logo

DEBATT

Vad man inte pratat om i IT-skandalen

Försvarsminister Peter Hultqvist. Bild tagen december 2014.
Foto: Kristian Pohl/ Regeringskansliet

2017-08-01

IT-skandalen på Transportstyrelsen har fått både partipolitiker och etablerade massmedia att gå i spinn. Visst ska berörda statsråd ställas till ansvar, men om det ska göras korrekt ska ansvariga ministrar pekas ut i både s-regeringar och alliansregeringar sedan minst 1990-talet.

Problemet är att de växlande regeringarna varit helt eniga om att ställa tuffa besparingskrav i stat och kommun tillsammans med lagen om offentlig upphandling. Den senare är av EU påbjuden men svenska regeringar har valt en extrem tolkning av EU-direktivet. Den har pressat inte bara Transportstyrelsen utan en rad myndigheter och kommunala förvaltningar att outsourca (utkontraktera) sin IT-drift till företag och länder utan riktig insyn eller kontroll.

Själva IT-kontrakten påminner ofta om läget i byggbranschen: ”Vi låter en underkonsult – eller dess underkonsult -  göra jobbet.” Att den egentliga IT-driften därför sker i Ukraina, Serbien eller Indien beror bara på att lönerna där är tillräckligt låga. Att det är så och därför leder till säkerhetsproblem vet inte bara SÄPO sedan länge utan alla som jobbat med dessa frågor i offentlig förvaltning. Men, eftersom ingen – förrän först nu i spåren på IT-skandalen – ifrågasatt denna ordning har många myndigheter glidit förbi många av de krav som bör följa en seriös upphandling. Lagen om offentlig upphandling flåsar dem i nacken och innebär i praktiken bara att en enkel upphandling till lägsta pris får grönt ljus. Att föra in kvalitetskrav – såsom säkerhetskrav - är formellt möjligt men kräver både djup kunskap om verksamheten och kostar tid och pengar. Och det ges inte till de ofta juniora handläggare som får uppdraget att ta fram underlaget för upphandlingarna. Och det vet de stora konsultbolagen.

Besparingskraven, alltså minskade anslag, ska motsvara produktivitetsförbättringar i verksamheten varje år. Haken i resonemanget är emellertid att de allra flesta offentliga upphandlingarna handlar om tjänster och inte varor. Det säregna med tjänster är att de innehåller kvalitetsaspekter som gör att vanliga produktivitetskrav inte fungerar. Detta visade den amerikanska ekonomen William Baumol redan på 60-talet och som jag hade förmånen att bli undervisad av på 70-talet. Han illustrerade sina teser på följande sätt: Man kan inte jämföra en duktig frisör med den amerikanska arméns snaggklippning av sina dåtida värnpliktiga. Inte heller kan man banta ner en symfoniorkesters många stråkar till en enda stråke av kostnadsskäl. Då kan man inte spela en symfoni. Han borde fått det som kallas nobelpris, dvs Riksbankens pris för ekonomiforskning. Han var också kandidat för detta pris men han kom i vägen för den gigantiska kampanjen för nyliberala ekonomiska synsätt som gjorde att fanatiska ekonomer som Milton Friedman och Gary Becker i stället fick priset och fördes fram i rampljuset.

Det finns också en viktig aspekt på IT-skandalen som varken politiker eller etablerade medier pratar om. IT-skandalen handlar om brott mot grundläggande svensk säkerhetspolitik, något som försvarsministern är ytterst ansvarig för i regeringen, men han kommenterar bara det genom att skylla på andra statsråd. Samtidigt skriker han sig hes om det allvarliga säkerhetspolitiska läget för Sverige som ska motivera ett allt närmare samarbete med supermakten USA och stormakten England så att Sverige bara blir en spelbricka i stormakternas vapenskrammel och kanske krigsförberedelser. Är inte detta en variant på sagan om Kejsarens nya kläder?

 

Torbjörn Wikland

DEBATT

Nästa delning av Mellanöstern

Erling Folkvord

2017-11-15

Den norske författaren Erling Folkvord befinner sig i den syriska staden Raqqa när han sänder detta material till Folket i Bild/Kulturfront. Då, den 20 september, firades Raqqas befrielse från IS, terrororganisationen som använde staden som sin huvudstad. Folkvord påpekar att han skrev sin översiktliga text innan Raqqa befriades och innan Turkiet invaderade den nordvästliga syriska provinsen Idlib.
Folkvord har rest i och rapporterat från Syrien och andra delar av Mellanöstern i 20 år.

DEBATT

Därför talar vi om imperialism

Anders Romelsjö

2017-11-10

FiB/K är för svensk alliansfrihet, mot ett närmande till krigsalliansen Nato och mot svenskt deltagande i angreppskrig runt om i världen. Vi bekämpar imperialismen, i första hand USA-imperialismen. Begreppet imperialism använder vi för att beskriva strävan efter världsherravälde men också för att analysera de ekonomiska drivkrafterna bakom staters utrikespolitik, förklarar Anders Romelsjö i denna artikel.

DEBATT

Anders Persson svarar

Anders Persson

2017-11-02

Sovjetunionen syftade verkligen till att militärt erövra Finland vintern 1939-40 - men inte  behålla landet. Erövrat hade man gjort förr, 1700-21, 1741-43 och 1808-09, men vid varje tillfälle bara velat behålla de bitar som man behövde för St Petersburgs/Leningrads säkerhet. Så svarar Anders Persson på Peter Jahnkes debattinlägg.

DEBATT

Angående "Tre myter om Finland"

Peter Jahnke

2017-11-02

I nr 10 av FiB/Kulturfront finns en artikel av Anders Persson med rubriken Tre myter om Finland. Den behandlar till största delen vårt förhållande till det finska språket. I den tredje myten tar han upp frågan om den ”ryska faran” och visar att ur ett historiskt perspektiv har Ryssland aldrig utgjort någon fara vare sig för Finland eller för Sverige vilket även jag anser. Det skriver Peter Jahnke.