logo

KULTUR

Den som stannar, den som går

2017-04-10

Elena Ferrante
Övers Johanna Hedeberg
Norstedts 

I januari kom Elena Ferrantes tredje bok Den som stannar, den som går, i svensk översättning. En fortsättning som många ivrigt väntat på. Böckerna handlar om de båda väninnorna Lila och Elena och deras uppväxt i ett av Neapels fattiga kvarter på 1950-talet och är slukarböcker som behandlar ämnen som är gemensamma för oss alla: klasstillhörighet, lojalitet mot ursprungsfamiljer, politiska skeenden, våld, kärlek och vanligt vardagsliv. Ferrantes berättarkonst är som en flod som med jämn rytm forsar fram utan att någon gång hindras i färden. Och läsaren förs med i dansen.

De båda väninnorna som växer upp tillsammans, utvecklar ett starkt beroende av varandra och en hat-kärleksrelation. De lever under knappa förhållanden. Båda är intelligenta och klarar sig bra i skolan. Lila är orädd, brysk och rättfram medan Elena är mer försiktig och tillbakahållen. Båda rekommenderas av sin lärarinna att fortsätta sin skolgång. Elena får sina föräldrars tillåtelse till detta medan Lilas föräldrar säger nej. På så sätt tar deras liv olika riktningar.

I den tredje boken Den som stannar, den som går, som tar sin början i slutet av 1960-talet, har Elena, som nu är akademiker, författare och en person vars åsikter respekteras, gift sig med en ung professor, Pietro, vars föräldrar och syster också är akademiker och framstående inom sina discipliner. Elena har gjort sin klassresa men tvingas av sin man in i den konservativa kvinnorollen med två små döttrar och en make som ägnar sig åt sitt stora intresse – arbetet. Själv drömmer hon om att fortsätta sitt författarskap och sin akademiska bana vilket är svårt i rollen som hemmafru. Hon tillhör nu medelklassen men det faktum att hon är rotad i arbetarklassen styr henne och gör henne ofta osäker i sin nya roll. Bland vännerna i barndomsmiljön möter hennes framgångar hos vissa beundran och respekt, hos andra förakt och nedlåtenhet. 

I samtliga tre böcker möter Elena, mer eller mindre av en slump, sin ungdomskärlek Nino – så även i den tredje boken. Nino är den man hon alltid har älskat. Och med Ferrantes känsla för cliff-hangers avslutas Den som stannar, den som går med Elenas beslut att lämna sin man för Ninos skull.
Fjärde delen i denna tetralogi, Det förlorade barnet,  kommer enligt Norstedts förlag i maj i år. 

Agneta Willans

KULTUR

Ulrika Mars - om varför "det lilla" måste göras

Agnes Käll

Textilkonstnären Ulrika Mars erhöll Ahlbäckspriset 2015 för sitt sätt att använda det textila materialet för att skildra kvinnors villkor, industriella motiv och industrihistoria genom bland annat fabriksarbeterskorna vid linfabriken. Tillbaka i Stockholm fortsätter Ulrikas komstnärliga projekt – att kasta ljus över det lilla, gemensamma mänskliga. Agnes Käll har träffat henne för att prata Ahlbäckspris, industrihistoria och broderi.

KULTUR

Konstauktion: Lägg ett bud på träsnitt av Sven Ljungberg!

Nu inleds utförsäljningen av den konst som är i FiB/K:s ägo! Varje månad auktionerar vi ut ett konstverk, som kan förvärvas genom budgivning på auktionssajten Tradera. Konstverket som under april ligger ute till försäljning är ett signerat träsnitt av grafikern Sven Ljungberg (1913-2010).

KULTUR

Bokrecension: Levande och döda

Christer Lundgren

Det demokratiska upproret i Kwangju 1980 – kulmen på den då 35-åriga kampen för demokrati och oberoende mot den USA-stödda sydkoreanska militärdiktaturen – förbigås vanligtvis med tystnad i Sydkorea.

KULTUR

Skriftställning: Det åldrande minnet

Jan Myrdal

I fjol kom Det åldrande minnet på Natur och Kultur. Det är en utmärkt fackbok, skriven av Lars Nyberg, professor i psykologi och neurovetenskap vid Umeå universitet, Lars Gunnar Nilsson, professor emeritus i psykologi vid Stockholms universitet, och Peter Letmark, journalist på Dagens Nyheter.