Bokrecension: Medborgare

2017-09-11

Medborgare
Claudia Rankine
Övers. Marie Silkeberg och Jenny Tunedal
Bonniers

Bokens titel bär det stolta ordet Medborgare. Den färgade amerikanska författaren Claudia Rankine introduceras här på svenska med en hybridbok som är en diktsamling, essä och ett collage av röster och bilder. Jag försöker ringa in vad denna tokhyllade bok handlar om och skriver ord som avhumanisering, utradering, osynlighet och identitetens tillfälliga skal. Språket som ett rasistiskt verktyg.

Konkret handlar den även om Serena Williams, svart mästare i den vitaste av sporter, tennis, och om den fransk-algeriska fotbollsspelaren Zinedine Zidanes svar på rasistiska provokationer, då han skallade sin motståndare och i sin sista landskamp i VM-finalen 2006 blev utvisad. Zidanes agerande fördömdes av en hel fotbollsvärld. Men Rankine ser i Zidanes reaktion ett svar på århundraden av förnedring av de färgade folken. Serena Williams har länge varit den främsta tennisspelaren i världen, men även hon var varit tvungen att hantera regler som skrivits av andra, men inte gällt henne, den färgade.

Boken är skriven i en stämning av en vrede, fylld av anklagelser, smärta, skam och sårbarhet och känslor av osynlighet och utradering. Det handlar om vad kroppen bär, vad språket utsäger. Det är en krävande text att läsa. Texten känns ögonblicklig och oavslutad. Tilltalet är genomgående ett Du. Men att det ändå handlar om den skrivande författaren är lätt att inse. Inte bara henne. I lika hög grad handlar det om alla som sett och upplevt orättvisan, diskrimineringen och rasismen.

Ett avsnitt handlar om polisens misshandel av den färgade Rodney King, 1992. Misshandeln filmades av en civilperson och filmen lades ut på nätet. Det kom att bli den tändande gnistan för upploppen i Los Angeles 1992. Filmen finns på YouTube och den visar polisens exempellösa övervåld. Rankines vrede framstår i detta sammanhang som helt rimlig. Men oftare uppehåller sig Rankine vid rasismens subtilare delar. Det medvetna eller kanske omedvetna sättet att osynliggöra de svarta.  Att avslöja detta spel gör dig ensam, men är inte desto mindre nödvändigt, betonar Rankine.

Bokens bilder är hämtade från olika håll och samspelar på ett övertygande sätt med texten.

Bok: Operation Barbarossa – Världshistoriens största fälttåg

Sisela Björnsson

2018-01-16

Att invadera Sovjetunionen var Hitlers huvudplan under andra världskriget, konkretiserad i ”Generalplan Ost” och ”Plan Oldenburg”. Samtliga östeuropeiska territorier fram till Uralbergen, samt Kaukasus, skulle koloniseras och 45 miljoner slaver och judar förintas eller fördrivas.

Bokrecension: Blixt från oklar himmel

Olof Rydström

2018-01-16

Men vad står det egentligen? Det är en i bästa mening överraskande samhällskunskapsbok av Sara Granér. Rimmen håller samman tre olika saker, begrepp eller företeelser. Du tvingas själv fundera över samband – om det alls finns.

Film: Lyser med sin frånvaro på svensk biografscen

Joacim Blomqvist

2018-01-15

Ännu lyser den Oscarsnominerade haitiske Raoul Pecks film om de unge Karl Marx, Le jeune Karl Marx (Den unge Karl Marx) med sin frånvaro på den svenska biografscenen. Att filmen i huvudsak diskuterar Kommunistiska manifestets (Manifest der Kommunistischen Partei, 1848), tillblivelsehistoria verkar inte så intressant trots att det i år har gått 170 år sedan Karl Marx och Friedrich Engels, efter Kommunisternas förbunds beslut, inledde arbetet med denna klassiker. Att det dessutom har gått 100 år sedan ryska revolutionen slutligen populariserade Marx och Engels idéer, som elegant formulerades i Manifestet borde kanske ha ökat intresset för Raoul Pecks film.