Bokrecension: The Vanishing American Adult

2018-06-16

Ben Sasse: The Vanishing American Adult (2017)

Ben Sasse, republikansk senator från Nebraska, är författare till boken The Vanishing American Adult. Senator Sasse menar att amerikansk ungdom har drivit bort från det amerikanska samhällets grundläggande principer. Han tycker mognadsprocessen att lära sig stå på egna ben, lämna hemmet för att skapa en egen familj och bli ekonomiskt oberoende av föräldrarna infaller väldigt sent eller inte alls. Och statistiken gör inte amerikaner som han förtjusta.

Trettio procent av college-eleverna avbryter sina studier efter ett år. Bara 40 procent klarar sin examen. En tredjedel av alla 18-34 år bor hemma hos sina föräldrar. Mer är hälften av alla unga över 13 år spenderar 60 procent av sin vakna tid med mediekommunikation. Den genomsnittlige manlige amerikanska 21-åringen har hunnit ägna 14 000 timmar av sitt liv åt datorspel.

Under sina fem år som rektor vid Midwestern University, Freemont, Nebraska, lät senator Sasse varje år genomföra en undersökning om studenternas positiva och negativa studieerfarenheter. Tydligast och mest nedslående var studenternas överväldigande önskan om frihet från ansvarstagande. De tyckte bäst om att sova, skippa lektioner och föreläsningar samt att festa.

En annan studie, av sociologen Christian Smith vid Notre Dame, om moraliska övertygelser bland 18- till 23-åringar, visade att 65 procent svarade, (stryk kommatecken?) att gå i affärer och köpa gav dem stor tillfredsställelse. Samtidigt visar en rad studier från amerikanska psykologer och sociologer att konsumtion, oavsett om det är varor eller digital konsumtion, inte är nyckeln till lycka. Däremot är produktion det.

Medan amerikanen konsumerar omåttliga mängder av media varje dag, via teve, internet, paddor eller smarta telefoner, så har man nästan slutat att läsa. Bureau of Labour Statistics redovisar att amerikanen i genomsnitt numera läser bara 19 minuter per dag.

Att inte vilja ta ansvar; att hellre softa och festa. Kan man bygga ett samhälle på det?

Bo Kramsjö

Satir: Hoppet och klippet

2018-05-30

Livet kan vara bekymmersamt ibland. Särskilt tillkrånglat är det när det är mycken månad kvar i slutet på lönen. Av någon okänd anledning brukar det speciellt då finnas hundratals saker att betala medans kylskåpet innehåller ett kvarts paket härsket smör och en urklämd tub senap plus något oidentifierat som var menat som jobblunch två månader tidigare.

Två ting äro vita - oskuld och arsenik

2018-05-28

En tidig sommarmorgon år 1851 avvek en 57-årig man av medellängd spårlöst från sitt hem i kungliga huvudstaden. Stockholmspolisen, som leddes av den nyutnämnde Wilhelm Stråle, engagerade sig per omgående i ärendet: husrannsakan genomdrevs, handlingar beslagtogs, förhör hölls med de närmast berörda och en rad tänkbara flyktvägar kartlades.

Bokrecension: Förlåten

2018-05-15

Agnes Lidbeck debuterade 2017 med sin kritikerrosade roman Finna sig. Den handlar om de disparata roller dagens kvinnor har och också accepterar – älskarinnan, modern, vårdaren – den självutplånande, som därmed ständigt är missnöjd med sin situation, men tycks ha svårt att bryta det invanda mönstret. Fången och stelnad i genussystemet.

Lyrik: Den poetiska cykeln

Bengt Berg

2018-05-14

LEIF NELSON är en skånsk kulturprofil med många konstnärliga verksamheter i sitt skapande: Grafiker, målare, tecknare, formgivare och författare som inte minst blivit välkänd genom sina författarporträtt.