logo

KULTUR

Film: Relevant rysare om rasism

2017-07-06

Get out
Regi: Jordan Peele

 
Den kritikerhyllade långfilmsdebuten Get out av komikern Jordan Peele tar avstamp i verkliga rädslor och känslor, och bidrar med ett viktigt budskap i den infekterade amerikanska debatten om klass och etnicitet. Det är en skräckfilm om rasism, med vissa inslag av mörk humor, och den drar ett och annat till sin spets.

Att en svart skådespelare dör först är tråkigt nog en vanligt förekommande och återkommande schablon i skräckfilmsgenren, och den här filmen gör inget undantag – men det är lite av en poäng. Redan i vinjetten får man följa en svart ung man som under en nattlig vandring i en typisk förort med vit majoritet känner sig objuden och illa till mods. Hans oro växer stegvis när en suspekt sportbil saktar in och börjar följa efter, tills en hjälmbeklädd figur kliver ur bilen på klassisk rysarmanér och mördar honom.

Därefter blir berättelsen mindre förutsägbar. Fotografen Chris (Daniel Kaluuya) packar inför första mötet med flickvännen Roses (Allison Williams) föräldrar. Han är orolig inför besöket och undrar om hon har talat om för dem att han är svart. Rose försäkrar honom om att föräldrarna är liberala och att hennes pappa skulle ha röstat på Obama en tredje gång om han hade kunnat. Väl framme vid det avlägsna familjegodset försöker Roses familj forcerat övertyga Chris om att vara tillmötesgående och   eller något ännu värre. Så småningom kommer han fram till att flera unga svarta människor har anmälts försvunna i området. Villaidyllens mörkaste hemligheter blottas och det hela utmynnar i en blodigt våldsam uppgörelse.

Den dystra samhällssatiren i kombination med de välkända skräckfilmsdragen gör att Get out ofta omtalats som ”skräckkomedi”. I stället skulle jag påstå att det är en imponerande och spänningsladdad psykologisk thriller som samtidigt belyser upp två av vår tids mest aktuella samhällsproblem: kulturell appropriering, att sålla ut och stjäla de roligaste bitarna från en kultur men bortse från historia, marginalisering och förtryck, och så kallad domesticering, att behöva anpassa sitt tal och sitt kroppsspråk efter den etablerade klassens mönster om man vill bli accepterad och tagen på allvar.
 
 

Roger von Bonsdorff

KULTUR

Svenska akademien borde lyssna på Svenska akademien!

Peo Österholm

Det är skillnad på Svenska akademien och Svenska akademien. De frackklädda herrarna med snille och smak är inte kända för att spela hip-hop, reggae och liknande musik. Det är däremot den skånska parafrasen på Svenska akademien, med samma namn. 

KULTUR

"Fan, pappa, nu är det tufft, nu är det jävligt tufft!"

Marte Michelet

Den norske författaren Jon Michelet dog i våras, 73 år gammal. Hans omfattande författarskap präglades av ett starkt samhällsengagemang och ställningstagande för tredje världen mot kapitalismen. Här skriver hans dotter, Marte, om sin far.

KULTUR

Matilda Magnusson: ”Jag behövde någon som kunde ge mig styrka”

Torbjörn Wikland

Matilda Magnusson sjöng i Varberg den 21 april i samband med utdelningen av Lenin- och Robespierrepriset. Som 12-åring ”fann” Matilda Magnusson Björn Afzelius. Det blev starten till en musikalisk karriär som nu lett fram till en skiva med sånger av – Björn Afzelius. Idag kombinerar Matilda ett lärarjobb med en solokarriär på scen. Här intervjuas hon av FiB/K:s Torbjörn Wikland.

KULTUR

Gerhard Nordström: "Krig löser inga politiska frågor"

Gösta Elmquist

I Folket i Bild/Kulturfront nummer 6-7 visas Gerard Nordströms verk från sviten Sommaren 1970 och De antimilitära planscherna, vilka befäste Nordströms position som en av vår tids främsta antikrigskonstnärer. Med 93 års erfarenhet är han övertygad: krig löser inga politiska frågor. Dessvärre har USA:s katastrofala Asienpolitik från 1900-talet inte förbättrats. Det säger konstnären till FiB/K:s gästredaktör Gösta Elmquist i en kort intervju.