logo

KULTUR

Finna sig

2017-06-12

Finna sig
Agnes Lidbeck
Norstedts

Jag läser Agnes Lidbecks roman Finna sig och stör mig på olika saker: på bokens förvirrande anspråk, på den emellanåt lite ironiska tonen och på ”kvinnan” i berättelsen som uttryckligen ska göra si och så. Allt eftersom inser jag att det är jag som är otålig och romanen som är snyggt konstruerad. Den blir bara starkare och starkare, och det är mycket tack vare kraften i de vardagsskildringar som avlöser varandra. Det finns sidor i boken, alltså fysiska boksidor, som är mer reflexiva, och det är de som i början gör ett störande dogmatiskt intryck på mig, men romanfigurerna som gör och tänker en massa saker är inte speciellt kontemplativa – om än självupptagna. Det är en naken och osentimental bok: what you see is what you get,  en attityd som avspeglas i språket och den litterära stilen. Boken kan läsas som en manual, även om det aldrig blir som man har tänkt sig, men hopplösheten i att jämka ideal mot realitet föder aldrig besvikelse eller bitterhet i långa loppet. Möjligen viss resignation. Den sammanbitna stoltheten i vardagen kontrasterar mot en livssyn som präglas av pragmatism, och när jag läser förstår jag att det inte är ödet som gör att det blir som det blir i den här boken; det snarare bara blir så. Jag tänker att detta är livet, och klassisk litteratur. Det är i fågelperspektiv som den eventuella strukturen framträder. Resten är bara dagar.

Bland romanens många förtjänster finns trovärdigheten – intrycket av känslomässig förtrogenhet – i skildringen av händelseförloppet under några decenniers tid i en gissningsvis ganska genomsnittlig familj ur den svenska medelklassen. Jag har sällan läst något som på ett så övertygande sätt skildrar den mördande monotonin och själens lidande under småbarnsåren; inte minst föräldraledigheten. Boken är skriven ur ett kvinnligt perspektiv: det är ”mamman”, ”kvinnan”, ”älskarinnan” och andra kvinnliga urtyper som enligt spelets regler (konventionen) måste agera och känna på ett givet sätt. Att finna sig – alltså inte riktigt att ”gilla läget”, men nästan – är visserligen en överlevnadsstrategi, men också att leva i överensstämmelse med samhällsnormen. Anna, bokens huvudperson, är djupt påverkad av olika stereotypa föreställningar. Vi läser exakt hur hon ska göra, och hon spelar väldigt medvetet sina roller därefter. Hon vet vad som förväntas av henne. Anna lider på ett klädsamt sätt, eller i tysthet, och ger akt på hur omgivningen uppfattar hennes ansträngningar.

Som man kan jag känna igen mig i mycket – tankar, funderingar – och köper resten, det som kanske kunde kallas ”kvinnliga erfarenheter”, eftersom framställningen är så klar. Visst finns det saker att reta sig på även i Agnes Lidbecks roman, men det är i så fall varken författarens eller romanens fel, som tecknar av personligheter och fenomen på ett så exakt sätt att resultatet mest blir naturligt. Texten befolkas av olika rollkaraktärer: föräldrarna, älskarinnan och den bedragne äkta mannen, kulturjournalisten med flera. Alla är beroende av varandra. På vissa av dem blir man både arg och trött.

Det känns på något vis som en stor liten roman, eller vad man ska säga. Det händer egentligen inte så förskräckligt mycket – och boken blir som sagt bara bättre och bättre efter hand – men det är summan av romanfigurernas upplevelser och det helhetsintryck som läsningen gör på i alla fall mig som är det finaste med Agnes Lidbecks debutroman Finna sig. Jag vill läsa den snart igen och kliva in i en värld som är nära men ändå sluten – en viss socioekonomiskt betingad miljö, ja, men också ”barnkammarvärlden” och det trånga utrymme som vissa småbarnsföräldrar lever i.
 

Mattias Arreborn

KULTUR

Konstauktion: Lägg ett bud på grafiskt tryck av Torsten Jurell!

Redaktionen

2017-12-15

Varje månad auktionerar vi ut ett konstverk, som kan förvärvas genom budgivning på auktionssajten Tradera. Samtliga försäljningsintäkter går till tidningens nya bildfond. Därmed kommer konstverken ut ur förråden och tidningen kan fyllas med ny konst.

Konstverket som under december ligger ute till försäljning är ett signerat verk av Torsten Jurell med titeln Friare.

KULTUR

Klassiker-tipset: Per Anders Fogelström

Mattias Arreborn

2017-12-13

I augusti i år var det 100 år sedan Per Anders Fogelström föddes i Matteus församling i Stockholm. Större delen av sitt liv bodde och verkade han dock på Södermalm i samma stad, och det är denna stadsdel som spelar en viktig roll som fond för flertalet av de händelser som skildras i Fogelströms mest populära romaner; från Mina drömmars stad (1960) till Stad i världen (1968).

KULTUR

Bokrecension: Sidonie & Nathalie: Från Limhamn till Lofoten

Solveig Giambanco

2017-12-12

Sigrid Combüchens senaste roman pendlar mellan två tidsplan; nutid och krigsåren 1944-45. De unga kvinnorna Sidonie och Nathalie kommer ofrivilligt att göra sällskap på flykten från norra Frankrike under andra världskriget. En flykt till Sverige över Öresund, på osäkra båtar, i mörker och ovisshet.

KULTUR

En historisk utblick på temat ord och inga visor

Mattias Arreborn

2017-12-12

Recensionsansvarige Mattias Arreborn tar en titt på tre titlar under temat ord och inga visor. De tre han sätter under sin lupp är Léon Bloy: Otrevligheter,  August Strindberg: Det nya riket samt Mary Wollstonecraft: Till försvar för kvinnans rättigheter.