Bokrecension: På drift

2017-11-22

Marianne Lindberg De Geer: På drift (Brombergs)

Marianne Lindberg De Geer är en person som de allra flesta av oss känner till, främst som konstnär –  bildkonstnär och skulptör – och som engagerad debattör. Nu får vi även lära känna henne som romanförfattare, när hon 71 år gammal debuterar med boken På drift; en titel som hon lånat från Jack Kerouacs beatnikklassiker.

Vi får följa romanfiguren Mona från tidig barndom till dess hon föder sitt första barn, den son som författaren också tillägnat boken.

Mona växer upp i en småstad med en far som tycks ha en possessiv relation till sin dotter. Hon är den som han tar med på sina ornitologiska exkursioner men också den som blir straffad med stryk när hon kommer i onåd. Modern och Mona tycks aldrig hitta fram till varandra. Fadern lyfter ofta sitt varnande finger mot Mona och säger: ”Du får aldrig bli som hon”. När fadern dör i Monas tidiga tonår, försvinner modern in i ett kraftfullt alkoholmissbruk och Mona står ensam. Nu består familjen av henne, modern och lillebror Olle – ”tre trasiga själar in splendid isolation”, som författaren uttrycker det i boken.

Mona börjar nu sitt sökande in i vuxenlivet. Hon arbetar som praktikant på en institution för fattiga husmödrar utanför Hamburg och därefter som au pair i England i olika familjer; varje familj med sina speciella egenheter. Men det är det som händer utanför au pair-livet, det England som sjuder av nytänkande inom konst, pop och klädstilar, som engagerar henne. 60-talets omvälvande tid.

På drift skulle lika gärna kunnat klassificeras som biografi. Monas liv stämmer i stort överens med författarens eget liv. Mona kommer efter sitt år i England tillbaka till Sverige och i likhet med författaren utbildar hon sig till mentalskötare.

Jag är årsbarn med Marianne Lindberg De Geer och kanske har jag därför lätt att känna igen mig i det hon gör och upplever. Hennes sätt att skriva är enkelt och okomplicerat – mina tankar går till ungdomsböcker – och därför också mycket lättläst, men hon lyckas ändå förmedla den atmosfär som fanns vid den här tiden. När något gick i stöpet fanns nya möjligheter; till boende, till arbete, till kontakter. Inte något storslaget men dock en möjlighet. En laissez-faire-anda. Ett här och nu.

Boken har ett något plötsligt slut. Mona har fött en son. Hon står på tröskeln till vuxenlivet. Det är det vi får veta.

Illusion – sant eller falskt?

Eva Wernlid

Än lever det gamla järnbruket i Avesta, ett semestertips som står sig i alla väder. I år visar Avesta Art utställningen Illusion, en samlingsutställning med tretton konstnärer. Fotografen Eva Wernlid har besökt utställningen. Här återger hon den i ett kortare referat.

Bokrecension: Populistiska manifestet

Stefan Estby

"Populistiska manifestet behövs verkligen nu när det är valår och förhoppningsvis kommer de 151 teserna med ibland långa, ibland korta kommentarer bli lästa och reflekterade över. Bra att både höger- och vänsterpopulism granskas på detta genomgripande sätt." Det skriver recensenten Stefan Estby.

Pale Rider: Jan Aghed 1934-2018

Carl Henrik Svenstedt

"I mitt liv stegade Jan Aghed in som Gary Cooper i High Noon. Sheriffen som skulle skapa struktur i den svenska filmkritikens förvirring. Året var 1964 och han kom över dynerna vid Venedigs Lido, en stadig bit på lite krumma fotbollsben men med trampet långt fram på fotsulan som en boxare, redo för fight. Och fight skulle det bli." Det skriver filmkrönikören Carl Henrik Svenstedt.

Jag är vitter och Bellmansk

Nu är det så här! Jag är inte bitter! Men lite sur blir jag allt efter alla turer i en kunglig akademi där ”snille och smak” ska vara ledord och ändå lyckas ledamöterna köra hela tillställningen i botten. Snillet har således bara gett en bitter eftersmak där den talang som ”snille” ska beskriva uppenbarligen inte omfattar det salig Ribbing kallade ”vett och etikett”. Det skriver FiB/K:s Backstugusittaren.