logo

KULTUR

Filmrecension: 10 Cloverfield Lane

Regi: Dan Trachtenberg

En kvinna vaknar upp i en källare efter en bilolycka, nödtorftigt opererad och fastkedjad i väggen. Hennes fångvaktare/vårdare vägrar ta henne till sjukhus eller ens låta henne lämna byggnaden, eftersom världen utanför har gått under. Läget kompliceras av en tredje person, en ung man som verkar vara där frivilligt.

Världens undergång – symboliskt eller faktiskt – är central för sektens mentalitet. När du ansluter dig till en sekt går i en viss bemärkelse den yttre världen under, då du lämnar majoritetssamhällets överenskomna verklighetsbeskrivning.

USA är ett sekternas land. Det grundades av religiösa sekter på flykt från de europeiska statskyrkornas krav på homogenitet. Ur sekternas frodiga mylla växte välorganiserade lokalsamhällen vars starka sociala band länge gjorde staten överflödig och socialismen omöjlig. En horisontell och social rörelse som kristendomen hade aldrig uppstått i USA, vars folk än i dag enbart kan organisera sig i kortlivade kampanjer.

Efter att den amerikanska socialismen neutraliserades som politisk kraft på 1910-talet, har den amerikanska systemkritiken fragmentiserats och degenererat, och utförs i dagsläget främst av högervridna konspirationsteoretiker. Att Donald Trump och inte Bernie Sanders blev antietablissemangets presidentkandidat säger mycket om den amerikanska politikens villkor.

Ledaren för filmens lilla sekt saknar dock ledaregenskaper, och framstår i stället som en mordisk psykopat. Men det betyder inte att han måste ha fel. Snart pekar det mesta på att han faktiskt har rätt. I det här läget kan den hågade sätta på sig de systemkritiska glasögonen, så skönjer man i alla fall konturerna av relevant samhällskritik.

Att hota medlemmar med världens undergång är ju inte förbehållet sekter, utan ingår egentligen i varje system med hegemoniska anspråk. Det har ju sagts om det rådande systemet att det är lättare att tänka sig världens undergång än kapitalismens. Men vad gör man om jorden har gått under samtidigt som systemet kontrolleras av en mordisk psykopat?

Det rätta svaret hade förstås varit att störta psykopaten och ta över produktionsmedlen. Tyvärr väljer filmen en annan utveckling, och de där samhällskritiska konturerna jag nyss tyckte mig skönja löses åter upp i en dos normal amerikansk underhållning, där individen alltid rider in i horisonten.

Johannes Nilsson

KULTUR

Den svarta jorden – Förintelsen som historia och varning

Hans Öhrn

Den tyska historiestriden rasade på 1980-talet och handlade om synen på Tysklands massmördande av judar och andra vid den tiden rasifierade grupper under kriget. Svallvågorna nådde Sverige några år senare och fick sin kulmen när Sven Lindqvist 1992 publicerade boken Utrota varenda djävul.

KULTUR

Stefan Jarl – en filmare att belöna

Torbjörn Wikland

Filmregissören Stefan Jarl tilldelades på måndagkvällen Teaterförbundets guldmedalj ”för utomordentlig konstnärlig gärning”. I samband med att han tidigare i år fick 2017 års Leninpris träffade Torbjörn Wikland honom för en intervju.

KULTUR

Konstauktion: Lägg ett bud på linoleumsnitt av Gun Kessle!

Nu fortsätter utförsäljningen av den konst som är i FiB/K:s ägo! Varje månad auktionerar vi ut ett konstverk, som kan förvärvas genom budgivning på auktionssajten Tradera. Konstverket som under maj ligger ute till försäljning är ett signerat linoleumsnitt av Gun Kessle (1926-2007).

KULTUR

Bok: Det är natten: författaren och den som skriver

Mattias Arreborn

Karolina Ramqvist senaste bok är en essä eller, för att citera insidan av pärmen, ”en essäistisk berättelse som tar sin utgångspunkt i hennes föredrag om klyftan mellan Författaren och den som skriver”.