logo

KULTUR

Det smutsiga kriget mot Syrien

2017-04-03

Tim Anderson
Övers. Erik Göthe
Oktober

Ni läste rätt. En bok utgiven på förlaget Oktober. Men Oktoberförlaget upphörde ju redan på 1980-talet? Nu har emellertid förlaget glädjande nog återuppstått och en av de första titlarna är denna helt nödvändiga bok som får oss att förstå hur kriget i Syrien har kunnat pågå så länge och bli så ödeläggande. Författaren Tim Anderson, lektor i politisk ekonomi vid universitetet i Sydney, har studerat hur krigspropaganda, lögner, bedrägerier och desinformation har använts i en omfattning som kanske aldrig tidigare. En propaganda som har grundat sig på källor av högst tvivelaktig art och som har varit minst sagt partiska.

Tim Anderson sätter in kriget i sitt sammanhang, där störtandet av den syriska Assadregeringen är en av pusselbitarna i USA:s planer för ett nytt Mellanöstern. Han belyser från en rad olika källor hur det islamistiska upproret mot den syriska regeringen 2011 redan från början backades upp av saudierna och hur detta uppror på nästan alla sätt skiljde sig från den kamp som de olika oppositionsrörelserna i Syrien har fört under många år. Han pekar också på sambandet mellan jihadismen och stormakterna, att jihadisterna angriper just dem som stormakterna pekar ut.

Vidare går författaren i detalj igenom bevisen för Houlamassakern 2012 och påvisar en rad tvivelaktigheter i dessa. Denna händelse var tänkt att ligga till grund för en militär intervention i Syrien. Även anklagelserna om att regeringen har använt kemiska vapen har, enligt Anderson, motbevisats av en rad oberoende källor. Dubbelspelet bakom politiken kring de nya ”humanitära” interventionerna, bland annat det så kallade R2P, Responsibility to protect, går Anderson till rätta med.  Det var tillämpningen av just denna doktrin som lade Libyen i spillror 2011.     

Allt det här har vi kunnat ta del av tidigare. Men bokens allra största förtjänst är att visa hur högt ansedda NGO:s, icke-statliga organisationer, spelar en viktig del i imperialismens krigspropaganda. Till exempel har det USA-baserade Human Rights Watchs direktör Kenneth Roth gått i spetsen för ökade krigsinsatser för att åstadkomma ett regimskifte i Syrien. HRW startades i USA 1978, dess ledning har nära band till USA:s utrikesdepartement och fungerar som krigsmegafoner för Washington.

Kanske är det just detta agerande som är det nya med Syrienkriget. Här, liksom i Libyenkriget, har frivilligorganisationerna gått maktens ärende och protesterna har uteblivit.
 

Jan Bergsten

KULTUR

Bokrecension: På drift

Agneta Willans

2017-11-22

Marianne Lindberg De Geer är en person som de allra flesta av oss känner till, främst som konstnär –  bildkonstnär och skulptör – och som engagerad debattör. Nu får vi även lära känna henne som romanförfattare, när hon 71 år gammal debuterar med boken På drift; en titel som hon lånat från Jack Kerouacs beatnikklassiker.

KULTUR

Tiden blir synlig i Örebro

Carl Henrik Svenstedt

2017-11-20

Nu har filmen landat i gatan. Inte på gatan eller med väggar till duk, utan just mitt i gatan där du går. Ett nytt steg för filmkonsten som kanske inte heller du hade trott var möjligt. Men detta händer i Örebro. Mitt eget fönster mot ”den andra filmen” öppnades på 60-talet i målarnas ateljeer. Konstakademierna hade plötsligt blivit högskolor för den nya filmen, liksom för den nya musiken. Mick Jagger och David Bowie likaväl som Bruce Baillie och Gunvor Nelson var konstelever. Själv fick jag som ung konstvetare och journalist chansen av tidningen att genomkorsa Amerika 1968 på jakt efter  det som kallades The New American Cinema. Det skriver Carl Henrik Svenstedt.

KULTUR

Ulf Lundkvist tecknar bilder av samtidens berättelser

Jan Bjerkesjö

2017-11-18

Han är serietecknare, konstnär och illustratör. Mest känd för de grovhuggna seriefigurerna ”Mannen med näsan” och ”Assar” på uppdrag av tidningarna ETC och DN. Hans bilder är en ständigt pågående ström av berättelser om samtiden, eller om en parallell värld i Nollberga. Han bär alltid anteckningsblocket med sig, en tät skog utanför tågfönstret som plötsligt öppnar sig för en sekund till en glänta där en liten pojke ensam spelar bandy på en frusen tjärn, blir en bild. 

KULTUR

Fjärran bilder av krig

Agnes Käll

2017-11-14

Ett besök vid utställningen Bilden av krig på Bonniers konsthall sätter igång en ström av självförebråelser hos skribenten. Tankarna mynnar ut i en uppgörelse med sin och den närmaste omgivningens ytlighet och förnekelse av vad som äger rum på avlägsna platser i världen.