Bokrecension: Lucy

2018-02-06

Lucy
Jamaica Kincaid
Övers. Lena Fagerström
Bokförlaget Tranan

Författaren Jamaica Kincaid är uppvuxen på den karibiska ön Antigua. I romanen Annie John beskriver hon moderns och hennes kärleksfulla relation, som efterhand, när hon blir äldre, förändras till dess motsats. Kincaid flyttar till USA vid 16 års ålder. Alltsedan dess är hon bosatt där. Hon innehar numera en professur vid Harvard. Det är från den första tiden i USA som materialet till romanen Lucy är hämtat.

Tonårsflickan Lucy flyttar till New York för att arbeta som au pair. Hennes dröm är att komma bort från den miljö där hon vuxit upp, ”bli någon annan” och skapa sig ett eget liv. Redan från början har hon bestämt sig för att aldrig återvända hem. Hon besvarar inte några av de brev hennes mor skickar – hon inte ens öppnar dem – och hon är hemlighetsfull vad beträffar sitt förflutna.  Den familj Lucy kommer till består av Lewis och Mariah; föräldrar till de fyra döttrar hon ska ta hand om. Familjen är till synes berikad med skönhet, lycka, pengar och goda förutsättningar men så småningom genomskådar Lucy denna yta. Även den här familjen har sina kors att bära. Lucy och Mariah får en fin kontakt, i likhet med den Lucy en gång hade med sin mor. Mariah visar Lucy allt som hon själv uppskattar av amerikansk vardag och kultur. Men allt det nya står i skarp kontrast till vad hon är van vid från Antigua och uppväxten där och det är inte alltid hon imponeras. Det som dock fascinerar henne är de fyra årstiderna; något som hittills varit ett främmande fenomen i hennes värld.

Kincaids språk är enkelt men rikt. Hon har en stilistisk begåvning, som gör att det är lätt som läsare att ryckas med redan från första stund. Språket flyter på det sätt som man kan se hos författare vana vid muntlig berättartradition. Med små medel skildrar Kincaid, på ett levande och trovärdigt sätt, den egensinniga, frispråkiga Lucy, utan någon underton som antyder om jagpersonen har rätt eller fel. Hon beskriver hennes frisläppta sätt att, i den miljö hon nu befinner sig, pröva sin uppvaknande sexualitet i mötet med män i det nya landet. Hon målar hela Lucys personlighet i naturliga och starka färger.

”Kincaid är en värdig kandidat för Nobelpriset”, ansåg någon jag talade med.
Något jag gärna instämmer i.

Bokrecension: The Vanishing American Adult

Bo Kramsjö

2018-05-16

Ben Sasse, republikansk senator från Nebraska, är författare till boken The Vanishing American Adult. Senator Sasse menar att amerikansk ungdom har drivit bort från det amerikanska samhällets grundläggande principer.

Bokrecension: Förlåten

2018-05-15

Agnes Lidbeck debuterade 2017 med sin kritikerrosade roman Finna sig. Den handlar om de disparata roller dagens kvinnor har och också accepterar – älskarinnan, modern, vårdaren – den självutplånande, som därmed ständigt är missnöjd med sin situation, men tycks ha svårt att bryta det invanda mönstret. Fången och stelnad i genussystemet.

Lyrik: Den poetiska cykeln

Bengt Berg

2018-05-14

LEIF NELSON är en skånsk kulturprofil med många konstnärliga verksamheter i sitt skapande: Grafiker, målare, tecknare, formgivare och författare som inte minst blivit välkänd genom sina författarporträtt.

Bokrecension: En onödig debattbok?

Torbjörn Wikland

2018-05-11

Allt fler, även folk som inte läser ledarsidor, kultursidor och djupare politiska analyser i våra media, har förstått att Kina blivit en stormakt, framför allt ekonomiskt men även politiskt. Efterhand växer därför fram ett intresse för att bättre förstå och även bevaka Kinas roll i världen och världspolitiken.