Bokrecension: Marias taverna

2017-11-10

Marias taverna
Jasim Mohamed & Jan Henrik Swahn
Atlas

Författarna, Jasim Mohamed och Jan Henrik Swahn, bor i perioder på den grekiska ön Samos. De är hemmastadda på ön, känner befolkningen och talar språket. Hösten 2015 anländer ett omfattande antal flyktingar till ön, som tagit sig över Medelhavet från Afghanistan och Syrien.

Det är Marias taverna, en liten krog på Samos, som kommer att bli medelpunkten för det hjälparbete som Mohamed och Swahn deltar i som volontärer. De brer dagligen hundratals smörgåsar, delar ut dem till de hungriga flyktingarna för att se att de inte räcker till alla. Med sina gedigna språkkunskaper tolkar de och hjälper flyktingar att kommunicera med grekiska myndigheter. De startar insamlingar från bland annat Sverige till stöd för dem. På Marias krog finns mat, sovplatser och kläder till de behövande. Och inte minst social gemenskap.

Boken är skriven som ett mellanting mellan dagboksanteckningar och rapport.  Mohamed och Swahn skriver i vartannat kapitel ner sina tankar och intryck. De beskriver flyktingarna dels som ett kollektiv, hur de som grupp behandlas av myndigheter och boende på Samos, dels återger de individuella flyktingars öden, flyktingar som de möter och vilkas historia de får ta del av.
Innehållet är både nedslående och hoppfullt.

Svenska akademien borde lyssna på Svenska akademien!

Peo Österholm

Det är skillnad på Svenska akademien och Svenska akademien. De frackklädda herrarna med snille och smak är inte kända för att spela hip-hop, reggae och liknande musik. Det är däremot den skånska parafrasen på Svenska akademien, med samma namn.

"Fan, pappa, nu är det tufft, nu är det jävligt tufft!"

Marte Michelet

Den norske författaren Jon Michelet dog i våras, 73 år gammal. Hans omfattande författarskap präglades av ett starkt samhällsengagemang och ställningstagande för tredje världen mot kapitalismen. Här skriver hans dotter, Marte, om sin far.

Matilda Magnusson: ”Jag behövde någon som kunde ge mig styrka”

Torbjörn Wikland

Matilda Magnusson sjöng i Varberg den 21 april i samband med utdelningen av Lenin- och Robespierrepriset. Som 12-åring ”fann” Matilda Magnusson Björn Afzelius. Det blev starten till en musikalisk karriär som nu lett fram till en skiva med sånger av – Björn Afzelius. Idag kombinerar Matilda ett lärarjobb med en solokarriär på scen. Här intervjuas hon av FiB/K:s Torbjörn Wikland.

Gerhard Nordström: "Krig löser inga politiska frågor"

Gösta Elmquist

I Folket i Bild/Kulturfront nummer 6-7 visas Gerard Nordströms verk från sviten Sommaren 1970 och De antimilitära planscherna, vilka befäste Nordströms position som en av vår tids främsta antikrigskonstnärer. Med 93 års erfarenhet är han övertygad: krig löser inga politiska frågor. Dessvärre har USA:s katastrofala Asienpolitik från 1900-talet inte förbättrats. Det säger konstnären till FiB/K:s gästredaktör Gösta Elmquist i en kort intervju.