logo

KULTUR

Second opinion: Dunkirk – en pyrrhusseger

2017-09-12

Om en ung man i början av en krigsfilm eller en western ljuger om sin ålder för att komma med ut i fält, och sen vid ett givet tillfälle säger att ”hemma i byn var det ingen som trodde på mig”, då vet man att han är dödens lammunge innan filmen är slut.

En klassisk kliché. Den engelske regissören Chris Nolan missbrukar minst fem av den sorten i sitt jättespektakel om det historiska slaget vid Dunquerque. Han använder nämligen också greppet att den unge mannen ska vara röd tråd i en förvirrad berättelse. Eller att en amatörmässig skådis får gestalta en central roll för att ge lite folklig äkthet åt storyn. Eller att överbefälhavaren heroiskt vänder tillbaka till fronten när han erbjuds en säker väg ut.

Problemet är att Nolan misslyckas med samtliga. Amatören som hjältemodig skeppare faller helt ur rollen. Amiralen kan bara ta nästa båt. Den unge mannen ramlar på ett obegripligt sätt och slår ihjäl sig innan han ens nått fronten. Trösten blir slutscenens runa i ortstidningen över ”Our hero”.

Märkligt nog har ingen filmare givit sig på det här historiska ”miraklet” tidigare, vad jag vet. Dramatiken är ju upplagd: i maj 1940 fångas spillrorna av en hel allierad armé på flykt i en kniptång mellan Wehrmacht och havet. Tyskarnas störtbombare börjar metodiskt radera ut trupperna, som står uppställda på stranden i förtvivlad väntan på skepp. Churchill deklarerar att han nöjer sig om 30 000 man tas hem och håller tillbaka sina krigsfartyg. RAF är underbestyckat och kan bara sända enstaka rotar av sina Spifires mot svärmar av Stukas. (Ytterligare en kliché är piloten som kör slut på bränslet för att sänka en bombare och sen heroiskt sätter ner planet i fiendeland.)

Så kommer den enastående peripatin, vändpunkten när en armada av civila småbåtar skeppar hem 330 000 soldater till Dover. Men det är en paradoxal pyrrhusseger för båda sidor. Hitler har förvisso drivit Churchill i sjön. Men räddningsaktionen väcker engelsmännens enastående kampvilja och den ska segra fem år senare. Churchill har visserligen snappat upp bytet framför näsan på Führerns pansardivisioner. Men det har skett till priset av de tiotusentals kroppar som driver längs stranden. 

Det går alltid an att skildra Dunquerque som en historisk engelsk seger, vilket den här filmen gör. Men kontentan är ändå att slaget måste betraktas som två av andra världskriget största militära katastrofer - på båda sidor.

Johan Croneman som utvecklats till Dagens Nyheters störste pratmakare får en helsida på sig den 21 juli (föregången av ett helt textuppslag) för att hylla Dunkirk – ”fastnaglad i stolen av både skräck och förtvivlan”. Där avslöjas hans amatörmässiga filmkritik. Det finns ju inte många stunder av riktig ”skräck” i filmen eftersom Nolans berättartalang inte räcker till att tydliggöra varje moments förutsättningar och villkor. Hans karaktärer är så suddigt utpenslade att medkänslan aldrig får grepp. Allvarligast är att regissören inte förmår göra rummets betydelse klar för historiens och rollernas ramar. När några soldater drunknar under däck förstår man aldrig varför de inte tar sig ut ur luckan som öppnats. När en flygare skjuts ner får man aldrig korn på fiendeplanet. När hans kamrat så lyckas landa har man inte en aning om att det är på tysk mark förrän man av en tillfällighet får syn på en stålhjälm. Och arma storstjärnor som Kenneth Branagh vankar omkring i båtmössa på någon öde pir utan att något som helst händer, inte ens en manusförfattare är i sikte med någon briljant replik. Pinsamt.

Det finns en poäng i att jämföra Dunkirk med Stephen Spielbergs Rädda soldat Ryan som utspelas i samma tid och trakt inuti samma totalt förvirrade krigsdramatik. Dennes berättarstrategi är kristallklar, därför köper jag den som åskådare. Han koncenterar sig benhårt på en persons öde, därför förstår jag konsekvensen i storyn. Gruppen kring huvudpersonen tecknas i var sitt porträtt lika tydligt som dvärgarna i Snövit, Kloker, Glader, Butter, Blyger... Därför känner jag igen dem och deras rollmässiga uppdrag. Känslomässigheten ligger i förloppet och hänvisas inte till snacket, osv.

Även om Nolans Dunkirk kunde jag säga som prins Pyrrhus: En sådan seger till och jag är förlorad! Att filmbolaget satsar så halvhjärtat på marknadsföringen avslöjar också att inte heller de är säkra på sin produkt. Med rätta: på Saga i Mjölby var vi högst ett 20-tal personer vid lördagspremiären. Till och med Croneman avslöjar sig när han till slut ändå inte ger filmen en 5:a. Fast den var en så ”överdjävligt klaustrofobiskt fängslande historia”. 

Teckna en prenumeration här

Du kan få ett gratis ex eller ge bort ett här

KAMPANJ! 3 NUMMER FÖR 50 KR! SWISHA 50 KR TILL 1232240356, SKRIV "KAMPANJ" OCH ADRESS

Carl Henrik Svenstedt

KULTUR

Ulf Lundkvist tecknar bilder av samtidens berättelser

Jan Bjerkesjö

2017-11-18

Han är serietecknare, konstnär och illustratör. Mest känd för de grovhuggna seriefigurerna ”Mannen med näsan” och ”Assar” på uppdrag av tidningarna ETC och DN. Hans bilder är en ständigt pågående ström av berättelser om samtiden, eller om en parallell värld i Nollberga. Han bär alltid anteckningsblocket med sig, en tät skog utanför tågfönstret som plötsligt öppnar sig för en sekund till en glänta där en liten pojke ensam spelar bandy på en frusen tjärn, blir en bild. 

KULTUR

Fjärran bilder av krig

Agnes Käll

2017-11-14

Ett besök vid utställningen Bilden av krig på Bonniers konsthall sätter igång en ström av självförebråelser hos skribenten. Tankarna mynnar ut i en uppgörelse med sin och den närmaste omgivningens ytlighet och förnekelse av vad som äger rum på avlägsna platser i världen. 

KULTUR

Konstauktioner: lägg bud på grafik av Hans Eliasson

2017-11-10

Varje månad auktionerar vi ut konstverk som kan förvärvas genom budgivning på auktionssajten Tradera. Samtliga försäljningsintäkter går till tidningens nya bildfond. Därmed kommer konstverken ut ur förråden och tidningen kan fyllas med ny konst.

Konstverken som under november ligger ute till försäljning är två grafiska tryck på japanpapper (från 1990 resp. 91) av Hans Eliasson (f. 1955).

KULTUR

Bokrecension: Klass

Pia Karlsson

2017-11-10

I sin förra bok Linjen beskrev Elise Karlsson skärpt och stringent arbetslinjen och prekariatet, vad som händer med människor i ett allt osäkrare arbetsliv och ofrivilligt företagande. Den här boken har en annan miljö och skildrar ett annat liv. Miljön är Rinkeby och Stockholms Universitet. Språket är knappt och precist, lite dystert och lakoniskt men har också vid några tillfällen en lite skruvad humor.