Bokrecension: Välskrivet om grunden till svensk alliansfrihet

2018-04-06

Kvinnor och kungar – Om krig och fred
Ove Bring
Atlantis

Ove Bring är professor emeritus i folkrätt vid Försvarshögskolan och var tidigare bland annat folkrättsrådgivare på UD. Politiskt har han förordat R2P (”Responsibility to protect”); västmakternas folkrättsliga instrument för att undergräva FN-stadgans princip om våldsförbud och staters lika rättigheter. Det är därför med viss misstro jag öppnar hans senaste bok. Min skepsis avtar inte då han på förordets första sida talar om den dåvarande svenske tronföljaren Karl Johan Bernadottes ”militära infall” i Norge sensommaren 1814 som ”Sveriges (förhoppningsvis) sista krig” – och därmed blundar för det svenska deltagandet i de nutida krigen i Afghanistan, Libyen och Irak.

Denna bok visar sig emellertid vara en både angelägen och välskriven skildring av bakgrunden till Karl XIV Johans trontillträde och av svensk utrikespolitik under perioden fram till och med första världskriget – den epok som lade grunden till den svenska alliansfriheten, då kungarna ännu hade det avgörande inflytandet över landets politik. Det är också en belysning av kvinnor i kungarnas närhet och kvinnliga författare och opinionsbildare, som påverkat synen på krig och fred. Man kan kalla det ett feministiskt perspektiv, men de kvinnor som skildras företräder inte någon enhetlig politisk hållning.

Här möter vi människorättsaktivister som Olympe de Gouges och Mary Wollstonecraft, det litterära salongslejonet Madame de Staël, rättskämpar och fredsförespråkare som Fredrika Bremer, Bertha von Suttner, Ellen Key, Elin Wägner, Marika Stiernstedt och Selma Lagerlöf, vilka ingick i en bredare fredsbevarande opinion, men också krigsaktivister som drottning Victoria. I efterordet vidgas perspektivet fram till kampen mot kärnvapen, med Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet (IKFF) och namn som Alva Myrdal och Inga Thorsson.

Karl Johans ”system av sträng och oberoende neutralitet” 1834 var en självvald och pragmatisk hållning av en självsäker regent, beredd att agera som medlare i storpolitiken. Det var ”en medveten politik för politisk avspänning till skydd för landets säkerhet, ekonomi, handel och sjöfart”, som kom att lägga grunden till en långsiktig svensk neutralitetslinje av modernt slag – den svenska neutralitetspolitik som gällde fram till EU-inträdet. Denna hållning var inte och blev inte heller senare underställd stormakters garantier. Däremot utsattes den för stora prövningar, särskilt under Krimkriget och det dansk-tyska kriget om Schleswig-Holstein samt inför första världskriget.

Ove Bring är en god berättare med liberal grundhållning. Hans bok med undertiteln ”fredsaktivism och kungamakt på Bernadotternas tid” är grundläggande för att belysa rötterna till den svenska neutralitetspolitiken. Den bör utan tvekan inspirera till motstånd mot den kursomläggning som dagens krigsaktivister driver.

Teckna en prenumeration på FiB/K här

En påskberättelse från Blåkulla och Södermalm!

Offentlig piskning och dödsdomar av kvinnor som pekades ut som häxor, men även en 13 -årig pojke hängdes på Hötorget i Stockholm. Mats Parner skriver om Blåkulla, häxjakten och 1600-tals rättvisan.

När ska blodlösa DN få en ny Olof Lagercrantz?

Idag tisdag är det precis 100 år sedan Rosa L bragtes om livet av representanter för de kretsar som obetydligt senare slöt sig till den österrikiske korpralen A Hitler. FiB/Kulturfronts Mats Parner läser en fantastisk essä av Olof Lagercrantz om Rosa Luxemburg, polsk-tysk socialist.

Testa dina 68-kunskaper!

Demonstration, ockupationer, hungerstrejker och drömmen om revolutionen. I historikern och författaren Henrik Berggrens bok -68 utforskas det laddade året. FiB/K har gjort ett test utifrån boken. Hur radikalt var egentligen 1968? Testa dina kunskaper och skicka in till redaktionen - du kan vinna boken -68.

Alex Schulman far med osanning i nya boken!

Alex Schulman har gått för långt i den nya boken Bränn alla mina brev anser litteraturkritikern Mats Parner. Han ändrar datum på viktiga händelser så att det blir förtal av avlidna. Och frågan man ställer sig är vad som är sant i boken om hans morfar Sven Stolpe och mormor Karin?