logo

KULTUR

Film: Relevant rysare om rasism

2017-07-06

Get out
Regi: Jordan Peele

 
Den kritikerhyllade långfilmsdebuten Get out av komikern Jordan Peele tar avstamp i verkliga rädslor och känslor, och bidrar med ett viktigt budskap i den infekterade amerikanska debatten om klass och etnicitet. Det är en skräckfilm om rasism, med vissa inslag av mörk humor, och den drar ett och annat till sin spets.

Att en svart skådespelare dör först är tråkigt nog en vanligt förekommande och återkommande schablon i skräckfilmsgenren, och den här filmen gör inget undantag – men det är lite av en poäng. Redan i vinjetten får man följa en svart ung man som under en nattlig vandring i en typisk förort med vit majoritet känner sig objuden och illa till mods. Hans oro växer stegvis när en suspekt sportbil saktar in och börjar följa efter, tills en hjälmbeklädd figur kliver ur bilen på klassisk rysarmanér och mördar honom.

Därefter blir berättelsen mindre förutsägbar. Fotografen Chris (Daniel Kaluuya) packar inför första mötet med flickvännen Roses (Allison Williams) föräldrar. Han är orolig inför besöket och undrar om hon har talat om för dem att han är svart. Rose försäkrar honom om att föräldrarna är liberala och att hennes pappa skulle ha röstat på Obama en tredje gång om han hade kunnat. Väl framme vid det avlägsna familjegodset försöker Roses familj forcerat övertyga Chris om att vara tillmötesgående och   eller något ännu värre. Så småningom kommer han fram till att flera unga svarta människor har anmälts försvunna i området. Villaidyllens mörkaste hemligheter blottas och det hela utmynnar i en blodigt våldsam uppgörelse.

Den dystra samhällssatiren i kombination med de välkända skräckfilmsdragen gör att Get out ofta omtalats som ”skräckkomedi”. I stället skulle jag påstå att det är en imponerande och spänningsladdad psykologisk thriller som samtidigt belyser upp två av vår tids mest aktuella samhällsproblem: kulturell appropriering, att sålla ut och stjäla de roligaste bitarna från en kultur men bortse från historia, marginalisering och förtryck, och så kallad domesticering, att behöva anpassa sitt tal och sitt kroppsspråk efter den etablerade klassens mönster om man vill bli accepterad och tagen på allvar.
 
 

Roger von Bonsdorff

KULTUR

Konstauktion - lägg ett bud på träsnitt av Petter Zennström

2017-08-21

Varje månad auktionerar vi ut ett konstverk, som kan förvärvas genom budgivning på auktionssajten Tradera. Samtliga försäljningsintäkter går till tidningens nya bildfond. Konstverket som under augusti ligger ute till försäljning är Petter Zennströms Sans och balans (1978), ett signerat träsnitt på japanpapper.

KULTUR

Till min allra bästa vän

Solveig Giambanco

2017-07-21

Artonåriga Kristina lämnar gladeligen sin ångermanländska by, pappas okontrollerade vredesutbrott och mammas hukande och tårar.  Hon är utled på att gå hemma som passopp åt karlarna i familjen och ångrar att hon inte valde gymnasiet utan nöjde sig med fackskola. 
Så när mammas väninna, som bor i London, ordnar en au pairplats, finns ingen tvekan. Pappa blir rosenrasande, men Kristina står på sig. Hon måste bort.

KULTUR

Mörkrummet

Jan Bergsten

2017-07-19

Susan Faludi har gjort sig känd som feminist och kritiker av mansrollen i böcker som Backlash och Ställd. Hennes nya bok Mörkrummet handlar på ett sätt om samma sak, men på ett annat och mycket mera personligt plan.

KULTUR

Postkapitalism – vår gemensamma framtid

Åke Kilander

2017-07-17

Den brittiske journalisten och medarbetaren i BBC, Paul Mason, har insett att kapitalismen i världen fungerar allt sämre och måste ersättas av ett annat produktionssätt. Det måste bygga på informationsteknologi och teknisk utveckling där ”allmänbildade och uppkopplade människor” agerar i nätverk. Den traditionella varuproduktionen och arbetet i hierarkiska organisationer får en underordnad roll.