logo

KULTUR

Existentialisterna – en historia om frihet, varat och aprikoscocktails

2017-11-07

Existentialisterna – en historia om frihet, varat och aprikoscocktails
Sarah Bakewell
Översättning: Joachim Retzlaff
Albert Bonniers Förlag


Aprikoscocktails! Det låter gott – eller i alla fall annorlunda. Dessa dracks på baren Bec-de-Gaz 1933 vid det möte då Jean-Paul Sartre och Simone de Beauvoir träffade Raymond Aron som introducerade dem i den tyska fenomenologin. Resten är, som det brukar heta, historia.

Mycket lärt och målande får vi följa hur fenomenologin utvecklas till existentialism. Här dyker en rad av filosofins kändisar upp: Husserl, Heidegger, Arendt, Jaspers, Weil, tills fenomenologin på vingliga vägar når Frankrike genom nämnda franska tänkare och dåliga översättningar från tyskan.

Debatten mellan Husserl och Heidegger är grundläggande för fenomenologins utveckling. Bakewell anser att redan Heideggers bok “Vara och tid” 1927, trots författarens hyllningar till Husserl, i själva verket var ett brott mot läromästarens linje. Efter några år blev i alla fall schismen uppenbar och Husserl beskriver Heideggers nya filosofi som mer “antropologi” än fenomenologi.

Bakewell skriver inte bara bra filosofihistoria. Hon pekar också på intressanta paralleller: en handlar om Brechts teaters verfremdungseffekt och Heidegger. I båda fall drivs texten upp nära övernaturlig verklighet.

Sarah Bakewell presenterar existentialismen nästan som en livsstil; en “bebodd filosofi”. Det är inte helt fel. Den blev en klädkod bland studenter med svart polotröja som logga. Men, mer allvarligt, så var existentialismen något som fyllde ett behov av att gå vidare i en efterkrigstid när ingen längre kallade sig nazist, men många tänkare ännu var präglade av Heidegger.

Existentialismen var en uppgörelse, ett vägval, ett personligt ställningstagande. Din egen valmöjlighet betonas och du kunde bidra till att förändra verkligheten. Det var en verklig frihet, men också en frihet under ansvar. Moralfrågorna var samtidigt både personliga och principiella. Därmed skapades en koppling mellan teori och konkretion – för att inte säga livsstil. Existentialismen blev en möjlighet med utropstecken i en filosofisk tradition av frågetecken.

Detta är ett storartat verk. Bara register, personförteckning och hänvisningar fyller 130 sidor. Men är det också sista ordet? Nja. Här saknas till exempel hänvisning till Sartres möte med Andreas Baader 1974. Sådant luktar historietvätt; om än mycket lärd och läsvärd.

Teckna en prenumeration här

Olof Rydström

KULTUR

Ulf Lundkvist tecknar bilder av samtidens berättelser

Jan Bjerkesjö

2017-11-18

Han är serietecknare, konstnär och illustratör. Mest känd för de grovhuggna seriefigurerna ”Mannen med näsan” och ”Assar” på uppdrag av tidningarna ETC och DN. Hans bilder är en ständigt pågående ström av berättelser om samtiden, eller om en parallell värld i Nollberga. Han bär alltid anteckningsblocket med sig, en tät skog utanför tågfönstret som plötsligt öppnar sig för en sekund till en glänta där en liten pojke ensam spelar bandy på en frusen tjärn, blir en bild. 

KULTUR

Fjärran bilder av krig

Agnes Käll

2017-11-14

Ett besök vid utställningen Bilden av krig på Bonniers konsthall sätter igång en ström av självförebråelser hos skribenten. Tankarna mynnar ut i en uppgörelse med sin och den närmaste omgivningens ytlighet och förnekelse av vad som äger rum på avlägsna platser i världen. 

KULTUR

Konstauktioner: lägg bud på grafik av Hans Eliasson

2017-11-10

Varje månad auktionerar vi ut konstverk som kan förvärvas genom budgivning på auktionssajten Tradera. Samtliga försäljningsintäkter går till tidningens nya bildfond. Därmed kommer konstverken ut ur förråden och tidningen kan fyllas med ny konst.

Konstverken som under november ligger ute till försäljning är två grafiska tryck på japanpapper (från 1990 resp. 91) av Hans Eliasson (f. 1955).

KULTUR

Bokrecension: Klass

Pia Karlsson

2017-11-10

I sin förra bok Linjen beskrev Elise Karlsson skärpt och stringent arbetslinjen och prekariatet, vad som händer med människor i ett allt osäkrare arbetsliv och ofrivilligt företagande. Den här boken har en annan miljö och skildrar ett annat liv. Miljön är Rinkeby och Stockholms Universitet. Språket är knappt och precist, lite dystert och lakoniskt men har också vid några tillfällen en lite skruvad humor.