logo

KULTUR

Den som stannar, den som går

2017-04-10

Elena Ferrante
Övers Johanna Hedeberg
Norstedts 

I januari kom Elena Ferrantes tredje bok Den som stannar, den som går, i svensk översättning. En fortsättning som många ivrigt väntat på. Böckerna handlar om de båda väninnorna Lila och Elena och deras uppväxt i ett av Neapels fattiga kvarter på 1950-talet och är slukarböcker som behandlar ämnen som är gemensamma för oss alla: klasstillhörighet, lojalitet mot ursprungsfamiljer, politiska skeenden, våld, kärlek och vanligt vardagsliv. Ferrantes berättarkonst är som en flod som med jämn rytm forsar fram utan att någon gång hindras i färden. Och läsaren förs med i dansen.

De båda väninnorna som växer upp tillsammans, utvecklar ett starkt beroende av varandra och en hat-kärleksrelation. De lever under knappa förhållanden. Båda är intelligenta och klarar sig bra i skolan. Lila är orädd, brysk och rättfram medan Elena är mer försiktig och tillbakahållen. Båda rekommenderas av sin lärarinna att fortsätta sin skolgång. Elena får sina föräldrars tillåtelse till detta medan Lilas föräldrar säger nej. På så sätt tar deras liv olika riktningar.

I den tredje boken Den som stannar, den som går, som tar sin början i slutet av 1960-talet, har Elena, som nu är akademiker, författare och en person vars åsikter respekteras, gift sig med en ung professor, Pietro, vars föräldrar och syster också är akademiker och framstående inom sina discipliner. Elena har gjort sin klassresa men tvingas av sin man in i den konservativa kvinnorollen med två små döttrar och en make som ägnar sig åt sitt stora intresse – arbetet. Själv drömmer hon om att fortsätta sitt författarskap och sin akademiska bana vilket är svårt i rollen som hemmafru. Hon tillhör nu medelklassen men det faktum att hon är rotad i arbetarklassen styr henne och gör henne ofta osäker i sin nya roll. Bland vännerna i barndomsmiljön möter hennes framgångar hos vissa beundran och respekt, hos andra förakt och nedlåtenhet. 

I samtliga tre böcker möter Elena, mer eller mindre av en slump, sin ungdomskärlek Nino – så även i den tredje boken. Nino är den man hon alltid har älskat. Och med Ferrantes känsla för cliff-hangers avslutas Den som stannar, den som går med Elenas beslut att lämna sin man för Ninos skull.
Fjärde delen i denna tetralogi, Det förlorade barnet,  kommer enligt Norstedts förlag i maj i år. 

Agneta Willans

KULTUR

Till min allra bästa vän

Solveig Giambanco

2017-07-21

Artonåriga Kristina lämnar gladeligen sin ångermanländska by, pappas okontrollerade vredesutbrott och mammas hukande och tårar.  Hon är utled på att gå hemma som passopp åt karlarna i familjen och ångrar att hon inte valde gymnasiet utan nöjde sig med fackskola. 
Så när mammas väninna, som bor i London, ordnar en au pairplats, finns ingen tvekan. Pappa blir rosenrasande, men Kristina står på sig. Hon måste bort.

KULTUR

Mörkrummet

Jan Bergsten

2017-07-19

Susan Faludi har gjort sig känd som feminist och kritiker av mansrollen i böcker som Backlash och Ställd. Hennes nya bok Mörkrummet handlar på ett sätt om samma sak, men på ett annat och mycket mera personligt plan.

KULTUR

Postkapitalism – vår gemensamma framtid

Åke Kilander

2017-07-17

Den brittiske journalisten och medarbetaren i BBC, Paul Mason, har insett att kapitalismen i världen fungerar allt sämre och måste ersättas av ett annat produktionssätt. Det måste bygga på informationsteknologi och teknisk utveckling där ”allmänbildade och uppkopplade människor” agerar i nätverk. Den traditionella varuproduktionen och arbetet i hierarkiska organisationer får en underordnad roll.

KULTUR

Sommarbonus: Bland skelett från galgbackar och kyrkogårdar

Mats Parner

2017-07-14

Mats Parner tecknar det sällsamma porträttet av en pionjär från 1500-talet inom medicin. Andreas Vesalius ingick i de aktiva studenternas skara och led av ständig kunskapstörst. Under mörka nätter samlade han skelett ifrån benhus och kyrkogårdar, och en gång skar han ned och fraktade hem kvarlevorna av en dömd illgärningsman på galgbacken helt nära sin egen bostad, allt förvisso i ädlaste studiesyfte.