Bokrecension: Systrarna

2018-01-12

Peter Mosskin: Systrarna
(Atlas)

Liksom i Peter Mosskins storartade trilogi om sina rötter i det som han kallade det ryska patrasket, handlar den nya romanen Systrarna om författarens egen släkt. Trilogin om hans judiska förfäder från Ryssland som kom till Sverige i början av förra seklet var mer vilt flödande än hans nya roman Systrarna, som till genren är en dokumentärroman.

Det här är berättelsen om systrarna Flodquist; Nun, Margit och Nina som föddes i Stockholm i början av 1900-talet.  Det var tre modiga, självständiga och egensinniga kvinnor som hade styrkan att gå sina egna vägar. Nun blev efter ett kringflackande liv sjukgymnast, Margit småskolelärarinna och skribent och Nina mångsysslare. Romanen handlar om hur de försökte förstå sig själva och om vilket liv de ville leva. En av dem, Margit, är författarens egen mor. Nun och Nina var båda en tid gifta med Gunnar Ekelöf. I sig en spektakulär sak, och det är inte den enda i boken. Men det som är karakteristiskt och djupt sympatiskt med Mosskins roman är att han inte på minsta vis gör någon sensation av sådant som i en annans hand skulle kunna vara det stora numret. Ekelöf blir i denna bok aldrig mer än den diktande partnern.

Det är systrarnas liv Mosskin skriver om. Ett liv som inte blev lätt för någon av dem men som för oss som läsare är en bild av dem som gick före och som beredde marken för kvinnornas frigörelse genom egen försörjning.

Boken bygger på brev, dagboksanteckningar och artiklar som Mosskin haft tillgång till. Han följer deras liv kronologiskt. Texten interfolieras av brev, dagböcker och utdrag ur artiklar.

Boken är lätt att tycka om. Den handlar om tre kvinnor som i vanlig ordning oftast tvingats stå i skuggan av männen – men i originalitet, självständighet och begåvning stod de inte någon man efter. Till sin läggning och i hur de hanterade sina liv var de djupt olika. Ända från barndomen fanns dock en stark känsla av samhörighet med varandra. Familjen var ett slags matriarkat, där sedan faderns tidiga död den handlingskraftiga modern Frida var den sammanhållande länken.

Det som gör den här boken så läsvärd är att Peter Mosskin har tecknat ett porträtt av tre kvinnor, tre systrar, utan att psykologisera eller dramatisera. Deras liv rymde tillräckligt med dramatik. Det är som om han i denna roman velat träda dem till mötes. Resultatet är att vi har fått en berättelse om en tid och ett liv som levdes för inte så länge sedan. Genom svårigheterna gick de alla sin egen väg i en tid när kvinnorna var det andra könet.

Tre böcker från 2017 på temat universitetet

2018-02-13

Trojkan är en till det yttre ganska klassisk utvecklingsroman (som i ”personlig utveckling”) med inslag av den i sammanhanget rätt obligatoriska desillusionstematik som hör genren till.

Klassikertipset: Thomas Mann - Doktor Faustus

2018-02-12

Doktor Faustus (1947) är den skönlitterära biografin om den likaledes uppdiktade tonsättaren Adrian Leverkühn. Boken kan betraktas som nobelpristagaren Thomas Manns (1871—1950) viktigaste jämte den än i dag populära släktkrönikan Buddenbrooks och den både infallsrika och torrt humoristiska (!) idéromanen Bergtagen.

En kvinnlig grovarbetare i humor

Bengt Berg

2018-02-08

En kvinnlig ”grovarbetare i humor” har hon kallats, Anna Fredrika Myrberg, som föddes i Norberg den 9 maj 1878 och som året därpå flyttade till Värmland med sin familj. Efter pappa veterinärens tidiga död följde för den ensamstående tvåbarnsmodern ekonomiskt bekymmersamma år. I början av 1900-talet kom Anna till Stockholm, där Västmannagatan 78 var hennes fasta adress fram till hennes död 1931.

Bokrecension: Solidärer

2018-02-07

Anna Jörgensdotters nya roman Solidärer utspelas på två plan: i Gävle och i Spanien.  Det är 1930-tal. I Sverige är det ett dagligt gnetande för brödfödan för vissa och arbetslöshet för andra. I Spanien har inbördeskriget inletts. Kring huvudpersonerna Ingemar och Klara grupperar sig ett myller av personer, miljöer och händelser.