Bokrecension: Levande och döda

2017-04-11

Levande och döda
Han Kang
Översättning Eva Johansson
Natur & Kultur

Det demokratiska upproret i Kwangju 1980 – kulmen på den då 35-åriga kampen för demokrati och oberoende mot den USA-stödda sydkoreanska militärdiktaturen – förbigås vanligtvis med tystnad i Sydkorea. Upproret krossades brutalt av den sydkoreanska militärmakten, direkt understödd av USA:s militärkommando, som hade (och fortfarande har) det yttersta kommandot över de sydkoreanska trupperna. Kritik mot USA:s militära överhöghet i Sydkorea anses gagna ”fienden” Nordkorea och är därför förbjuden enligt ”Nationella säkerhetslagen” – en kvarleva från det japanska kolonialväldet.

Massakern har förblivit ett trauma, svårt att skildra litterärt, inte olikt Auschwitz för judiska författare. Författaren Han Kang har efter en lång mognadsprocess hittat ord för att ge kött och blod och själ åt detta stycke nedystad nutidshistoria.
Hennes utgångspunkt är inte storpolitisk, utan djupt personlig. Hon skildrar händelsen ur en deltagande students perspektiv i upprorets periferi, sökandet efter en kamrat som dödats under militärens stormning. Den döde kamratens egen berättelse finns också med – en finstämd skildring av gränslandet mellan liv och död. Boken belyser vidare hur denna dramatiska händelse lever kvar i människors medvetande och i den politiska kulturen under decennier och spelar en central roll i människors liv.
Såren från förr har kommit upp till ytan i och med att Park Geun-hye, dotter till den tidigare militärkuppsledaren och presidenten Park Chung-hee, som president har fortsatt i sin fars fotspår.

– Reaktionerna på min bok visar att människor hoppades att denna massaker skulle kommas ihåg, särskilt som den nuvarande regimen har velat utplåna detta minne från den koreanska historien, kommenterade författaren i en intervju i SVT.
Levande och döda utkom på svenska i oktober 2016. I januari i år kom nästa översatta bok av samma författare, Vegetarianen, en roman om en kvinna som slutar äta kött och tror att hon håller på att förvandlas till en planta. Det är en stark och underfundigt skildrad berättelse om våld och sexualitet, men samtidigt om djupt etiska och moraliska frågor.

Ulrika Mars - om varför "det lilla" måste göras

Agnes Käll

Textilkonstnären Ulrika Mars erhöll Ahlbäckspriset 2015 för sitt sätt att använda det textila materialet för att skildra kvinnors villkor, industriella motiv och industrihistoria genom bland annat fabriksarbeterskorna vid linfabriken. Tillbaka i Stockholm fortsätter Ulrikas komstnärliga projekt – att kasta ljus över det lilla, gemensamma mänskliga. Agnes Käll har träffat henne för att prata Ahlbäckspris, industrihistoria och broderi.

Konstauktion: Lägg ett bud på träsnitt av Sven Ljungberg!

Nu inleds utförsäljningen av den konst som är i FiB/K:s ägo! Varje månad auktionerar vi ut ett konstverk, som kan förvärvas genom budgivning på auktionssajten Tradera. Konstverket som under april ligger ute till försäljning är ett signerat träsnitt av grafikern Sven Ljungberg (1913-2010).

Den som stannar, den som går

I januari kom Elena Ferrantes tredje bok Den som stannar, den som går, i svensk översättning. En fortsättning som många ivrigt väntat på.

Skriftställning: Det åldrande minnet

Jan Myrdal

I fjol kom Det åldrande minnet på Natur och Kultur. Det är en utmärkt fackbok, skriven av Lars Nyberg, professor i psykologi och neurovetenskap vid Umeå universitet, Lars Gunnar Nilsson, professor emeritus i psykologi vid Stockholms universitet, och Peter Letmark, journalist på Dagens Nyheter.