logo

TIDNINGEN

Sex punkter: Youtube – folkkanalen som blivit allt mer kommersiell

2017-10-09

Webbplatsen Youtube öppnades 2005 och blev snabbt en populär folklig kanal för rörlig bild. Här kunde användarna lägga ut egna filmer gratis och på så sätt bli kändisar både lokalt och globalt. Från att först ha varit folklig och öppen för alla har Youtube allt mer förändrats till en kommersiell kanal där företag betalar stora summor för att synas. Youtube ägs sedan 2006 av Google, som då betalade cirka 12 miljarder kronor. Något man kanske inte tänker på är att Youtube är världens näst största sökmotor efter Google.

1. Alla är på Youtube
Till den så kallade "Generation Z" räknas alla födda mellan 1996 och 2010, som fått den digitala världen till sig med modersmjölken. Branschtidningen AdWeek, i samarbete med Defy Media, undersökte hur 1.500 amerikanska ungdomar i åldrarna 13-20 år konsumerar media. Här svarade 95 proent att man använde Youtube regelbundet. 69 procent svarade Instagram och 67 procent Snapchat och Facebook.Twitter fick 52 procent.

2. Nytt VR-anpassat videoformat
Youtube är världens mest populära tjänst för strömmad video. Nu tittar Youtube på ett nytt VR-anpassat videoformat, VR180, som ska göra det billigare och enklare att spela in Virtual Reality material med 3D genom att begränsa synfältet till 180 grader. När det gäller mobilsida och mobilappar lockar Youtube 1,5 miljarder tittar varje månad. Den genomsnittlige användare spenderar minst en timme varje dag för att titta på Youtube. Totalt alltså cirka 45 miljarder speltimmar totalt varje månad.

3. Svårare tjäna pengar
Youtubes partnerprogram öppnades 2012 för samtliga användare, vilket innebar att alla redan från start kunde använda tjänsten för att tjäna pengar på sina uppladdade videos genom annonser. Det fick Youtube att växa som plattform, samtidigt som många användare utnyttjade systemet genom att ladda upp upphovsrättsskyddat material och sedan få pengar från videoklippets trafik. Därför gjorde Youtube om sitt partnerprogram, bara de som har 10.000 visningar kan ansöka om att tjäna pengar.

4. Satsar på originalserier
Youtube har storsatsat på egenproducerade program för plattformen, för att ta upp kampen om tittarna med jättar som Netflix och HBO. Många är gratis att se, men i satsningen ligger också att locka tittar till betalkanalen Youtube Red. Sammanagt rör det sig om 40 originalprogram, bland annat nämns program producerade av komikern Kevin Hart, artisten Katy Perry och talkshow-värden Ellen DeGeneres.

5. Annonsörer lämnar i protest
En strid ström av annonsörer har valt att lämna Youtube i protest mot att annonser synts bredvid våldsamt och kränkande innehåll. Det gör att Youtube riskerar förlora 750 miljoner dollar på att stora företag lämnar. Som svar på protesterna har Google meddelat att man kommer arbeta tillsammans med tredjepartsaktörer för ”Brand Safety”.

6. Ansvar för hatiska videoklipp
EU vill tvinga bland annat Youtube att ta ansvar för hatiska videoklipp. Unionen har tagit ett steg närmare fasta regler för hur Facebook, Twitte roch Youtube måste agera för att få bort hatiska och rasistiska videoklipp och uppmuntran till terrorbrott. Kulturminister Alice Bah Kuhnke har varit skeptisk till hela förslaget, men säger nu sig arbeta för att definitionerna blir så tydliga som möjligt, så att "inte allt för många typer av tjänster inkluderas".


 

Teckna en prenumeration här

Du kan få ett gratis ex eller ge bort ett här

KAMPANJ! 3 NUMMER FÖR 50 KR!
SWISHA 50 KR TILL 1232240356, SKRIV "KAMPANJ" OCH ADRESS

Jan Bjerkesjö

TIDNINGEN

Folket i Bild/Kulturfront nr 9 2018

Missa inte höstens första nummer!

* Lütfi Özkök - svensk-turkisk porträttfotograf som blev världsberömd och fick de skyggaste författare och poeter att ställa sig framför kameran. Till och med Samuel Beckett!

* Tattoos - idag en miljardindustri! 

* "Jag avundas inte dagens 16-åringar!" Jan Myrdal 

* Margot Wallström om den kritiska siutationen i Gaza"

* Efter Genua - Vilka svenska broar kan rasa?

* Rapport från flyktinglägren på Lesbos!

* Och så bästa bästa serien Eviggeten av Carl Krantz. 

TIDNINGEN

Folket i Bild/ Kulturfront nr 8 2018

Idag är det utgivning av årets åttonde nummer av Folket i Bild/Kulturfront! 

I detta nummer får vi följa Lars Drakes tid vid rodret på Ship to Gaza. Vi får vi stifta bekantskap med kulturpersonligheter som Ester Blenda Nordström genom Augustpristagaren Fatima Bremmer och konstnären Birgit Ståhl-Nyberg genom sonen Mikael Nyberg. Den i valrörelsen undanskymda pensionsfrågan lyfts fram och broschyren Om kris eller krig kommer skärskådas. 

TIDNINGEN

Sommarläsning av Folket i Bild/Kulturfront

Nu finns årets sommarnummer 6-7 av Folket i Bild/Kulturfront hos prenumeranter och återförsäljare. I det 72 sidor långa sommarnumret granskas bland annat vad som händer i länder som Syrien och Iran med hjälp av medarbetare på plats. Magda Gad intervjuas om den verklighet som mötte henne i Jemen, Donald Trumps Latinamerikapolitik skärskådas och med hjälp av Gerard Nordströms antikrigskonst speglas den värld som människan så lätt kan förgöra.   

TIDNINGEN

Visste Du detta om Korea?

Christer Lundgren

2018-05-31

Plötsligt har Nordkoreas och USAs ledare börjat prata med varandra. För bara ett halvår sedan bedömdes krigsrisken på Koreahalvön som akut. Vid årsskiftet vände vinden. En serie toppmöten tycks nu bana väg för fred och samverkan. Här får Du lite bakgrund.