logo

KULTUR

Gå, gick, gått

2017-06-09

Gå, gick, gått
Jenny Erpenbeck. Översättning: Ulrika Wallenström
Albert Bonniers förlag

När ett tämligen rikt och välmående Tyskland konfronteras med flyktingar som ockuperar förläggningar och slår upp läger på centrala platser, då möts två samtida världar som inte känner varandras verklighet. Den nypensionerade universitetsläraren Richard, änkling sedan flera år tillbaka, inser en dag till sin förvåning att han inte har lagt märke till att en grupp flyktingar har ockuperat Oranienplatz inte långt från hans bostad i Berlin. Han har frågat sig själv varför han inte har sett dem fastän han har gått förbi platsen så många gånger. Richards blindhet är inte bara hans. Bakom den finns ett samhället som talar om humanitet och demokrati men agerar med krig och förödelse och som har förvandlat offren till förövare och förövarna till offer.

Men Richard har beslutat sig för att ta reda på vad flyktingarna gör i Tyskland. Varför har de flytt dit? Han är en ensam hjälpare, ett mänskligt samvete i ett hav av byråkrati, lagar och förordningar. Lagar och förordningar och byråkrati som utestänger de oönskade med det respektablas och korrektas språkbruk. Som till exempel Dublinförordningen som han läser. Den reglerar vems ansvaret är för flyktingen. Eller skulle man också kunna uttrycka det, hur länderna lagligt kan avvisa flyktingarna.

Richard föddes i ett Tyskland i krig, växte upp i den östra delen som inte längre finns. För Rashid, Osarobo och de andra afrikanska flyktingarna är den tyska historien lika obekant som den afrikanska historia är för honom.

Jenny Erpenbecks roman handlar om gränser. Om gränserna mellan att vara inkluderad och exkluderad, om att vara legal eller illegal, gränser som gör de andra till främlingar eller gränserna för vad mänsklig värdighet kan uthärda. En värld och ett samhälle där det handlar om att försvara freden med våld mot de andra, mot flyktingarna.

Richard är knappast en klasskämpe, men han äger en rättskänsla och en medkänsla för sina mindre lyckligt lottade medbröder (det handlar här bara om män). Därför finns det inte något klassperspektiv i hans solidaritet. Inget tyder heller på att Jenny Erpenbeck ser den sidan av saken. Såväl Richard som Rachid och de andra flyktingarna skildras enbart utifrån vad de gör och vad de yttrar. Det är situationen och konfrontationen som skärskådas. Gränserna avgör allt. Resultatet är isande.

Jan Bergsten

KULTUR

När ska blodlösa DN få en ny Olof Lagercrantz?

Mats Parner

Idag tisdag är det precis 100 år sedan Rosa L bragtes om livet av representanter för de kretsar som obetydligt senare slöt sig till den österrikiske korpralen A Hitler. FiB/Kulturfronts Mats Parner läser en fantastisk essä av Olof Lagercrantz om Rosa Luxemburg, polsk-tysk socialist. 

KULTUR

Testa dina 68-kunskaper!

Demonstration, ockupationer, hungerstrejker och drömmen om revolutionen. I historikern och författaren Henrik Berggrens bok -68 utforskas det laddade året. FiB/K har gjort ett test utifrån boken. Hur radikalt var egentligen 1968? Testa dina kunskaper och skicka in till redaktionen - du kan vinna boken -68. 

KULTUR

Alex Schulman far med osanning i nya boken!

Mats Parner

Alex Schulman har gått för långt i den nya boken Bränn alla mina brev anser litteraturkritikern Mats Parner. Han ändrar datum på viktiga händelser så att det blir förtal av avlidna. Och frågan man ställer sig är vad som är sant i boken om hans morfar Sven Stolpe och mormor Karin?

KULTUR

Så stöttade DN:s kulturredaktion Kulturprofilen!

Idag inleds rättegången mot Kulturprofilen i hovrätten i Stockholm. Det är inte bara Svenska Akademien som stöttat honom. Även några av landets största kulturredaktioner har krattat manegen åt honom. Här skriver en person som har haft stor insyn i det outtalade samarbetet mellan Kulturprofilens Forum och landets största kulturredaktioner. Läs om hur redaktionerna "sponsrat" Kulturprofilen och hans scen Forum.