logo

Recension: Gomorra säsong 2

Regi: Stefano Sollima

Den italienska serien, baserad på Roberto Savianos dokumentära bok Gomorra om maffian i Neapel, har nu kommit ut med en andra säsong. Den speglar livet för en klan, Savastanos, som strider om kontrollen över narkotikahandeln mot andra klaner och internt om vem som ska ska ha makten familjen.

Det är ingen munter bild som målas upp.

Inga vackra scener, inga härliga fester, inget som får maffialivet att kännas lockande. Snarare känns det sorgligt. Alla är ständigt rädda, folk dör till höger och vänster och din bästa vän kan vara den som vänder pistolen mot dig när det väl gäller.

Man får också se hur maffian infiltrerar vanligt folks liv. Hur den bestämmer vilka platser som ska bli drogmarknader och hur allmänheten bara kan nicka med eller elimineras. Det sjuka är att detta utspelar sig i en av de största städerna i en av Europas största ekonomier. Men faktum är att staten har övergett stora delar av södra Italien, och om utvecklingen fortsätter som den gör i dagens Sverige kanske detta är en försmak av hur det kommer se ut här om några decennier.

Lucas De Vivo

Insiktsfullt om klimatet

Vad händer med klimatet? En klimatforskares syn på jordens klimat av Lennart Bengtsson, Karneval
förlag.

Problem med hemsidan

Under de närmaste månaderna har vi begränsade resurser att lägga ut material på hemsidan. I väntan på tillsättandet av ny redaktör måste vi nöja oss med att satsa krafterna på det mest akuta och tyvärr drabbas då hemsidan. Vi hoppas på förståelse och lovar återkomma med nya krafter så snart som möjligt. /Red

Centrum och periferi i Sovjetunionen

Lars Drake

Anders Carlssons ”Resa in i det okända – Oktoberrevolutionen och den sovjetiska erfarenheten” (Proletärkultur) har förutsättningar att bli en klassiker. Boken är en odogmatisk och väldokumenterad genomgång av den historiska utvecklingen.

Myrdal svarar DN!

Jan Myrdal

 Två dagar före recensionsdag publicerar kulturchefen Björn Wiman på Dagens Nyheters nätupplaga ett angrepp på Norstedts förlag för boken. Den texten innehåller uppseendeväckande sexuella angrepp på boken och mig. Nästa dag, dagen innan recensionsdagen fortsätter Björn Wiman med att publicera angreppet såväl i pappersupplaga som nätupplagan. Jag skriver då ett tillrättaläggande av felaktigheterna i texten. Det vägrar Björn Wiman publicera.