logo

KULTUR

Filmrecension: 10 Cloverfield Lane

Regi: Dan Trachtenberg

En kvinna vaknar upp i en källare efter en bilolycka, nödtorftigt opererad och fastkedjad i väggen. Hennes fångvaktare/vårdare vägrar ta henne till sjukhus eller ens låta henne lämna byggnaden, eftersom världen utanför har gått under. Läget kompliceras av en tredje person, en ung man som verkar vara där frivilligt.

Världens undergång – symboliskt eller faktiskt – är central för sektens mentalitet. När du ansluter dig till en sekt går i en viss bemärkelse den yttre världen under, då du lämnar majoritetssamhällets överenskomna verklighetsbeskrivning.

USA är ett sekternas land. Det grundades av religiösa sekter på flykt från de europeiska statskyrkornas krav på homogenitet. Ur sekternas frodiga mylla växte välorganiserade lokalsamhällen vars starka sociala band länge gjorde staten överflödig och socialismen omöjlig. En horisontell och social rörelse som kristendomen hade aldrig uppstått i USA, vars folk än i dag enbart kan organisera sig i kortlivade kampanjer.

Efter att den amerikanska socialismen neutraliserades som politisk kraft på 1910-talet, har den amerikanska systemkritiken fragmentiserats och degenererat, och utförs i dagsläget främst av högervridna konspirationsteoretiker. Att Donald Trump och inte Bernie Sanders blev antietablissemangets presidentkandidat säger mycket om den amerikanska politikens villkor.

Ledaren för filmens lilla sekt saknar dock ledaregenskaper, och framstår i stället som en mordisk psykopat. Men det betyder inte att han måste ha fel. Snart pekar det mesta på att han faktiskt har rätt. I det här läget kan den hågade sätta på sig de systemkritiska glasögonen, så skönjer man i alla fall konturerna av relevant samhällskritik.

Att hota medlemmar med världens undergång är ju inte förbehållet sekter, utan ingår egentligen i varje system med hegemoniska anspråk. Det har ju sagts om det rådande systemet att det är lättare att tänka sig världens undergång än kapitalismens. Men vad gör man om jorden har gått under samtidigt som systemet kontrolleras av en mordisk psykopat?

Det rätta svaret hade förstås varit att störta psykopaten och ta över produktionsmedlen. Tyvärr väljer filmen en annan utveckling, och de där samhällskritiska konturerna jag nyss tyckte mig skönja löses åter upp i en dos normal amerikansk underhållning, där individen alltid rider in i horisonten.

Johannes Nilsson

KULTUR

Bokrecension: På drift

Agneta Willans

2017-11-22

Marianne Lindberg De Geer är en person som de allra flesta av oss känner till, främst som konstnär –  bildkonstnär och skulptör – och som engagerad debattör. Nu får vi även lära känna henne som romanförfattare, när hon 71 år gammal debuterar med boken På drift; en titel som hon lånat från Jack Kerouacs beatnikklassiker.

KULTUR

Tiden blir synlig i Örebro

Carl Henrik Svenstedt

2017-11-20

Nu har filmen landat i gatan. Inte på gatan eller med väggar till duk, utan just mitt i gatan där du går. Ett nytt steg för filmkonsten som kanske inte heller du hade trott var möjligt. Men detta händer i Örebro. Mitt eget fönster mot ”den andra filmen” öppnades på 60-talet i målarnas ateljeer. Konstakademierna hade plötsligt blivit högskolor för den nya filmen, liksom för den nya musiken. Mick Jagger och David Bowie likaväl som Bruce Baillie och Gunvor Nelson var konstelever. Själv fick jag som ung konstvetare och journalist chansen av tidningen att genomkorsa Amerika 1968 på jakt efter  det som kallades The New American Cinema. Det skriver Carl Henrik Svenstedt.

KULTUR

Ulf Lundkvist tecknar bilder av samtidens berättelser

Jan Bjerkesjö

2017-11-18

Han är serietecknare, konstnär och illustratör. Mest känd för de grovhuggna seriefigurerna ”Mannen med näsan” och ”Assar” på uppdrag av tidningarna ETC och DN. Hans bilder är en ständigt pågående ström av berättelser om samtiden, eller om en parallell värld i Nollberga. Han bär alltid anteckningsblocket med sig, en tät skog utanför tågfönstret som plötsligt öppnar sig för en sekund till en glänta där en liten pojke ensam spelar bandy på en frusen tjärn, blir en bild. 

KULTUR

Fjärran bilder av krig

Agnes Käll

2017-11-14

Ett besök vid utställningen Bilden av krig på Bonniers konsthall sätter igång en ström av självförebråelser hos skribenten. Tankarna mynnar ut i en uppgörelse med sin och den närmaste omgivningens ytlighet och förnekelse av vad som äger rum på avlägsna platser i världen.