Bokrecension: Marias taverna

2017-11-10

Marias taverna
Jasim Mohamed & Jan Henrik Swahn
Atlas

Författarna, Jasim Mohamed och Jan Henrik Swahn, bor i perioder på den grekiska ön Samos. De är hemmastadda på ön, känner befolkningen och talar språket. Hösten 2015 anländer ett omfattande antal flyktingar till ön, som tagit sig över Medelhavet från Afghanistan och Syrien.

Det är Marias taverna, en liten krog på Samos, som kommer att bli medelpunkten för det hjälparbete som Mohamed och Swahn deltar i som volontärer. De brer dagligen hundratals smörgåsar, delar ut dem till de hungriga flyktingarna för att se att de inte räcker till alla. Med sina gedigna språkkunskaper tolkar de och hjälper flyktingar att kommunicera med grekiska myndigheter. De startar insamlingar från bland annat Sverige till stöd för dem. På Marias krog finns mat, sovplatser och kläder till de behövande. Och inte minst social gemenskap.

Boken är skriven som ett mellanting mellan dagboksanteckningar och rapport.  Mohamed och Swahn skriver i vartannat kapitel ner sina tankar och intryck. De beskriver flyktingarna dels som ett kollektiv, hur de som grupp behandlas av myndigheter och boende på Samos, dels återger de individuella flyktingars öden, flyktingar som de möter och vilkas historia de får ta del av.
Innehållet är både nedslående och hoppfullt.

Ulf Lundkvist tecknar bilder av samtidens berättelser

Jan Bjerkesjö

2017-11-18

Han är serietecknare, konstnär och illustratör. Mest känd för de grovhuggna seriefigurerna ”Mannen med näsan” och ”Assar” på uppdrag av tidningarna ETC och DN. Hans bilder är en ständigt pågående ström av berättelser om samtiden, eller om en parallell värld i Nollberga. Han bär alltid anteckningsblocket med sig, en tät skog utanför tågfönstret som plötsligt öppnar sig för en sekund till en glänta där en liten pojke ensam spelar bandy på en frusen tjärn, blir en bild.

Fjärran bilder av krig

Agnes Käll

2017-11-14

Ett besök vid utställningen Bilden av krig på Bonniers konsthall sätter igång en ström av självförebråelser hos skribenten. Tankarna mynnar ut i en uppgörelse med sin och den närmaste omgivningens ytlighet och förnekelse av vad som äger rum på avlägsna platser i världen.

Konstauktioner: lägg bud på grafik av Hans Eliasson

2017-11-10

Varje månad auktionerar vi ut konstverk som kan förvärvas genom budgivning på auktionssajten Tradera. Samtliga försäljningsintäkter går till tidningens nya bildfond. Därmed kommer konstverken ut ur förråden och tidningen kan fyllas med ny konst.

Konstverken som under november ligger ute till försäljning är två grafiska tryck på japanpapper (från 1990 resp. 91) av Hans Eliasson (f. 1955).

Bokrecension: Klass

Pia Karlsson

2017-11-10

I sin förra bok Linjen beskrev Elise Karlsson skärpt och stringent arbetslinjen och prekariatet, vad som händer med människor i ett allt osäkrare arbetsliv och ofrivilligt företagande. Den här boken har en annan miljö och skildrar ett annat liv. Miljön är Rinkeby och Stockholms Universitet. Språket är knappt och precist, lite dystert och lakoniskt men har också vid några tillfällen en lite skruvad humor.