logo

KULTUR

Den som stannar, den som går

2017-04-10

Elena Ferrante
Övers Johanna Hedeberg
Norstedts 

I januari kom Elena Ferrantes tredje bok Den som stannar, den som går, i svensk översättning. En fortsättning som många ivrigt väntat på. Böckerna handlar om de båda väninnorna Lila och Elena och deras uppväxt i ett av Neapels fattiga kvarter på 1950-talet och är slukarböcker som behandlar ämnen som är gemensamma för oss alla: klasstillhörighet, lojalitet mot ursprungsfamiljer, politiska skeenden, våld, kärlek och vanligt vardagsliv. Ferrantes berättarkonst är som en flod som med jämn rytm forsar fram utan att någon gång hindras i färden. Och läsaren förs med i dansen.

De båda väninnorna som växer upp tillsammans, utvecklar ett starkt beroende av varandra och en hat-kärleksrelation. De lever under knappa förhållanden. Båda är intelligenta och klarar sig bra i skolan. Lila är orädd, brysk och rättfram medan Elena är mer försiktig och tillbakahållen. Båda rekommenderas av sin lärarinna att fortsätta sin skolgång. Elena får sina föräldrars tillåtelse till detta medan Lilas föräldrar säger nej. På så sätt tar deras liv olika riktningar.

I den tredje boken Den som stannar, den som går, som tar sin början i slutet av 1960-talet, har Elena, som nu är akademiker, författare och en person vars åsikter respekteras, gift sig med en ung professor, Pietro, vars föräldrar och syster också är akademiker och framstående inom sina discipliner. Elena har gjort sin klassresa men tvingas av sin man in i den konservativa kvinnorollen med två små döttrar och en make som ägnar sig åt sitt stora intresse – arbetet. Själv drömmer hon om att fortsätta sitt författarskap och sin akademiska bana vilket är svårt i rollen som hemmafru. Hon tillhör nu medelklassen men det faktum att hon är rotad i arbetarklassen styr henne och gör henne ofta osäker i sin nya roll. Bland vännerna i barndomsmiljön möter hennes framgångar hos vissa beundran och respekt, hos andra förakt och nedlåtenhet. 

I samtliga tre böcker möter Elena, mer eller mindre av en slump, sin ungdomskärlek Nino – så även i den tredje boken. Nino är den man hon alltid har älskat. Och med Ferrantes känsla för cliff-hangers avslutas Den som stannar, den som går med Elenas beslut att lämna sin man för Ninos skull.
Fjärde delen i denna tetralogi, Det förlorade barnet,  kommer enligt Norstedts förlag i maj i år. 

Agneta Willans

KULTUR

Bok: Operation Barbarossa – Världshistoriens största fälttåg

Sisela Björnsson

2018-01-16

Att invadera Sovjetunionen var Hitlers huvudplan under andra världskriget, konkretiserad i ”Generalplan Ost” och ”Plan Oldenburg”. Samtliga östeuropeiska territorier fram till Uralbergen, samt Kaukasus, skulle koloniseras och 45 miljoner slaver och judar förintas eller fördrivas.

KULTUR

Bokrecension: Blixt från oklar himmel

Olof Rydström

2018-01-16

Men vad står det egentligen? Det är en i bästa mening överraskande samhällskunskapsbok av Sara Granér. Rimmen håller samman tre olika saker, begrepp eller företeelser. Du tvingas själv fundera över samband – om det alls finns.

KULTUR

Film: Lyser med sin frånvaro på svensk biografscen

Joacim Blomqvist

2018-01-15

Ännu lyser den Oscarsnominerade haitiske Raoul Pecks film om de unge Karl Marx, Le jeune Karl Marx (Den unge Karl Marx) med sin frånvaro på den svenska biografscenen. Att filmen i huvudsak diskuterar Kommunistiska manifestets (Manifest der Kommunistischen Partei, 1848), tillblivelsehistoria verkar inte så intressant trots att det i år har gått 170 år sedan Karl Marx och Friedrich Engels, efter Kommunisternas förbunds beslut, inledde arbetet med denna klassiker. Att det dessutom har gått 100 år sedan ryska revolutionen slutligen populariserade Marx och Engels idéer, som elegant formulerades i Manifestet borde kanske ha ökat intresset för Raoul Pecks film.