logo

KULTUR

Film: Relevant rysare om rasism

2017-07-06

Get out
Regi: Jordan Peele

 
Den kritikerhyllade långfilmsdebuten Get out av komikern Jordan Peele tar avstamp i verkliga rädslor och känslor, och bidrar med ett viktigt budskap i den infekterade amerikanska debatten om klass och etnicitet. Det är en skräckfilm om rasism, med vissa inslag av mörk humor, och den drar ett och annat till sin spets.

Att en svart skådespelare dör först är tråkigt nog en vanligt förekommande och återkommande schablon i skräckfilmsgenren, och den här filmen gör inget undantag – men det är lite av en poäng. Redan i vinjetten får man följa en svart ung man som under en nattlig vandring i en typisk förort med vit majoritet känner sig objuden och illa till mods. Hans oro växer stegvis när en suspekt sportbil saktar in och börjar följa efter, tills en hjälmbeklädd figur kliver ur bilen på klassisk rysarmanér och mördar honom.

Därefter blir berättelsen mindre förutsägbar. Fotografen Chris (Daniel Kaluuya) packar inför första mötet med flickvännen Roses (Allison Williams) föräldrar. Han är orolig inför besöket och undrar om hon har talat om för dem att han är svart. Rose försäkrar honom om att föräldrarna är liberala och att hennes pappa skulle ha röstat på Obama en tredje gång om han hade kunnat. Väl framme vid det avlägsna familjegodset försöker Roses familj forcerat övertyga Chris om att vara tillmötesgående och   eller något ännu värre. Så småningom kommer han fram till att flera unga svarta människor har anmälts försvunna i området. Villaidyllens mörkaste hemligheter blottas och det hela utmynnar i en blodigt våldsam uppgörelse.

Den dystra samhällssatiren i kombination med de välkända skräckfilmsdragen gör att Get out ofta omtalats som ”skräckkomedi”. I stället skulle jag påstå att det är en imponerande och spänningsladdad psykologisk thriller som samtidigt belyser upp två av vår tids mest aktuella samhällsproblem: kulturell appropriering, att sålla ut och stjäla de roligaste bitarna från en kultur men bortse från historia, marginalisering och förtryck, och så kallad domesticering, att behöva anpassa sitt tal och sitt kroppsspråk efter den etablerade klassens mönster om man vill bli accepterad och tagen på allvar.
 
 

Roger von Bonsdorff

KULTUR

Ulf Lundkvist tecknar bilder av samtidens berättelser

Jan Bjerkesjö

2017-11-18

Han är serietecknare, konstnär och illustratör. Mest känd för de grovhuggna seriefigurerna ”Mannen med näsan” och ”Assar” på uppdrag av tidningarna ETC och DN. Hans bilder är en ständigt pågående ström av berättelser om samtiden, eller om en parallell värld i Nollberga. Han bär alltid anteckningsblocket med sig, en tät skog utanför tågfönstret som plötsligt öppnar sig för en sekund till en glänta där en liten pojke ensam spelar bandy på en frusen tjärn, blir en bild. 

KULTUR

Fjärran bilder av krig

Agnes Käll

2017-11-14

Ett besök vid utställningen Bilden av krig på Bonniers konsthall sätter igång en ström av självförebråelser hos skribenten. Tankarna mynnar ut i en uppgörelse med sin och den närmaste omgivningens ytlighet och förnekelse av vad som äger rum på avlägsna platser i världen. 

KULTUR

Konstauktioner: lägg bud på grafik av Hans Eliasson

2017-11-10

Varje månad auktionerar vi ut konstverk som kan förvärvas genom budgivning på auktionssajten Tradera. Samtliga försäljningsintäkter går till tidningens nya bildfond. Därmed kommer konstverken ut ur förråden och tidningen kan fyllas med ny konst.

Konstverken som under november ligger ute till försäljning är två grafiska tryck på japanpapper (från 1990 resp. 91) av Hans Eliasson (f. 1955).

KULTUR

Bokrecension: Klass

Pia Karlsson

2017-11-10

I sin förra bok Linjen beskrev Elise Karlsson skärpt och stringent arbetslinjen och prekariatet, vad som händer med människor i ett allt osäkrare arbetsliv och ofrivilligt företagande. Den här boken har en annan miljö och skildrar ett annat liv. Miljön är Rinkeby och Stockholms Universitet. Språket är knappt och precist, lite dystert och lakoniskt men har också vid några tillfällen en lite skruvad humor.