Bokrecension: Lucy

2018-02-06

Lucy
Jamaica Kincaid
Övers. Lena Fagerström
Bokförlaget Tranan

Författaren Jamaica Kincaid är uppvuxen på den karibiska ön Antigua. I romanen Annie John beskriver hon moderns och hennes kärleksfulla relation, som efterhand, när hon blir äldre, förändras till dess motsats. Kincaid flyttar till USA vid 16 års ålder. Alltsedan dess är hon bosatt där. Hon innehar numera en professur vid Harvard. Det är från den första tiden i USA som materialet till romanen Lucy är hämtat.

Tonårsflickan Lucy flyttar till New York för att arbeta som au pair. Hennes dröm är att komma bort från den miljö där hon vuxit upp, ”bli någon annan” och skapa sig ett eget liv. Redan från början har hon bestämt sig för att aldrig återvända hem. Hon besvarar inte några av de brev hennes mor skickar – hon inte ens öppnar dem – och hon är hemlighetsfull vad beträffar sitt förflutna.  Den familj Lucy kommer till består av Lewis och Mariah; föräldrar till de fyra döttrar hon ska ta hand om. Familjen är till synes berikad med skönhet, lycka, pengar och goda förutsättningar men så småningom genomskådar Lucy denna yta. Även den här familjen har sina kors att bära. Lucy och Mariah får en fin kontakt, i likhet med den Lucy en gång hade med sin mor. Mariah visar Lucy allt som hon själv uppskattar av amerikansk vardag och kultur. Men allt det nya står i skarp kontrast till vad hon är van vid från Antigua och uppväxten där och det är inte alltid hon imponeras. Det som dock fascinerar henne är de fyra årstiderna; något som hittills varit ett främmande fenomen i hennes värld.

Kincaids språk är enkelt men rikt. Hon har en stilistisk begåvning, som gör att det är lätt som läsare att ryckas med redan från första stund. Språket flyter på det sätt som man kan se hos författare vana vid muntlig berättartradition. Med små medel skildrar Kincaid, på ett levande och trovärdigt sätt, den egensinniga, frispråkiga Lucy, utan någon underton som antyder om jagpersonen har rätt eller fel. Hon beskriver hennes frisläppta sätt att, i den miljö hon nu befinner sig, pröva sin uppvaknande sexualitet i mötet med män i det nya landet. Hon målar hela Lucys personlighet i naturliga och starka färger.

”Kincaid är en värdig kandidat för Nobelpriset”, ansåg någon jag talade med.
Något jag gärna instämmer i.

Novell: Stationen är obemannad

Carl Krantz

2018-04-10

Jag är 19 år. Jag vaknar tidigt av att väckarklockan på min Nokia 3310 ringer. Det är dagen efter studenten, och jag har ställt klockan tidigare än vad jag normalt skulle ha gjort för att kunna gå och skriva in mig på Arbetsförmedlingen.

Tre godbitar på årets bokrea

2018-04-09

Tre böcker, februari 2018: Tre godbitar på årets bokrea:

Franz Werfel: En kvinnas blekblå handstil (Ersatz)

Don DeLillo: Amerikana (Modernista)

Stefan Zweig: Amok (Ersatz)

Bokrecension: Välskrivet om grunden till svensk alliansfrihet

2018-04-06

Ove Bring är professor emeritus i folkrätt vid Försvarshögskolan och var tidigare bland annat folkrättsrådgivare på UD. Politiskt har han förordat R2P (”Responsibility to protect”); västmakternas folkrättsliga instrument för att undergräva FN-stadgans princip om våldsförbud och staters lika rättigheter. Det är därför med viss misstro jag öppnar hans senaste bok.

Klassikertipset: Stendhal - Rött och svart

2018-04-05

Stendhal (1783–1842), eller Mari-Henri Beyle som han egentligen hette, är i dag kanske mest känd för romanerna Rött och svart och Kartusianerklostret i Parma, men på sin tid var han en av Europas mest uppburna författare. Han har kallats Frankrikes största genom tiderna, utgör en klar föregångare i den realistiska genren, mitt under romantiken, och ses ibland som den psykologiska romanens uppfinnare.