logo

KULTUR

Ett av de hetaste namnen i filmvärlden just nu

2017-05-29

Den haitiska filmaren Raoul Peck hör till de hetaste namnen i filmvärlden just nu. Under årets Oscarsgala nominerades han i kategorin bästa dokumentärfilm för sin I Am Not Your Negro, alldeles snart är han även aktuell med spelfilmen Den unge Karl Marx. En biografisk film helt i linje med de teman som han har följt under sin karriär. Raoul Peck har nämligen intagit en antikolonial position med rötterna i världssystemteori och särskilt i marxisten Immanuel Wallersteins tänkande.
 
Själv upptäckte jag Peck ungefär samtidigt som Wallerstein, då dokumentärfilmsvinjetten Dox på SVT visade filmen Profit & Nothing But! Or Impolite Thoughts on the Class Struggle (Vinsten framför allt på svenska). Det är en mycket vacker och klok film som utifrån Haitis särskilda beroendeposition i världssystemet förklarar världssystemteorin i sin helhet, bland annat genom intervjuer med Wallerstein och andra, både haitiska och internationella tänkare.
 
Världssystemteori är ett vetenskapligt och konstnärligt perspektiv som diskuterar hur konflikterna i världen skiktas. Den grundläggande kampen är förstås den mellan arbete och kapital, inte endast inom nationerna utan även mellan dem. Enklast illustreras denna ekonomiska konflikt i analogi med konstruktionen av en dator. I den fattiga världen, eller i periferin, där miljöpåverkan är störst och lönerna lägst, produceras olja till plasten samt kisel och aluminium till hårdvarukomponenterna. I de länder som befinner sig i den ekonomiska semiperiferin sätts råvarorna samman till fungerande hårdvara. Och mjukvaran produceras i den ekonomiska kärnan, där miljöskadorna är små och lönerna höga.
 
Utöver denna grundläggande ordning finns det även tvetydiga artificiella skiktningar, som exempelvis mellan ras, kön och nation. På det viset kan Peck i sina filmer berätta om enskilda fenomen, länder och människor, men samtidigt berätta om världen i sin helhet. Det demonstrerar han exempelvis genom sin film om frihetshjälten Patrice Lumumba (Lumumba 2000), där vi får följa den dramatiska historien från Kongos självständighet till mordet på Lumumba, den 17 januari 1961 i Élisabethville, Katanga. Eller i den BBC-producerade Sometimes in April (2005) om det rwandiska folkmordet ur rwandiernas (tutsier, hutuer och twas) perspektiv, med bland annat Idris Elba i en ledande roll. 
 
Sometimes in April är den i särklass bästa film som har gjorts om händelserna i Kigali och den rwandiska landsbygden 1994. Med en sådan produktion som Pecks var förväntningarna därför höga på hans senaste dokumentärfilm, I Am Not Your Negro. Förväntningarna lever han utan tvekan upp till, och det är en skandal att filmen inte vann en Oscar.
 
I Am Not Your Negro bygger på författaren och medborgarrättskämpen James (Jimmy) Baldwins kvarlämnade manuskript till en amerikansk historia utifrån tre vänners (Medgar Evers, Martin Luther King Jr och Malcolm X) alldeles för korta liv. Manuskriptet lämnades ofullbordat, Baldwin hann bara färdigställa 30 sidor. Men Peck ansåg med all rätt att historien var så pass viktig att det måste fullbordas. Till det använde han musik, samtida dokumentärklipp, samt andra bilder från medborgarrättskampen, men framför allt skådespelaren och aktivisten Samuel L Jackson, som samtidigt läser och gestaltar Baldwins fragment. Jackson hör till skådespelareliten och reciterar fullkomligt lysande – och genom honom blir texten både levande och dagsaktuell. Baldwin skrev måhända på 1960-talet men texten är så pass tidlös, och filmen så välgjord, att den kunde skrivits i går.
 
Nu väntar många på Pecks Den unge Karl Marx (Le jeune Karl Marx), som bland annat har visats vid filmfestivalen i Berlin. Det är en spelfilm som utifrån tillkomsten av Karl Marx och Friedrich Engels tidiga nyckelverk, Kommunistiska manifestet, berättar om deras tidiga liv. Det ska vara en nästan litterär film om de ännu unga författarnas politiska tankar samt om deras vilda liv och leverne. Alltså precis det jag hoppas få ut av filmen, som jag längtar efter att äntligen få se.
 
 

Joacim Blomqvist

KULTUR

Till min allra bästa vän

Solveig Giambanco

2017-07-21

Artonåriga Kristina lämnar gladeligen sin ångermanländska by, pappas okontrollerade vredesutbrott och mammas hukande och tårar.  Hon är utled på att gå hemma som passopp åt karlarna i familjen och ångrar att hon inte valde gymnasiet utan nöjde sig med fackskola. 
Så när mammas väninna, som bor i London, ordnar en au pairplats, finns ingen tvekan. Pappa blir rosenrasande, men Kristina står på sig. Hon måste bort.

KULTUR

Mörkrummet

Jan Bergsten

2017-07-19

Susan Faludi har gjort sig känd som feminist och kritiker av mansrollen i böcker som Backlash och Ställd. Hennes nya bok Mörkrummet handlar på ett sätt om samma sak, men på ett annat och mycket mera personligt plan.

KULTUR

Postkapitalism – vår gemensamma framtid

Åke Kilander

2017-07-17

Den brittiske journalisten och medarbetaren i BBC, Paul Mason, har insett att kapitalismen i världen fungerar allt sämre och måste ersättas av ett annat produktionssätt. Det måste bygga på informationsteknologi och teknisk utveckling där ”allmänbildade och uppkopplade människor” agerar i nätverk. Den traditionella varuproduktionen och arbetet i hierarkiska organisationer får en underordnad roll.

KULTUR

Sommarbonus: Bland skelett från galgbackar och kyrkogårdar

Mats Parner

2017-07-14

Mats Parner tecknar det sällsamma porträttet av en pionjär från 1500-talet inom medicin. Andreas Vesalius ingick i de aktiva studenternas skara och led av ständig kunskapstörst. Under mörka nätter samlade han skelett ifrån benhus och kyrkogårdar, och en gång skar han ned och fraktade hem kvarlevorna av en dömd illgärningsman på galgbacken helt nära sin egen bostad, allt förvisso i ädlaste studiesyfte.