logo

KULTUR

Gå, gick, gått

2017-06-09

Gå, gick, gått
Jenny Erpenbeck. Översättning: Ulrika Wallenström
Albert Bonniers förlag

När ett tämligen rikt och välmående Tyskland konfronteras med flyktingar som ockuperar förläggningar och slår upp läger på centrala platser, då möts två samtida världar som inte känner varandras verklighet. Den nypensionerade universitetsläraren Richard, änkling sedan flera år tillbaka, inser en dag till sin förvåning att han inte har lagt märke till att en grupp flyktingar har ockuperat Oranienplatz inte långt från hans bostad i Berlin. Han har frågat sig själv varför han inte har sett dem fastän han har gått förbi platsen så många gånger. Richards blindhet är inte bara hans. Bakom den finns ett samhället som talar om humanitet och demokrati men agerar med krig och förödelse och som har förvandlat offren till förövare och förövarna till offer.

Men Richard har beslutat sig för att ta reda på vad flyktingarna gör i Tyskland. Varför har de flytt dit? Han är en ensam hjälpare, ett mänskligt samvete i ett hav av byråkrati, lagar och förordningar. Lagar och förordningar och byråkrati som utestänger de oönskade med det respektablas och korrektas språkbruk. Som till exempel Dublinförordningen som han läser. Den reglerar vems ansvaret är för flyktingen. Eller skulle man också kunna uttrycka det, hur länderna lagligt kan avvisa flyktingarna.

Richard föddes i ett Tyskland i krig, växte upp i den östra delen som inte längre finns. För Rashid, Osarobo och de andra afrikanska flyktingarna är den tyska historien lika obekant som den afrikanska historia är för honom.

Jenny Erpenbecks roman handlar om gränser. Om gränserna mellan att vara inkluderad och exkluderad, om att vara legal eller illegal, gränser som gör de andra till främlingar eller gränserna för vad mänsklig värdighet kan uthärda. En värld och ett samhälle där det handlar om att försvara freden med våld mot de andra, mot flyktingarna.

Richard är knappast en klasskämpe, men han äger en rättskänsla och en medkänsla för sina mindre lyckligt lottade medbröder (det handlar här bara om män). Därför finns det inte något klassperspektiv i hans solidaritet. Inget tyder heller på att Jenny Erpenbeck ser den sidan av saken. Såväl Richard som Rachid och de andra flyktingarna skildras enbart utifrån vad de gör och vad de yttrar. Det är situationen och konfrontationen som skärskådas. Gränserna avgör allt. Resultatet är isande.

Jan Bergsten

KULTUR

"Fan, pappa, nu är det tufft, nu är det jävligt tufft!"

Marte Michelet

Den norske författaren Jon Michelet dog i våras, 73 år gammal. Hans omfattande författarskap präglades av ett starkt samhällsengagemang och ställningstagande för tredje världen mot kapitalismen. Här skriver hans dotter, Marte, om sin far.

KULTUR

Matilda Magnusson: ”Jag behövde någon som kunde ge mig styrka”

Torbjörn Wikland

Matilda Magnusson sjöng i Varberg den 21 april i samband med utdelningen av Lenin- och Robespierrepriset. Som 12-åring ”fann” Matilda Magnusson Björn Afzelius. Det blev starten till en musikalisk karriär som nu lett fram till en skiva med sånger av – Björn Afzelius. Idag kombinerar Matilda ett lärarjobb med en solokarriär på scen. Här intervjuas hon av FiB/K:s Torbjörn Wikland.

KULTUR

Gerhard Nordström: "Krig löser inga politiska frågor"

Gösta Elmquist

I Folket i Bild/Kulturfront nummer 6-7 visas Gerard Nordströms verk från sviten Sommaren 1970 och De antimilitära planscherna, vilka befäste Nordströms position som en av vår tids främsta antikrigskonstnärer. Med 93 års erfarenhet är han övertygad: krig löser inga politiska frågor. Dessvärre har USA:s katastrofala Asienpolitik från 1900-talet inte förbättrats. Det säger konstnären till FiB/K:s gästredaktör Gösta Elmquist i en kort intervju.

KULTUR

Satir: Hoppet och klippet

Jan-Erik Back

2018-05-30

Livet kan vara bekymmersamt ibland. Särskilt tillkrånglat är det när det är mycken månad kvar i slutet på lönen. Av någon okänd anledning brukar det speciellt då finnas hundratals saker att betala medans kylskåpet innehåller ett kvarts paket härsket smör och en urklämd tub senap plus något oidentifierat som var menat som jobblunch två månader tidigare.