logo

KULTUR

Den som stannar, den som går

2017-04-10

Elena Ferrante
Övers Johanna Hedeberg
Norstedts 

I januari kom Elena Ferrantes tredje bok Den som stannar, den som går, i svensk översättning. En fortsättning som många ivrigt väntat på. Böckerna handlar om de båda väninnorna Lila och Elena och deras uppväxt i ett av Neapels fattiga kvarter på 1950-talet och är slukarböcker som behandlar ämnen som är gemensamma för oss alla: klasstillhörighet, lojalitet mot ursprungsfamiljer, politiska skeenden, våld, kärlek och vanligt vardagsliv. Ferrantes berättarkonst är som en flod som med jämn rytm forsar fram utan att någon gång hindras i färden. Och läsaren förs med i dansen.

De båda väninnorna som växer upp tillsammans, utvecklar ett starkt beroende av varandra och en hat-kärleksrelation. De lever under knappa förhållanden. Båda är intelligenta och klarar sig bra i skolan. Lila är orädd, brysk och rättfram medan Elena är mer försiktig och tillbakahållen. Båda rekommenderas av sin lärarinna att fortsätta sin skolgång. Elena får sina föräldrars tillåtelse till detta medan Lilas föräldrar säger nej. På så sätt tar deras liv olika riktningar.

I den tredje boken Den som stannar, den som går, som tar sin början i slutet av 1960-talet, har Elena, som nu är akademiker, författare och en person vars åsikter respekteras, gift sig med en ung professor, Pietro, vars föräldrar och syster också är akademiker och framstående inom sina discipliner. Elena har gjort sin klassresa men tvingas av sin man in i den konservativa kvinnorollen med två små döttrar och en make som ägnar sig åt sitt stora intresse – arbetet. Själv drömmer hon om att fortsätta sitt författarskap och sin akademiska bana vilket är svårt i rollen som hemmafru. Hon tillhör nu medelklassen men det faktum att hon är rotad i arbetarklassen styr henne och gör henne ofta osäker i sin nya roll. Bland vännerna i barndomsmiljön möter hennes framgångar hos vissa beundran och respekt, hos andra förakt och nedlåtenhet. 

I samtliga tre böcker möter Elena, mer eller mindre av en slump, sin ungdomskärlek Nino – så även i den tredje boken. Nino är den man hon alltid har älskat. Och med Ferrantes känsla för cliff-hangers avslutas Den som stannar, den som går med Elenas beslut att lämna sin man för Ninos skull.
Fjärde delen i denna tetralogi, Det förlorade barnet,  kommer enligt Norstedts förlag i maj i år. 

Agneta Willans

KULTUR

Bokrecension: The Vanishing American Adult

Bo Kramsjö

2018-05-16

Ben Sasse, republikansk senator från Nebraska, är författare till boken The Vanishing American Adult. Senator Sasse menar att amerikansk ungdom har drivit bort från det amerikanska samhällets grundläggande principer.

KULTUR

Bokrecension: Förlåten

Agneta Willans

2018-05-15

Agnes Lidbeck debuterade 2017 med sin kritikerrosade roman Finna sig. Den handlar om de disparata roller dagens kvinnor har och också accepterar – älskarinnan, modern, vårdaren – den självutplånande, som därmed ständigt är missnöjd med sin situation, men tycks ha svårt att bryta det invanda mönstret. Fången och stelnad i genussystemet.

KULTUR

Lyrik: Den poetiska cykeln

Bengt Berg

2018-05-14

LEIF NELSON är en skånsk kulturprofil med många konstnärliga verksamheter i sitt skapande: Grafiker, målare, tecknare, formgivare och författare som inte minst blivit välkänd genom sina författarporträtt. 

KULTUR

Bokrecension: En onödig debattbok?

Torbjörn Wikland

2018-05-11

Allt fler, även folk som inte läser ledarsidor, kultursidor och djupare politiska analyser i våra media, har förstått att Kina blivit en stormakt, framför allt ekonomiskt men även politiskt. Efterhand växer därför fram ett intresse för att bättre förstå och även bevaka Kinas roll i världen och världspolitiken.