Bokrecension: Marias taverna

2017-11-10

Marias taverna
Jasim Mohamed & Jan Henrik Swahn
Atlas

Författarna, Jasim Mohamed och Jan Henrik Swahn, bor i perioder på den grekiska ön Samos. De är hemmastadda på ön, känner befolkningen och talar språket. Hösten 2015 anländer ett omfattande antal flyktingar till ön, som tagit sig över Medelhavet från Afghanistan och Syrien.

Det är Marias taverna, en liten krog på Samos, som kommer att bli medelpunkten för det hjälparbete som Mohamed och Swahn deltar i som volontärer. De brer dagligen hundratals smörgåsar, delar ut dem till de hungriga flyktingarna för att se att de inte räcker till alla. Med sina gedigna språkkunskaper tolkar de och hjälper flyktingar att kommunicera med grekiska myndigheter. De startar insamlingar från bland annat Sverige till stöd för dem. På Marias krog finns mat, sovplatser och kläder till de behövande. Och inte minst social gemenskap.

Boken är skriven som ett mellanting mellan dagboksanteckningar och rapport.  Mohamed och Swahn skriver i vartannat kapitel ner sina tankar och intryck. De beskriver flyktingarna dels som ett kollektiv, hur de som grupp behandlas av myndigheter och boende på Samos, dels återger de individuella flyktingars öden, flyktingar som de möter och vilkas historia de får ta del av.
Innehållet är både nedslående och hoppfullt.

Klassiker-tipset: Per Anders Fogelström

2017-12-13

I augusti i år var det 100 år sedan Per Anders Fogelström föddes i Matteus församling i Stockholm. Större delen av sitt liv bodde och verkade han dock på Södermalm i samma stad, och det är denna stadsdel som spelar en viktig roll som fond för flertalet av de händelser som skildras i Fogelströms mest populära romaner; från Mina drömmars stad (1960) till Stad i världen (1968).

Bokrecension: Sidonie & Nathalie: Från Limhamn till Lofoten

Solveig Giambanco

2017-12-12

Sigrid Combüchens senaste roman pendlar mellan två tidsplan; nutid och krigsåren 1944-45. De unga kvinnorna Sidonie och Nathalie kommer ofrivilligt att göra sällskap på flykten från norra Frankrike under andra världskriget. En flykt till Sverige över Öresund, på osäkra båtar, i mörker och ovisshet.

En historisk utblick på temat ord och inga visor

2017-12-12

Recensionsansvarige Mattias Arreborn tar en titt på tre titlar under temat ord och inga visor. De tre han sätter under sin lupp är Léon Bloy: Otrevligheter,  August Strindberg: Det nya riket samt Mary Wollstonecraft: Till försvar för kvinnans rättigheter.

Ryska revolutionen i Berlin

2017-12-11

Förra säsongen visades på Deutsches Historisches Museum i Berlin en utställning som, i ett inhemskt tyskt perspektiv, måste betecknas som banbrytande. Utställningen hette kort och gott "Tysk kolonialism" och skildrade Tysklands framfart som kolonialmakt vid 1800-talets slut och 1900-talets början, framför allt i Tyska Sydvästafrika. I oktober i år öppnade samma museum portarna för en lika stort upplagd utställning om Ryska revolutionen. Den heter "1917. Revolution. Ryssland och Europa" och är en både bred och djupgående skildring av revolutionens orsaker, förlopp och följdverkningar. Det skriver Margareta Zetterström.