logo

KULTUR

Den som stannar, den som går

2017-04-10

Elena Ferrante
Övers Johanna Hedeberg
Norstedts 

I januari kom Elena Ferrantes tredje bok Den som stannar, den som går, i svensk översättning. En fortsättning som många ivrigt väntat på. Böckerna handlar om de båda väninnorna Lila och Elena och deras uppväxt i ett av Neapels fattiga kvarter på 1950-talet och är slukarböcker som behandlar ämnen som är gemensamma för oss alla: klasstillhörighet, lojalitet mot ursprungsfamiljer, politiska skeenden, våld, kärlek och vanligt vardagsliv. Ferrantes berättarkonst är som en flod som med jämn rytm forsar fram utan att någon gång hindras i färden. Och läsaren förs med i dansen.

De båda väninnorna som växer upp tillsammans, utvecklar ett starkt beroende av varandra och en hat-kärleksrelation. De lever under knappa förhållanden. Båda är intelligenta och klarar sig bra i skolan. Lila är orädd, brysk och rättfram medan Elena är mer försiktig och tillbakahållen. Båda rekommenderas av sin lärarinna att fortsätta sin skolgång. Elena får sina föräldrars tillåtelse till detta medan Lilas föräldrar säger nej. På så sätt tar deras liv olika riktningar.

I den tredje boken Den som stannar, den som går, som tar sin början i slutet av 1960-talet, har Elena, som nu är akademiker, författare och en person vars åsikter respekteras, gift sig med en ung professor, Pietro, vars föräldrar och syster också är akademiker och framstående inom sina discipliner. Elena har gjort sin klassresa men tvingas av sin man in i den konservativa kvinnorollen med två små döttrar och en make som ägnar sig åt sitt stora intresse – arbetet. Själv drömmer hon om att fortsätta sitt författarskap och sin akademiska bana vilket är svårt i rollen som hemmafru. Hon tillhör nu medelklassen men det faktum att hon är rotad i arbetarklassen styr henne och gör henne ofta osäker i sin nya roll. Bland vännerna i barndomsmiljön möter hennes framgångar hos vissa beundran och respekt, hos andra förakt och nedlåtenhet. 

I samtliga tre böcker möter Elena, mer eller mindre av en slump, sin ungdomskärlek Nino – så även i den tredje boken. Nino är den man hon alltid har älskat. Och med Ferrantes känsla för cliff-hangers avslutas Den som stannar, den som går med Elenas beslut att lämna sin man för Ninos skull.
Fjärde delen i denna tetralogi, Det förlorade barnet,  kommer enligt Norstedts förlag i maj i år. 

Agneta Willans

KULTUR

Den svarta jorden – Förintelsen som historia och varning

Hans Öhrn

Den tyska historiestriden rasade på 1980-talet och handlade om synen på Tysklands massmördande av judar och andra vid den tiden rasifierade grupper under kriget. Svallvågorna nådde Sverige några år senare och fick sin kulmen när Sven Lindqvist 1992 publicerade boken Utrota varenda djävul.

KULTUR

Stefan Jarl – en filmare att belöna

Torbjörn Wikland

Filmregissören Stefan Jarl tilldelades på måndagkvällen Teaterförbundets guldmedalj ”för utomordentlig konstnärlig gärning”. I samband med att han tidigare i år fick 2017 års Leninpris träffade Torbjörn Wikland honom för en intervju.

KULTUR

Konstauktion: Lägg ett bud på linoleumsnitt av Gun Kessle!

Nu fortsätter utförsäljningen av den konst som är i FiB/K:s ägo! Varje månad auktionerar vi ut ett konstverk, som kan förvärvas genom budgivning på auktionssajten Tradera. Konstverket som under maj ligger ute till försäljning är ett signerat linoleumsnitt av Gun Kessle (1926-2007).

KULTUR

Bok: Det är natten: författaren och den som skriver

Mattias Arreborn

Karolina Ramqvist senaste bok är en essä eller, för att citera insidan av pärmen, ”en essäistisk berättelse som tar sin utgångspunkt i hennes föredrag om klyftan mellan Författaren och den som skriver”.