Bokrecension: På drift

2017-11-22

Marianne Lindberg De Geer: På drift (Brombergs)

Marianne Lindberg De Geer är en person som de allra flesta av oss känner till, främst som konstnär –  bildkonstnär och skulptör – och som engagerad debattör. Nu får vi även lära känna henne som romanförfattare, när hon 71 år gammal debuterar med boken På drift; en titel som hon lånat från Jack Kerouacs beatnikklassiker.

Vi får följa romanfiguren Mona från tidig barndom till dess hon föder sitt första barn, den son som författaren också tillägnat boken.

Mona växer upp i en småstad med en far som tycks ha en possessiv relation till sin dotter. Hon är den som han tar med på sina ornitologiska exkursioner men också den som blir straffad med stryk när hon kommer i onåd. Modern och Mona tycks aldrig hitta fram till varandra. Fadern lyfter ofta sitt varnande finger mot Mona och säger: ”Du får aldrig bli som hon”. När fadern dör i Monas tidiga tonår, försvinner modern in i ett kraftfullt alkoholmissbruk och Mona står ensam. Nu består familjen av henne, modern och lillebror Olle – ”tre trasiga själar in splendid isolation”, som författaren uttrycker det i boken.

Mona börjar nu sitt sökande in i vuxenlivet. Hon arbetar som praktikant på en institution för fattiga husmödrar utanför Hamburg och därefter som au pair i England i olika familjer; varje familj med sina speciella egenheter. Men det är det som händer utanför au pair-livet, det England som sjuder av nytänkande inom konst, pop och klädstilar, som engagerar henne. 60-talets omvälvande tid.

På drift skulle lika gärna kunnat klassificeras som biografi. Monas liv stämmer i stort överens med författarens eget liv. Mona kommer efter sitt år i England tillbaka till Sverige och i likhet med författaren utbildar hon sig till mentalskötare.

Jag är årsbarn med Marianne Lindberg De Geer och kanske har jag därför lätt att känna igen mig i det hon gör och upplever. Hennes sätt att skriva är enkelt och okomplicerat – mina tankar går till ungdomsböcker – och därför också mycket lättläst, men hon lyckas ändå förmedla den atmosfär som fanns vid den här tiden. När något gick i stöpet fanns nya möjligheter; till boende, till arbete, till kontakter. Inte något storslaget men dock en möjlighet. En laissez-faire-anda. Ett här och nu.

Boken har ett något plötsligt slut. Mona har fött en son. Hon står på tröskeln till vuxenlivet. Det är det vi får veta.

Alex Schulman far med osanning i nya boken!

Alex Schulman har gått för långt i den nya boken Bränn alla mina brev anser litteraturkritikern Mats Parner. Han ändrar datum på viktiga händelser så att det blir förtal av avlidna. Och frågan man ställer sig är vad som är sant i boken om hans morfar Sven Stolpe och mormor Karin?

Så stöttade DN:s kulturredaktion Kulturprofilen!

Idag inleds rättegången mot Kulturprofilen i hovrätten i Stockholm. Det är inte bara Svenska Akademien som stöttat honom. Även några av landets största kulturredaktioner har krattat manegen åt honom. Här skriver en person som har haft stor insyn i det outtalade samarbetet mellan Kulturprofilens Forum och landets största kulturredaktioner. Läs om hur redaktionerna "sponsrat" Kulturprofilen och hans scen Forum.

Fanny å Farmor

Ett inlägg under pågående valrörelse av Kristina Eriksson och Hans-Magnus Meincke.

Musikaliskt mirakel

När Bach gjorde det inledande preludiet i Das Wohltemperierte Klavier spelbart för alla gläntade han på dörren till musikens underbara värld. Det menar författaren och översättaren Margareta Zetterström.