logo

KULTUR

Bokrecension: Om bildning

2017-12-05

I sin nya essäsamling, som handlar om konsten att bilda sig, om vad bildning innebär för en människa, återknyter enmansuniversitet Carl-Göran Ekerwald till en rad i sig så olikartade författare och diktare som Celine, Goethe, Sara Lidman, Tolstoj, Vilhelm Ekelund, Olav H Hauge och Evelyn Waugh; vidare 1600-talsmystikern Madame Guyon och tonsättaren Jean Sibelius. Här finns också författarens sena livskamrat Sigrid Kahle. Genom att närläsa deras dagböcker, som inte alltid var skrivna för offentligheten, undersöker han hur de i dagböckerna brottats med sina egon och sina självtvivel. Alla utom möjligen den solige Goethe.

Utbytet av att läsa Ekerwald ligger inte så mycket på det litterära planet som i den smittsamma glädje som han förmedlar. Som en lust att leva och som lust till läsning. Att bilda sig i Ekerwalds mening är att göra sig nyttig, vara användbar för sig själv – och för andra.

Ekerwald måste nog anses vara det mest opolitiska som man kan tänka sig. Innebär detta att han är reaktionär? Ingenting kunde vara felaktigare än ett sådant påstående. Han står på fri grund; han är sin egen. Han är vid sidan av sådana beteckningar som vi annars använder oss av. Han står utanför alla planhalvor.

För att ta ett exempel: Ekerwald skriver att ingen kan säga vad kärlek är, men att den som drabbats vet.  Nog finns det områden i det emotionella livets sfär där svaret inte står att söka i politiken, eller hur? Ekerwalds ämne handlar om dig själv. Vem är du? Är du den du utger dig för att vara?

Bildning är, skriver han, ett sätt att förhålla sig till sig själv; att rannsaka sig själv och sina handlingar. Det är avsikten bakom handlingen som bestämmer handlingens karaktär. Det är inom sig själv som man vet vad som är rätt och fel.

Kanske betraktar många ett sådant sätt att se på saken som strunt eller som idealism av renaste slag. Jag tycker inte det. I stället tycker jag att Ekerwald lyfter fram något av det finaste vi äger, nämligen förmågan och skyldigheten att vara oss själva.

I essän om ett av den svenska litteraturens mest egenartade författarskap, Vilhelm Ekelund, noterar Ekerwald: ”Hela Vilhelm Ekelunds produktion är vid sidan av de lärorika reflektionerna en skattkammare av litterära glädjefynd”.

Just detta kan med lika stort eftertryck sägas om Carl-Göran Ekerwalds författarskap.


 
 
  
Teckna en prenumeration här

Jan Bergsten

KULTUR

Klassiker-tipset: Per Anders Fogelström

Mattias Arreborn

2017-12-13

I augusti i år var det 100 år sedan Per Anders Fogelström föddes i Matteus församling i Stockholm. Större delen av sitt liv bodde och verkade han dock på Södermalm i samma stad, och det är denna stadsdel som spelar en viktig roll som fond för flertalet av de händelser som skildras i Fogelströms mest populära romaner; från Mina drömmars stad (1960) till Stad i världen (1968).

KULTUR

Bokrecension: Sidonie & Nathalie: Från Limhamn till Lofoten

Solveig Giambanco

2017-12-12

Sigrid Combüchens senaste roman pendlar mellan två tidsplan; nutid och krigsåren 1944-45. De unga kvinnorna Sidonie och Nathalie kommer ofrivilligt att göra sällskap på flykten från norra Frankrike under andra världskriget. En flykt till Sverige över Öresund, på osäkra båtar, i mörker och ovisshet.

KULTUR

En historisk utblick på temat ord och inga visor

Mattias Arreborn

2017-12-12

Recensionsansvarige Mattias Arreborn tar en titt på tre titlar under temat ord och inga visor. De tre han sätter under sin lupp är Léon Bloy: Otrevligheter,  August Strindberg: Det nya riket samt Mary Wollstonecraft: Till försvar för kvinnans rättigheter.

KULTUR

Ryska revolutionen i Berlin

Margareta Zetterström

2017-12-11

Förra säsongen visades på Deutsches Historisches Museum i Berlin en utställning som, i ett inhemskt tyskt perspektiv, måste betecknas som banbrytande. Utställningen hette kort och gott "Tysk kolonialism" och skildrade Tysklands framfart som kolonialmakt vid 1800-talets slut och 1900-talets början, framför allt i Tyska Sydvästafrika. I oktober i år öppnade samma museum portarna för en lika stort upplagd utställning om Ryska revolutionen. Den heter "1917. Revolution. Ryssland och Europa" och är en både bred och djupgående skildring av revolutionens orsaker, förlopp och följdverkningar. Det skriver Margareta Zetterström.