Bokrecension: Lucy

2018-02-06

Lucy
Jamaica Kincaid
Övers. Lena Fagerström
Bokförlaget Tranan

Författaren Jamaica Kincaid är uppvuxen på den karibiska ön Antigua. I romanen Annie John beskriver hon moderns och hennes kärleksfulla relation, som efterhand, när hon blir äldre, förändras till dess motsats. Kincaid flyttar till USA vid 16 års ålder. Alltsedan dess är hon bosatt där. Hon innehar numera en professur vid Harvard. Det är från den första tiden i USA som materialet till romanen Lucy är hämtat.

Tonårsflickan Lucy flyttar till New York för att arbeta som au pair. Hennes dröm är att komma bort från den miljö där hon vuxit upp, ”bli någon annan” och skapa sig ett eget liv. Redan från början har hon bestämt sig för att aldrig återvända hem. Hon besvarar inte några av de brev hennes mor skickar – hon inte ens öppnar dem – och hon är hemlighetsfull vad beträffar sitt förflutna.  Den familj Lucy kommer till består av Lewis och Mariah; föräldrar till de fyra döttrar hon ska ta hand om. Familjen är till synes berikad med skönhet, lycka, pengar och goda förutsättningar men så småningom genomskådar Lucy denna yta. Även den här familjen har sina kors att bära. Lucy och Mariah får en fin kontakt, i likhet med den Lucy en gång hade med sin mor. Mariah visar Lucy allt som hon själv uppskattar av amerikansk vardag och kultur. Men allt det nya står i skarp kontrast till vad hon är van vid från Antigua och uppväxten där och det är inte alltid hon imponeras. Det som dock fascinerar henne är de fyra årstiderna; något som hittills varit ett främmande fenomen i hennes värld.

Kincaids språk är enkelt men rikt. Hon har en stilistisk begåvning, som gör att det är lätt som läsare att ryckas med redan från första stund. Språket flyter på det sätt som man kan se hos författare vana vid muntlig berättartradition. Med små medel skildrar Kincaid, på ett levande och trovärdigt sätt, den egensinniga, frispråkiga Lucy, utan någon underton som antyder om jagpersonen har rätt eller fel. Hon beskriver hennes frisläppta sätt att, i den miljö hon nu befinner sig, pröva sin uppvaknande sexualitet i mötet med män i det nya landet. Hon målar hela Lucys personlighet i naturliga och starka färger.

”Kincaid är en värdig kandidat för Nobelpriset”, ansåg någon jag talade med.
Något jag gärna instämmer i.

Tre böcker från 2017 på temat universitetet

2018-02-13

Trojkan är en till det yttre ganska klassisk utvecklingsroman (som i ”personlig utveckling”) med inslag av den i sammanhanget rätt obligatoriska desillusionstematik som hör genren till.

Klassikertipset: Thomas Mann - Doktor Faustus

2018-02-12

Doktor Faustus (1947) är den skönlitterära biografin om den likaledes uppdiktade tonsättaren Adrian Leverkühn. Boken kan betraktas som nobelpristagaren Thomas Manns (1871—1950) viktigaste jämte den än i dag populära släktkrönikan Buddenbrooks och den både infallsrika och torrt humoristiska (!) idéromanen Bergtagen.

En kvinnlig grovarbetare i humor

Bengt Berg

2018-02-08

En kvinnlig ”grovarbetare i humor” har hon kallats, Anna Fredrika Myrberg, som föddes i Norberg den 9 maj 1878 och som året därpå flyttade till Värmland med sin familj. Efter pappa veterinärens tidiga död följde för den ensamstående tvåbarnsmodern ekonomiskt bekymmersamma år. I början av 1900-talet kom Anna till Stockholm, där Västmannagatan 78 var hennes fasta adress fram till hennes död 1931.

Bokrecension: Solidärer

2018-02-07

Anna Jörgensdotters nya roman Solidärer utspelas på två plan: i Gävle och i Spanien.  Det är 1930-tal. I Sverige är det ett dagligt gnetande för brödfödan för vissa och arbetslöshet för andra. I Spanien har inbördeskriget inletts. Kring huvudpersonerna Ingemar och Klara grupperar sig ett myller av personer, miljöer och händelser.