logo

KULTUR

Ett av de hetaste namnen i filmvärlden just nu

2017-05-29

Den haitiska filmaren Raoul Peck hör till de hetaste namnen i filmvärlden just nu. Under årets Oscarsgala nominerades han i kategorin bästa dokumentärfilm för sin I Am Not Your Negro, alldeles snart är han även aktuell med spelfilmen Den unge Karl Marx. En biografisk film helt i linje med de teman som han har följt under sin karriär. Raoul Peck har nämligen intagit en antikolonial position med rötterna i världssystemteori och särskilt i marxisten Immanuel Wallersteins tänkande.
 
Själv upptäckte jag Peck ungefär samtidigt som Wallerstein, då dokumentärfilmsvinjetten Dox på SVT visade filmen Profit & Nothing But! Or Impolite Thoughts on the Class Struggle (Vinsten framför allt på svenska). Det är en mycket vacker och klok film som utifrån Haitis särskilda beroendeposition i världssystemet förklarar världssystemteorin i sin helhet, bland annat genom intervjuer med Wallerstein och andra, både haitiska och internationella tänkare.
 
Världssystemteori är ett vetenskapligt och konstnärligt perspektiv som diskuterar hur konflikterna i världen skiktas. Den grundläggande kampen är förstås den mellan arbete och kapital, inte endast inom nationerna utan även mellan dem. Enklast illustreras denna ekonomiska konflikt i analogi med konstruktionen av en dator. I den fattiga världen, eller i periferin, där miljöpåverkan är störst och lönerna lägst, produceras olja till plasten samt kisel och aluminium till hårdvarukomponenterna. I de länder som befinner sig i den ekonomiska semiperiferin sätts råvarorna samman till fungerande hårdvara. Och mjukvaran produceras i den ekonomiska kärnan, där miljöskadorna är små och lönerna höga.
 
Utöver denna grundläggande ordning finns det även tvetydiga artificiella skiktningar, som exempelvis mellan ras, kön och nation. På det viset kan Peck i sina filmer berätta om enskilda fenomen, länder och människor, men samtidigt berätta om världen i sin helhet. Det demonstrerar han exempelvis genom sin film om frihetshjälten Patrice Lumumba (Lumumba 2000), där vi får följa den dramatiska historien från Kongos självständighet till mordet på Lumumba, den 17 januari 1961 i Élisabethville, Katanga. Eller i den BBC-producerade Sometimes in April (2005) om det rwandiska folkmordet ur rwandiernas (tutsier, hutuer och twas) perspektiv, med bland annat Idris Elba i en ledande roll. 
 
Sometimes in April är den i särklass bästa film som har gjorts om händelserna i Kigali och den rwandiska landsbygden 1994. Med en sådan produktion som Pecks var förväntningarna därför höga på hans senaste dokumentärfilm, I Am Not Your Negro. Förväntningarna lever han utan tvekan upp till, och det är en skandal att filmen inte vann en Oscar.
 
I Am Not Your Negro bygger på författaren och medborgarrättskämpen James (Jimmy) Baldwins kvarlämnade manuskript till en amerikansk historia utifrån tre vänners (Medgar Evers, Martin Luther King Jr och Malcolm X) alldeles för korta liv. Manuskriptet lämnades ofullbordat, Baldwin hann bara färdigställa 30 sidor. Men Peck ansåg med all rätt att historien var så pass viktig att det måste fullbordas. Till det använde han musik, samtida dokumentärklipp, samt andra bilder från medborgarrättskampen, men framför allt skådespelaren och aktivisten Samuel L Jackson, som samtidigt läser och gestaltar Baldwins fragment. Jackson hör till skådespelareliten och reciterar fullkomligt lysande – och genom honom blir texten både levande och dagsaktuell. Baldwin skrev måhända på 1960-talet men texten är så pass tidlös, och filmen så välgjord, att den kunde skrivits i går.
 
Nu väntar många på Pecks Den unge Karl Marx (Le jeune Karl Marx), som bland annat har visats vid filmfestivalen i Berlin. Det är en spelfilm som utifrån tillkomsten av Karl Marx och Friedrich Engels tidiga nyckelverk, Kommunistiska manifestet, berättar om deras tidiga liv. Det ska vara en nästan litterär film om de ännu unga författarnas politiska tankar samt om deras vilda liv och leverne. Alltså precis det jag hoppas få ut av filmen, som jag längtar efter att äntligen få se.
 
 

Joacim Blomqvist

KULTUR

Ulf Lundkvist tecknar bilder av samtidens berättelser

Jan Bjerkesjö

2017-11-18

Han är serietecknare, konstnär och illustratör. Mest känd för de grovhuggna seriefigurerna ”Mannen med näsan” och ”Assar” på uppdrag av tidningarna ETC och DN. Hans bilder är en ständigt pågående ström av berättelser om samtiden, eller om en parallell värld i Nollberga. Han bär alltid anteckningsblocket med sig, en tät skog utanför tågfönstret som plötsligt öppnar sig för en sekund till en glänta där en liten pojke ensam spelar bandy på en frusen tjärn, blir en bild. 

KULTUR

Fjärran bilder av krig

Agnes Käll

2017-11-14

Ett besök vid utställningen Bilden av krig på Bonniers konsthall sätter igång en ström av självförebråelser hos skribenten. Tankarna mynnar ut i en uppgörelse med sin och den närmaste omgivningens ytlighet och förnekelse av vad som äger rum på avlägsna platser i världen. 

KULTUR

Konstauktioner: lägg bud på grafik av Hans Eliasson

2017-11-10

Varje månad auktionerar vi ut konstverk som kan förvärvas genom budgivning på auktionssajten Tradera. Samtliga försäljningsintäkter går till tidningens nya bildfond. Därmed kommer konstverken ut ur förråden och tidningen kan fyllas med ny konst.

Konstverken som under november ligger ute till försäljning är två grafiska tryck på japanpapper (från 1990 resp. 91) av Hans Eliasson (f. 1955).

KULTUR

Bokrecension: Klass

Pia Karlsson

2017-11-10

I sin förra bok Linjen beskrev Elise Karlsson skärpt och stringent arbetslinjen och prekariatet, vad som händer med människor i ett allt osäkrare arbetsliv och ofrivilligt företagande. Den här boken har en annan miljö och skildrar ett annat liv. Miljön är Rinkeby och Stockholms Universitet. Språket är knappt och precist, lite dystert och lakoniskt men har också vid några tillfällen en lite skruvad humor.