheter. Det är därför med viss misstro jag öppnar hans senaste bok.

Klassikertipset: Stendhal - Rött och svart

2018-04-05

Stendhal (1783–1842), eller Mari-Henri Beyle som han egentligen hette, är i dag kanske mest känd för romanerna Rött och svart och Kartusianerklostret i Parma, men på sin tid var han en av Europas mest uppburna författare. Han har kallats Frankrikes största genom tiderna, utgör en klar föregångare i den realistiska genren, mitt under romantiken, och ses ibland som den psykologiska romanens uppfinnare.