logo

KULTUR

Lyrik: Den poetiska cykeln

2018-05-14

LEIF NELSON är en skånsk kulturprofil med många konstnärliga verksamheter i sitt skapande: Grafiker, målare, tecknare, formgivare och författare som inte minst blivit välkänd genom sina författarporträtt. 

Den nya boken, Bortom Pluto, ur vilken dessa texter är hämtade, kan ses som en retrospektiv utställning av Nelsons bildvärld och hans texter följer samma drastiska och vindlande karaktär som i första boken om Den poetiska cykeln (1994).

Den poetiska cykeln är författarens alter ego, som i första texten umgås med de finlandssvenska modernisterna Elmer Diktonius och Edith Södergran i Raivola, Karelen.


Leif Nelson
Den poetiska cykeln

Vid ett tillfälle, förmodligen i den andra periodens slut, kom Den Poetiska Cykeln att driva mot Raivola där han snart blev varse det grå huset på vars veranda det satt en medelålders diktare med en jaguar i knät och, som det föreföll utan besvär, höll glöd i mungipans cigarrett trots den stora kattens rytmiska morrande och ljudet av en hostattack från husets sängkammargemak. Den Poetiska Cykeln såg den rödfläckade näsduken i kvinnans hand. Hon låg i nån slags skrivarställning med bläck och spetsade blyertspennor lätt tillgängligt. Nu rörde hon sig, ville rätta till kuddarna under sitt huvud och råkade välta ner bläckhornet på mattan, den rikt dekorerade med bilder ur Kosmos. Och bläcket rann över Pluto. På verandan satt diktaren kvar och sög på sin cigarrett medan han tänkte på pianolektionerna i yngre dagar. Han klappade jaguaren som vore det en ordinär bondkatt. 
Pluto 

Den överraskande känslan av gemenskap, trygghet, som han fått i det grå huset i Raivola skulle med ett vanligt ord kallas hemlängtan. Det var förvirrande; modern hade ju sagt att ”hemmet bar han på vingarna”. Skulle han längta efter sina egna vingar?
En trollslända slog sig ner bredvid. Fyrvingad, och med ett honungsbi i sin skarpslipade käft, förberedde hon sig på en smaklig måltid. Den Poetiska Cykeln frågade vänligt varifrån det söta bytet rövats: 
– Från sin trygga kupa, svarade hon. 
– Kanske då bättre att leva ensam än bland tusen andra, muttrade Den Poetiska Cykeln. 
Pluto 

Bengt Berg

KULTUR

Illusion – sant eller falskt?

Eva Wernlid

Än lever det gamla järnbruket i Avesta, ett semestertips som står sig i alla väder. I år visar Avesta Art utställningen Illusion, en samlingsutställning med tretton konstnärer. Fotografen Eva Wernlid har besökt utställningen. Här återger hon den i ett kortare referat.

KULTUR

Bokrecension: Populistiska manifestet

Stefan Estby

"Populistiska manifestet behövs verkligen nu när det är valår och förhoppningsvis kommer de 151 teserna med ibland långa, ibland korta kommentarer bli lästa och reflekterade över. Bra att både höger- och vänsterpopulism granskas på detta genomgripande sätt." Det skriver recensenten Stefan Estby.

KULTUR

Pale Rider: Jan Aghed 1934-2018

Carl Henrik Svenstedt

"I mitt liv stegade Jan Aghed in som Gary Cooper i High Noon. Sheriffen som skulle skapa struktur i den svenska filmkritikens förvirring. Året var 1964 och han kom över dynerna vid Venedigs Lido, en stadig bit på lite krumma fotbollsben men med trampet långt fram på fotsulan som en boxare, redo för fight. Och fight skulle det bli." Det skriver filmkrönikören Carl Henrik Svenstedt.

KULTUR

Jag är vitter och Bellmansk

Jan-Erik Back

Nu är det så här! Jag är inte bitter! Men lite sur blir jag allt efter alla turer i en kunglig akademi där ”snille och smak” ska vara ledord och ändå lyckas ledamöterna köra hela tillställningen i botten. Snillet har således bara gett en bitter eftersmak där den talang som ”snille” ska beskriva uppenbarligen inte omfattar det salig Ribbing kallade ”vett och etikett”. Det skriver FiB/K:s Backstugusittaren.