logo

KULTUR

Film: Relevant rysare om rasism

2017-07-06

Get out
Regi: Jordan Peele

 
Den kritikerhyllade långfilmsdebuten Get out av komikern Jordan Peele tar avstamp i verkliga rädslor och känslor, och bidrar med ett viktigt budskap i den infekterade amerikanska debatten om klass och etnicitet. Det är en skräckfilm om rasism, med vissa inslag av mörk humor, och den drar ett och annat till sin spets.

Att en svart skådespelare dör först är tråkigt nog en vanligt förekommande och återkommande schablon i skräckfilmsgenren, och den här filmen gör inget undantag – men det är lite av en poäng. Redan i vinjetten får man följa en svart ung man som under en nattlig vandring i en typisk förort med vit majoritet känner sig objuden och illa till mods. Hans oro växer stegvis när en suspekt sportbil saktar in och börjar följa efter, tills en hjälmbeklädd figur kliver ur bilen på klassisk rysarmanér och mördar honom.

Därefter blir berättelsen mindre förutsägbar. Fotografen Chris (Daniel Kaluuya) packar inför första mötet med flickvännen Roses (Allison Williams) föräldrar. Han är orolig inför besöket och undrar om hon har talat om för dem att han är svart. Rose försäkrar honom om att föräldrarna är liberala och att hennes pappa skulle ha röstat på Obama en tredje gång om han hade kunnat. Väl framme vid det avlägsna familjegodset försöker Roses familj forcerat övertyga Chris om att vara tillmötesgående och   eller något ännu värre. Så småningom kommer han fram till att flera unga svarta människor har anmälts försvunna i området. Villaidyllens mörkaste hemligheter blottas och det hela utmynnar i en blodigt våldsam uppgörelse.

Den dystra samhällssatiren i kombination med de välkända skräckfilmsdragen gör att Get out ofta omtalats som ”skräckkomedi”. I stället skulle jag påstå att det är en imponerande och spänningsladdad psykologisk thriller som samtidigt belyser upp två av vår tids mest aktuella samhällsproblem: kulturell appropriering, att sålla ut och stjäla de roligaste bitarna från en kultur men bortse från historia, marginalisering och förtryck, och så kallad domesticering, att behöva anpassa sitt tal och sitt kroppsspråk efter den etablerade klassens mönster om man vill bli accepterad och tagen på allvar.
 
 

Roger von Bonsdorff

KULTUR

Tre böcker från 2017 på temat universitetet

Mattias Arreborn

2018-02-13

Trojkan är en till det yttre ganska klassisk utvecklingsroman (som i ”personlig utveckling”) med inslag av den i sammanhanget rätt obligatoriska desillusionstematik som hör genren till.

KULTUR

Klassikertipset: Thomas Mann - Doktor Faustus

Mattias Arreborn

2018-02-12

Doktor Faustus (1947) är den skönlitterära biografin om den likaledes uppdiktade tonsättaren Adrian Leverkühn. Boken kan betraktas som nobelpristagaren Thomas Manns (1871—1950) viktigaste jämte den än i dag populära släktkrönikan Buddenbrooks och den både infallsrika och torrt humoristiska (!) idéromanen Bergtagen.

KULTUR

En kvinnlig grovarbetare i humor

Bengt Berg

2018-02-08

En kvinnlig ”grovarbetare i humor” har hon kallats, Anna Fredrika Myrberg, som föddes i Norberg den 9 maj 1878 och som året därpå flyttade till Värmland med sin familj. Efter pappa veterinärens tidiga död följde för den ensamstående tvåbarnsmodern ekonomiskt bekymmersamma år. I början av 1900-talet kom Anna till Stockholm, där Västmannagatan 78 var hennes fasta adress fram till hennes död 1931.

KULTUR

Bokrecension: Solidärer

Jan Bergsten

2018-02-07

Anna Jörgensdotters nya roman Solidärer utspelas på två plan: i Gävle och i Spanien.  Det är 1930-tal. I Sverige är det ett dagligt gnetande för brödfödan för vissa och arbetslöshet för andra. I Spanien har inbördeskriget inletts. Kring huvudpersonerna Ingemar och Klara grupperar sig ett myller av personer, miljöer och händelser.