logo

TIDNINGEN

Rätt att tigga inom EU

Foto Britchi Mirela/Wikimedia Commons

2017-07-11

Jag är emot att förbjuda tiggeri. Det är en meningslös åtgärd för att få slut på tiggeri. Tiggeriet uppstod ju – på nytt – i Sverige därför att statens och kommunernas verksamhet inte längre sköts med ansvar för hela kollektivet. Nu råder i stället individualistisk extrem frihet, enligt EU:s bestämmelser.

Det mer omfattande tiggeriet kom just som en följd av att Sverige hamnade i EU. Något finns det då att säga om lagen i detta sammanhang, den som grundas på vad EU kallar fri rörlighet för unionsmedborgare.

Varje unionsmedborgare ha rätt att fritt röra sig och uppehålla sig inom medlemsstaternas territorier. Uppehållsrätt ska värna och främja de grundläggande EU-rättsliga principerna om den fria rörligheten inom medlemsstaternas gemensamma marknad. Med uppehållsrätt avses en rätt för unionsmedborgare att vistas i Sverige mer än tre månader utan uppehållstillstånd.

Men det finns en liten hake, ja faktiskt flera stycken:

Unionsmedborgaren ska vara arbetstagare eller egen företagare i Sverige, eller ha en verklig möjlighet att få en anställning, eller vara inskriven som studerande vid en erkänd utbildningsanstalt i Sverige och ha tillräckliga tillgångar för sin och sina familjemedlemmars försörjning och ha en heltäckande sjukförsäkring för sig och familjemedlemmarna som gäller i Sverige, eller ha en förmögenhet som räcker för sin och sina familjemedlemmars försörjning och ha en heltäckande sjukförsäkring för sig och familjemedlemmarna som gäller i Sverige. Har man inget av detta blir man utvisad. Enligt lagen.

Då blir det klart att man som unionsmedborgare kan få ett uppehållskort som ger en rätt att vara här. Detsamma gäller medborgare i EES-land (med medborgare i de nordiska länderna är det annat, de kan bosätta sig här fritt). Förutsattningen är att man ansökt om uppehållskort inom tre månader efter att man började utnyttja EU:s fria rörlighet här i Sverige. Några andra rättigheter att tala om ger väl inte det omtalade unionsmedborgarskapet, utom att man får rösta i kommunalval i det land man har rätt att uppehålla sig i. Och så, naturligtvis, har man rätt att tigga, som alla andra i det land där man uppehåller sig.

Erik Göthe är ordförande i Föreningen FiB-juristerna
 

Erik Göthe

TIDNINGEN

Utgivning av årets tionde nummer!

Jan Bjerkesjö

2017-10-12

I dag kommer Folket i Bild Kulturfronts tionde nummer 2017 ut. Koncentrationen ligger på krigsövningen Aurora 17 och där riktade vi fokus på Gotland och vad gotlänningarna tyckte. Bokmässan i Göteborg blev inte enbart ett evenemang med fokus riktat på böcker och författare, utan på NMR:s demonstration och åsikterna om vilka som ska få ställa ut på mässan. Som vanligt finns det också betydligt mer att läsa!

TIDNINGEN

Dubbelnumret 6-7 i sin helhet

2017-10-11

I morgon torsdag är det utgivning av årets tionde nummer av Folket i Bild Kulturfront. I väntan på det kan du nu läsa hela numret av dubbelnumret FiB/K nr 6-7 2017, som gavs ut den 15 juni i år.

TIDNINGEN

Sex punkter: Youtube – folkkanalen som blivit allt mer kommersiell

Jan Bjerkesjö

2017-10-09

Webbplatsen Youtube öppnades 2005 och blev snabbt en populär folklig kanal för rörlig bild. Här kunde användarna lägga ut egna filmer gratis och på så sätt bli kändisar både lokalt och globalt. Från att först ha varit folklig och öppen för alla har Youtube allt mer förändrats till en kommersiell kanal där företag betalar stora summor för att synas.

TIDNINGEN

Missförstånd (?) om yttrandefriheten i Kina

Ingemar Folke

2017-10-05

I Kulturhistoriska studier, en volym som August Strindberg gav ut 1881, finns hans uppsats Kina. Några synpunkter och belysningar. Där hittar man bland annat följande omdömen:
”Kinesernas fri- och rättigheter äro ganska stora, och mången konstitutionell monarki i västerlandet har det icke bättre ställt med friheten; religionsfrihet, tanke-, yttrande- och tryckfrihet, kommunal rösträtt, petitionsrätt, frihet från en ärftlig adels tryck och frihet från inhemskt militärvälde äro förmåner, som äro ganska avundsvärda och som tillika äro en motvikt mot ett enväldigt styrelsesätt och centralisation i förvaltningen. Kina äger i verkligheten större frihet än Frankrike under andra kejsardömet med dess lagstiftande församling, senat och folkomröstning.”