logo

KULTUR

Svensk filmdebut om drömmar och vänskap

2017-05-09

Dröm vidare
Regi: Rojda Sekersöz
 
Berättelsen är ett välbekant recept: buvudpersonen släpps från fängelset och det gamla gänget väntar utanför. De drömmer tillsammans om att göra den sista stora stöten – den som kommer göra dem rika. Men den nyligen frigivne vill egentligen ta tag i sitt liv, äntligen få ett anständigt jobb och stödja familj eller syskon. Är det möjligt att överge vännerna och den brottsliga banans enkla lösningar?

Rojda Sekersöz imponerande långsfilmsdebut Dröm vidare lyckas inte bara återuppväcka den gamla formeln utan också tillföra nya perspektiv. Förutom att funktionerna regissör, manusförfattare och producenter är fyllda av kvinnor – vilket är ovanligt i filmbranschen – är nästintill varje roll gestaltad av kvinnliga skådespelare. Resultatet blir en strålande och gripande utvecklingsfilm om vuxna kvinnor.

När Mirja (Evin Ahmad) släpps fri, väntar förutom hennes kumpaner även den bloggfixerade lillasystern och deras inskjuknade mor Sirka (Outi Mäenpää) där hemma. Mirja bestämmer sig för att bidra till hushållet och får efter ett trött bemötande på arbetsförmedlingen ett svartjobb som hotellstäderska. Samtidigt drar hon sig undan från kompisgänget, vilket bästa vännen Sarah (Gizem Erdogan) tar allra hårdast. Hon känner sig åsidosatt och fruktar att vänskapen ska gå förlorad. Gruppens balans rubbas, och hotar drömmarna om att fly tillsammans till Sydamerika.

Mirja slits mellan relationen till sina vänner och till sin familj, samt de egna och omgivningens förväntningar om henne. Hon får ständigt möta förutfattande meningar rörande klass, kön och etnicitet. Fördomarna förkroppsligas i den sviniga hotellchefen, som nedsättande försöker sig på slanguttryck. Konflikten med kompisarna trappas upp när de upptäcker att hon arbetar, vilket bryter med hur de uppfattar sin egen identitet och position i samhället.

Trots att klasskillnader skildras både subtilt och uppenbart varken romantiseras eller demoniseras den mytomspunna och generaliserade ”förorten”. Det är bara här filmen råkar utspelas. I stället väljer filmen att skratta åt livets mörka sidor och se humorn i det tragiska. Berättelsen ackompanjeras av hetsigt rytmiska trummor och slagverk och scenbyten i pastellfärger, vilket ger estetiskt liv och fart i ett vackert och nödvändigt tillskott till den svenska filmvärlden.
 

Roger von Bonsdorff

KULTUR

En påskberättelse från Blåkulla och Södermalm!

Mats Parner

Offentlig piskning och dödsdomar av kvinnor som pekades ut som häxor, men även en 13 -årig pojke hängdes på Hötorget i Stockholm. Mats Parner skriver om Blåkulla, häxjakten och 1600-tals rättvisan. 

KULTUR

När ska blodlösa DN få en ny Olof Lagercrantz?

Mats Parner

Idag tisdag är det precis 100 år sedan Rosa L bragtes om livet av representanter för de kretsar som obetydligt senare slöt sig till den österrikiske korpralen A Hitler. FiB/Kulturfronts Mats Parner läser en fantastisk essä av Olof Lagercrantz om Rosa Luxemburg, polsk-tysk socialist. 

KULTUR

Testa dina 68-kunskaper!

Demonstration, ockupationer, hungerstrejker och drömmen om revolutionen. I historikern och författaren Henrik Berggrens bok -68 utforskas det laddade året. FiB/K har gjort ett test utifrån boken. Hur radikalt var egentligen 1968? Testa dina kunskaper och skicka in till redaktionen - du kan vinna boken -68.