logo

KULTUR

“Tio trasiga teorier om om ekonomi”

2017-11-10

Recension

“Tio trasiga teorier om om ekonomi”
Knut Kainz Rognerud

Leopard Förlag

Varför fungerar inte nationalekonomin? Eller gör den det? Enligt Knut Kainz Rognerud finns det ett antal ekonomiska teorier som är “trasiga” i betydelsen att de inte tar hänsyn till viktiga fundamenta. Detta skapar, enligt honom, ständigt återkommande kriser.

Om du kritiserar etablerade ekonomiska teorier så kommer naturligtvis din trovärdighet att ifrågasättas. Detta löser Kainz Rognerud genom att hänvisa till en stor mängd ekonomiska debatter där andra nationalekonomer för fram kritik. Men vägen mot Sanningen är inte rak. Hayek, till exempel, var med och skapade den nyliberala trenden. Därmed är han en av måltavlorna för författarens kritik. Men samtidigt påpekar Kainz Rognerud att Hayek ibland kunde ha rätt i sin kritik av Keynes svepande sammanfattningar – även om Keynes var mer socialt orienterad.

En återkommande iakttagelse är att flera framstående nationalekonomiska teoretiker ofta skrev utan att ha tillräcklig statistik för sina långtgående slutsatser. Flera av dem hade stora brister i sina utbildningar. Detta gäller även in i vår egen tid. Ett skrämmande exempel är 90%-målet för statsskulden: det påstods finnas ett klart statistiskt samband mellan kraftigt sjunkande tillväxt och länder som hade högre statsskuld än 90% av BNP. EU och andra stora institutioner byggde sin politik på denna ‘objektiva sanning’ – men den vetenskapliga rapporten visade sig vara behäftad med jättelika slarvfel som helt raserade slutsatsen. Kainz Rognerud berättar underhållande historien om hur en vanlig student upptäckte dessa fel och först inte kunde tro sina ögon.

Samtidigt som bristerna i statistiken är stora, har många som sysslat med grundläggande experimentell ekonomisk psykologi ofta viftats bort som perifera. Först på senare år har denna inställning i någon mån börjat ändras.

Som ni hör är detta en bok där ekonomiska teorier diskuteras kunnigt med många referenser. Men ibland har hänvisas också till personers utseende eller familjeförhållanden på ett sätt som jag ogillar. Särskilt problematiskt är det att söka sanningen om Frankrikes ekonomiska politik i memoarerna hos presidentens kränkta före detta sambo. Men dessa stycken är dock undantag. I det stora hela är boken en mycket bra och kritisk introduktion till modern nationalekonomi.

Teckna en prenumeration här

KAMPANJ! 3 NUMMER FÖR 50 KR! 
SWISHA 50 KR TILL 1232240356, SKRIV "KAMPANJ" OCH ADRESS

Olof Rydström

KULTUR

Svenska akademien borde lyssna på Svenska akademien!

Peo Österholm

Det är skillnad på Svenska akademien och Svenska akademien. De frackklädda herrarna med snille och smak är inte kända för att spela hip-hop, reggae och liknande musik. Det är däremot den skånska parafrasen på Svenska akademien, med samma namn. 

KULTUR

"Fan, pappa, nu är det tufft, nu är det jävligt tufft!"

Marte Michelet

Den norske författaren Jon Michelet dog i våras, 73 år gammal. Hans omfattande författarskap präglades av ett starkt samhällsengagemang och ställningstagande för tredje världen mot kapitalismen. Här skriver hans dotter, Marte, om sin far.

KULTUR

Matilda Magnusson: ”Jag behövde någon som kunde ge mig styrka”

Torbjörn Wikland

Matilda Magnusson sjöng i Varberg den 21 april i samband med utdelningen av Lenin- och Robespierrepriset. Som 12-åring ”fann” Matilda Magnusson Björn Afzelius. Det blev starten till en musikalisk karriär som nu lett fram till en skiva med sånger av – Björn Afzelius. Idag kombinerar Matilda ett lärarjobb med en solokarriär på scen. Här intervjuas hon av FiB/K:s Torbjörn Wikland.

KULTUR

Gerhard Nordström: "Krig löser inga politiska frågor"

Gösta Elmquist

I Folket i Bild/Kulturfront nummer 6-7 visas Gerard Nordströms verk från sviten Sommaren 1970 och De antimilitära planscherna, vilka befäste Nordströms position som en av vår tids främsta antikrigskonstnärer. Med 93 års erfarenhet är han övertygad: krig löser inga politiska frågor. Dessvärre har USA:s katastrofala Asienpolitik från 1900-talet inte förbättrats. Det säger konstnären till FiB/K:s gästredaktör Gösta Elmquist i en kort intervju.