logo

KULTUR

Arundhati Roy: ”Det vore idiotiskt att inte vara rädd”

Arundhati Roy (till höger) var hedersgäst på Bokmässan och passade på att besöka FiB/K:s monter. Foto Sigge Andersson

2017-10-18

Hur känns det att vara en stjärna kvittrar DN-tanten från scenen som dominerar FiB/K:s flygel av bokmässan, där FiB mittemot slagit upp sin monter och som en påminnelse om att hegemonin utmanas med en vepa där av en mun igenstängd med blixtlås öppnas upp. 

- Är jag en stjärna, det vill jag inte vara. Om jag är en stjärna vill jag att folk ser upp - man ska inte lita på stjärnor, svarar Arundhati Roy.

DN-tanten pratar mod och känslor, pratar rädsla - frågar om Roy är rädd, rädd för hatare, rädd för att framträda.

- Det vore idiotiskt att inte vara rädd, säger Roy lågmält.

Det är människan Roy som kommer fram, plockas fram, klappas på, och hon är mjuk som ett gosigt djur när vi kommer fram för att få välsignelser på försättsblad och selfies. Men hon är inte bara kultursidornas keldjur på bokmässan, hon är trots allt den som mest och bäst lyfter de som har att ta strid för sina intressen i sin litterära gestaltning. Hon är van sen förr vid att gå bland kamrater och kamrater finns det också på bokmässan varför hon även prickar av oss bland de som äras av bokmässehedersgästens visit. 

- Vilka ska ta upp deras öden om inte jag, vems är uppgiften, frågar hon retoriskt när vi frågar om varför hon gjort sig till en finrummens tolk av de indiska naxaliternas kamp. 

Vi frågar om läget, och om hur det är för DR G N Saibaba, nyligen livstidsdömd, vår gemensamma kamrat som för ett par år sedan var på besök hos oss och talade om den indiska jordens fördömda och hur de kämpade mot polisrepression och systematisk diskriminering och ett järnhårt kastsystem som måst rämna. 

"Bara för att Saibaba är handikappad är det inte orsak till att han ska visas nåd, han är fysiskt handikappad men mentalt kapabel, han tjänar som tankesmedja och högt uppsatt ledare för förbjudna maoistorganisationer" sade åklagaren till Indian Express efter att den paraplegiske professorn dömts i domstol för sin politiska radikalism och djärva stöd för Indiens maoister. 

- Han är vid dålig hälsa, berättar Roy för oss, i ett spontant författarsamtal i vår monter, som livesänds i sociala medier. 

Snabbt droppar reaktionerna in, de allra flesta från Dehli. Unga män görs sig mest synliga, hatarna, de skriver: "Lousy female", "Educated bitch", "Terrorist". Men desto fler är de tysta, de som bara trycker gilla, och ordlöst vandrar med henne. 

Roy kritiserade domen mot Saibaba, och för det ådrog hon sig vreden från en stor del av det officiella indien, och en rättsprocess drogs igång mot henne med anledning hennes yttranden. 

Hur är det med honom?

- Han har ett ryggproblem, smärtor och nekas sina mediciner. Du vet om att han är rullstolsbunden? Till 90 procent fysiskt funktionshindrad. 

- Det är lustigt att du frågar om honom, han skriver ett långt brev till en av karaktärerna, i boken, säger Roy, och pekar på boken som ligger på vårt bord, Den yttersta lyckans ministerium.

Kassören i FiB/K:s avdelning i västra Sverige, Gunnar Olofsson, som står för vår del av pratandet, ber henne skicka med kämpa-hälsningar till honom.

- Jag ska hälsa honom från er, definitivt, säger Arundhati Roy, innan hon dras iväg av sin förläggare från Brombergs för att fortsätta en intensiv arbetsdag.

Roys senaste bok har beskrivits som rörig, men det är orättvist beskrivet. Boken är så komplex som tillvaron den kommit ur.

Teckna en prenumeration här

Du kan få ett gratis ex eller ge bort ett här

KAMPANJ! 3 NUMMER FÖR 50 KR! 
SWISHA 50 KR TILL 1232240356, SKRIV "KAMPANJ" OCH ADRESS

Sigge Andersson

KULTUR

Ulf Lundkvist tecknar bilder av samtidens berättelser

Jan Bjerkesjö

2017-11-18

Han är serietecknare, konstnär och illustratör. Mest känd för de grovhuggna seriefigurerna ”Mannen med näsan” och ”Assar” på uppdrag av tidningarna ETC och DN. Hans bilder är en ständigt pågående ström av berättelser om samtiden, eller om en parallell värld i Nollberga. Han bär alltid anteckningsblocket med sig, en tät skog utanför tågfönstret som plötsligt öppnar sig för en sekund till en glänta där en liten pojke ensam spelar bandy på en frusen tjärn, blir en bild. 

KULTUR

Fjärran bilder av krig

Agnes Käll

2017-11-14

Ett besök vid utställningen Bilden av krig på Bonniers konsthall sätter igång en ström av självförebråelser hos skribenten. Tankarna mynnar ut i en uppgörelse med sin och den närmaste omgivningens ytlighet och förnekelse av vad som äger rum på avlägsna platser i världen. 

KULTUR

Konstauktioner: lägg bud på grafik av Hans Eliasson

2017-11-10

Varje månad auktionerar vi ut konstverk som kan förvärvas genom budgivning på auktionssajten Tradera. Samtliga försäljningsintäkter går till tidningens nya bildfond. Därmed kommer konstverken ut ur förråden och tidningen kan fyllas med ny konst.

Konstverken som under november ligger ute till försäljning är två grafiska tryck på japanpapper (från 1990 resp. 91) av Hans Eliasson (f. 1955).

KULTUR

Bokrecension: Klass

Pia Karlsson

2017-11-10

I sin förra bok Linjen beskrev Elise Karlsson skärpt och stringent arbetslinjen och prekariatet, vad som händer med människor i ett allt osäkrare arbetsliv och ofrivilligt företagande. Den här boken har en annan miljö och skildrar ett annat liv. Miljön är Rinkeby och Stockholms Universitet. Språket är knappt och precist, lite dystert och lakoniskt men har också vid några tillfällen en lite skruvad humor.