logo

KULTUR

Film: Dundrande dystopideckare

2017-11-23

Blade Runner 2049
Regi: Denis Villeneuve

Den omtalade fortsättningen på Ridley Scotts ikoniska filmatisering av Philip K. Dicks roman Do androids dream of electric sheep? har äntligen nått biograferna. Originalet från 1982, som döptes till Blade Runner, var tonsättande inom den genre som skulle bli ”tech noir”. Den gamla filmen utspelas ungefär nu, 2019, och den nya inträffar som namnet avslöjar 30 år senare.

Uppföljare brukar i de flesta fall lämna mig med en besk besvikelse, och jag trädde motvilligt in i Blade Runners värld igen. Väl där blev jag överraskad och överväldigad. Filmen visade sig vara originell och samtidigt nostalgisk i stället för att vara en urvattnad kopia. Framtidsångesten och den dyngsura dystopiska dimman vilar tungt över ett ruskigt Los Angeles. Neonskyltar kastar blöta mörka skuggor på kolossala skyskrapor. Undergångsstämningen är trogen ursprungsfilmen, men tar den ett steg längre. Klimatkollapsen är ett faktum och samhället har knappt hunnit repa sig efter ett domedagsscenario. Replikanter, syntetiska människor avsedda att utgöra slavar för mänskligheten, är numera förfinade och mer fogliga. Ryan Gosling spelar replikanten ”K”, vars uppgift som Blade Runner är att jaga och ”pensionera”, det vill säga avrätta, förra generationens replikanter. Under ett sådant uppdrag upptäcker han på en proteinfarm en nedgrävd hemlighet som hotar att omkullkasta världsordningen. Ledtrådarna för honom till maffiga miljöer, rostiga soptippar och dammiga ruiner, men också till hans egna minnesbilder och mardrömmar. Så småningom stöter han ihop med sin legendariska föregångare Rick Deckard (Harrison Ford) och konfronteras med genretypiska och tidlösa existentiella frågor: vad utgör egentligen en människa?

Det blir en fängslande färd ackompanjerad av en dyster färgpalett, suggestiv detaljrikedom och mäktiga, dånande ljudbilder. Scenerna är långdragna, förtvivlat snygga och estetiskt träffsäkra. Trots nästintill visuell perfektion blir det inte fulländat. Den långsamma klippningen bidrar till att filmen blir väldigt utdragen, och det tar tid innan handlingen tar vid. Intrigen ger tyvärr företräde åt specialeffekterna och saknar ett mångbottnat djup. Även skådespeleriet är mindre häpnadsväckande. Ryan Gosling är sammanbiten men trovärdig när han tvivlar på rätt och fel. Ana de Armas märkliga biroll som hologram, hushållerska och persondator i ett är lysande, men känns malplacerad. Jared Leto framställer däremot en ytlig standardskurk, medan hans hantlangare Luv (Sylvia Hoeks) är en mer nyanserad och komplex antagonist. 

Det blir ett mellanting av klassikern och storvulen biofilm som ändå ligger väl i tiden.

Teckna en prenumeration här

KAMPANJ! 3 NUMMER FÖR 50 KR! 
SWISHA 50 KR TILL 1232240356, SKRIV "KAMPANJ" OCH ADRESS

Roger von Bonsdorff

KULTUR

Bokrecension: The Vanishing American Adult

Bo Kramsjö

2018-05-16

Ben Sasse, republikansk senator från Nebraska, är författare till boken The Vanishing American Adult. Senator Sasse menar att amerikansk ungdom har drivit bort från det amerikanska samhällets grundläggande principer.

KULTUR

Bokrecension: Förlåten

Agneta Willans

2018-05-15

Agnes Lidbeck debuterade 2017 med sin kritikerrosade roman Finna sig. Den handlar om de disparata roller dagens kvinnor har och också accepterar – älskarinnan, modern, vårdaren – den självutplånande, som därmed ständigt är missnöjd med sin situation, men tycks ha svårt att bryta det invanda mönstret. Fången och stelnad i genussystemet.

KULTUR

Lyrik: Den poetiska cykeln

Bengt Berg

2018-05-14

LEIF NELSON är en skånsk kulturprofil med många konstnärliga verksamheter i sitt skapande: Grafiker, målare, tecknare, formgivare och författare som inte minst blivit välkänd genom sina författarporträtt. 

KULTUR

Bokrecension: En onödig debattbok?

Torbjörn Wikland

2018-05-11

Allt fler, även folk som inte läser ledarsidor, kultursidor och djupare politiska analyser i våra media, har förstått att Kina blivit en stormakt, framför allt ekonomiskt men även politiskt. Efterhand växer därför fram ett intresse för att bättre förstå och även bevaka Kinas roll i världen och världspolitiken.