Bokrecension: Levande och döda

2017-04-11

Levande och döda
Han Kang
Översättning Eva Johansson
Natur & Kultur

Det demokratiska upproret i Kwangju 1980 – kulmen på den då 35-åriga kampen för demokrati och oberoende mot den USA-stödda sydkoreanska militärdiktaturen – förbigås vanligtvis med tystnad i Sydkorea. Upproret krossades brutalt av den sydkoreanska militärmakten, direkt understödd av USA:s militärkommando, som hade (och fortfarande har) det yttersta kommandot över de sydkoreanska trupperna. Kritik mot USA:s militära överhöghet i Sydkorea anses gagna ”fienden” Nordkorea och är därför förbjuden enligt ”Nationella säkerhetslagen” – en kvarleva från det japanska kolonialväldet.

Massakern har förblivit ett trauma, svårt att skildra litterärt, inte olikt Auschwitz för judiska författare. Författaren Han Kang har efter en lång mognadsprocess hittat ord för att ge kött och blod och själ åt detta stycke nedystad nutidshistoria.
Hennes utgångspunkt är inte storpolitisk, utan djupt personlig. Hon skildrar händelsen ur en deltagande students perspektiv i upprorets periferi, sökandet efter en kamrat som dödats under militärens stormning. Den döde kamratens egen berättelse finns också med – en finstämd skildring av gränslandet mellan liv och död. Boken belyser vidare hur denna dramatiska händelse lever kvar i människors medvetande och i den politiska kulturen under decennier och spelar en central roll i människors liv.
Såren från förr har kommit upp till ytan i och med att Park Geun-hye, dotter till den tidigare militärkuppsledaren och presidenten Park Chung-hee, som president har fortsatt i sin fars fotspår.

– Reaktionerna på min bok visar att människor hoppades att denna massaker skulle kommas ihåg, särskilt som den nuvarande regimen har velat utplåna detta minne från den koreanska historien, kommenterade författaren i en intervju i SVT.
Levande och döda utkom på svenska i oktober 2016. I januari i år kom nästa översatta bok av samma författare, Vegetarianen, en roman om en kvinna som slutar äta kött och tror att hon håller på att förvandlas till en planta. Det är en stark och underfundigt skildrad berättelse om våld och sexualitet, men samtidigt om djupt etiska och moraliska frågor.

Bok: Operation Barbarossa – Världshistoriens största fälttåg

Sisela Björnsson

2018-01-16

Att invadera Sovjetunionen var Hitlers huvudplan under andra världskriget, konkretiserad i ”Generalplan Ost” och ”Plan Oldenburg”. Samtliga östeuropeiska territorier fram till Uralbergen, samt Kaukasus, skulle koloniseras och 45 miljoner slaver och judar förintas eller fördrivas.

Bokrecension: Blixt från oklar himmel

Olof Rydström

2018-01-16

Men vad står det egentligen? Det är en i bästa mening överraskande samhällskunskapsbok av Sara Granér. Rimmen håller samman tre olika saker, begrepp eller företeelser. Du tvingas själv fundera över samband – om det alls finns.

Film: Lyser med sin frånvaro på svensk biografscen

Joacim Blomqvist

2018-01-15

Ännu lyser den Oscarsnominerade haitiske Raoul Pecks film om de unge Karl Marx, Le jeune Karl Marx (Den unge Karl Marx) med sin frånvaro på den svenska biografscenen. Att filmen i huvudsak diskuterar Kommunistiska manifestets (Manifest der Kommunistischen Partei, 1848), tillblivelsehistoria verkar inte så intressant trots att det i år har gått 170 år sedan Karl Marx och Friedrich Engels, efter Kommunisternas förbunds beslut, inledde arbetet med denna klassiker. Att det dessutom har gått 100 år sedan ryska revolutionen slutligen populariserade Marx och Engels idéer, som elegant formulerades i Manifestet borde kanske ha ökat intresset för Raoul Pecks film.