Bokrecension: Striden om Kinas förflutna; Mao och kulturrevolutionen

2017-08-31

Striden om Kinas förflutna; Mao och kulturrevolutionen
Mobo Gao
Oktober

”Det var den bästa av tider, det var den värsta av tider…”. Charles Dickens ord kunde ha gällt den kinesiska kulturrevolutionen – och hela den revolutionära epok då ordförande Mao Zedong ledde Folkrepubliken Kina.

En svensk granskning av gymnasiets läromedel i historia för några år sedan visade att samtliga läromedel på marknaden förknippar Mao Zedong med olika former av folkmord. Över världen sprids skildringar av Mao som en hänsynslös diktator och massmördare med tiotals miljoner människoliv på sitt samvete. Mönsterbildande är boken Mao: The Unknown Story av Jung Chang och Jon Halliday (svensk titel: Mao: Den sanna historien). Mobo Gao kallar den ”en intellektuell skandal”.

Den ”nyliberala dynasti” som nu leder Kina ser kulturrevolutionen som ”tio förlorade år”, en katastrof präglad av våldsamheter och övergrepp mot individer, traditioner och historiska reliker. De skyller Mao för det misslyckade ”stora språnget” och de efterföljande svältåren.

Bland ”vanligt folk” i Kina och i e-media finns en helt annan syn på Mao och ”den stora proletära kulturrevolutionen”. Våld, övergrepp och mord förekom, särskilt under de första två åren, men de positiva och konstruktiva åren från 1969 till det tidiga 1970-talet glöms vanligen bort: ett massivt infrastrukturprogram, radikala utbildningsreformer, nyskapande litteratur och konst, hälsovård, utbildning och företagsetablering på landsbygden, miljontals ungdomar som sändes ut i byarna för att lära känna sitt folk, de ”fyra stora friheterna”, som skrevs in i grundlagen men avskaffades av Deng Xiaoping 1980: att tala fritt, att uttrycka åsikter fullt ut, att hålla stora debatter och att skriva väggtidningar. Systemet med ”barfotaläkare” och de fyra hälsostrategierna: inriktning på arbetare och bönder, fokus på förebyggande medicin, förenande av västerländsk och traditionell kinesisk medicin samt massmobilisering i hälsofrågor. Idag har både utbildning och hälsovård blivit penningalstrande verktyg för dem som har den administrativa kontrollen.

Boken belyser Maos oro för en utveckling som i Sovjetunionen, hans teori om tvålinjekampen, inställningen till ”massorna”. Det som skett efter hans död visar att han hade rätt, menar Mobo Gao. Enorma tillgångar har i tystnad, nästan obemärkt, överförts från staten till den privata sektorn. Privatisering av statliga företag påstods ge högre effektivitet, men ledde till elände för arbetarna och berikande av direktörerna. Arbetslagstiftningen sätts ur spel. Söner och döttrar till höga partifunktionärer har blivit miljardärer, ”små furstar”.

En ideologisk strömning inom den urbana medelklassen menar att modernisering och utveckling innebär att bli som väst. Den har traditioner tillbaka till tidigt 1900-tal, till Lu Xun och Hu Shi. (Men påståendet att Lu Xun sagt att man aldrig borde läsa kinesiska böcker är missvisande; han var den förste som skrev en gedigen kinesisk litteraturhistoria.) Idag tar sig denna strömning uttryck i inställningen ”två vad-än” – vad än USA gör är rätt; vad än Kina gör är fel. CNN och andra amerikanska nyhetskanaler formar medvetandet; det resulterar i eftergivenhet för USA.

Mobo Gao är kritisk, men inte uppgiven. Det maoistiska arvet har blivit en del av den kinesiska miljön, som ännu är intakt och inte enkelt kan förkastas, menar han. Arbetare och bönder som kämpar för sina rättigheter stöder sig på socialistiska värderingar i den officiella ideologin. Framtiden är inte avgjord; olika scenarier är tänkbara.

Detta är en viktig och välkommen bok.

Satir: Hoppet och klippet

2018-05-30

Livet kan vara bekymmersamt ibland. Särskilt tillkrånglat är det när det är mycken månad kvar i slutet på lönen. Av någon okänd anledning brukar det speciellt då finnas hundratals saker att betala medans kylskåpet innehåller ett kvarts paket härsket smör och en urklämd tub senap plus något oidentifierat som var menat som jobblunch två månader tidigare.

Två ting äro vita - oskuld och arsenik

2018-05-28

En tidig sommarmorgon år 1851 avvek en 57-årig man av medellängd spårlöst från sitt hem i kungliga huvudstaden. Stockholmspolisen, som leddes av den nyutnämnde Wilhelm Stråle, engagerade sig per omgående i ärendet: husrannsakan genomdrevs, handlingar beslagtogs, förhör hölls med de närmast berörda och en rad tänkbara flyktvägar kartlades.

Bokrecension: The Vanishing American Adult

Bo Kramsjö

2018-05-16

Ben Sasse, republikansk senator från Nebraska, är författare till boken The Vanishing American Adult. Senator Sasse menar att amerikansk ungdom har drivit bort från det amerikanska samhällets grundläggande principer.

Bokrecension: Förlåten

2018-05-15

Agnes Lidbeck debuterade 2017 med sin kritikerrosade roman Finna sig. Den handlar om de disparata roller dagens kvinnor har och också accepterar – älskarinnan, modern, vårdaren – den självutplånande, som därmed ständigt är missnöjd med sin situation, men tycks ha svårt att bryta det invanda mönstret. Fången och stelnad i genussystemet.