logo

DEBATT

Vad kostar det att ta sig från Stockholm till Arlanda? 280 kronor? Eller bara 15?

Arlanda express går snabbt, men kostar hutlösa summor. Att åka med den allmäna kollektivtrafiken går desto långsammare, men kostar bara 15 kronor, skriver Peo Österholm.

Om man tar Arlanda Express kostar det 280 kr. Då går det undan. Resan tar 20 minuter. Det går så fort att det är omöjligt att försöka läsa stationsnamnen - ..ele..l.nd - So…nt..a -H..ggv..

Pengarna det kostar går dock inte huvudsakligen till själva resan, inte heller till tågvagnar, tågunderhåll eller tågpersonal. Pengarna har sedan 2004 gått direkt ner i fickan på ett riskkapitalfondbolag i Australien, Macquaire, som då köpte A-Train, det företag som år 2000 fick ensamrätt (man undvek begreppet monopol) att både köra och sätta priser. Företaget har håvat in hundratals miljoner varje år (2015 192 miljoner) från oss som skall ta oss till Arlanda, oavsett om vi kommer med Arlanda Express eller med tåg från Ånge, Uppsala, Eskilstuna eller Borlänge. Ty varje tåg som stannar på Arlandas tre stationer måste betala avgift till de australiska miljonärerna.


Arlandabanan är ett exempel på OPS (offentlig-privat samverkan), en av svenska politiker omhuldad finansieringslösning. Senaste exemplet är Karolinska sjukhuset. Om nu folk tror att denna finansieringslösning bygger på principen konkurrens så är det tvärtom. Arlandabanan är ett monopol.
Men för dem som har lite ont om kosing finns en möjlighet att smita förbi och slippa betala 280 kronor. Senast jag reste till Arlanda tog jag pendeltåget till Märsta och tog sedan bussen till Arlanda, som går var tionde minut och stannar vid samtliga terminaler. Kostnad: 15 kronor (med SL:s acceskort, pensionär. För vanliga dödliga 30 kronor). Det tar förstås längre tid, och visst går det fortare med Arlanda Express. Och, jovisst, tid är pengar det också.


Men den som tycker att det ändå är lite orättvist att svenska skattebetalare skall ösa in pengar direkt in i fickorna på ett antal redan välbeställda australier, hav tålamod! Överenskommelsen gäller bara i 45 år.
Var har jag nu fått dessa uppgifter ifrån? Jo, från den utomordentlige skribenten Per Lindvall. Hans slutsats: ”Arlandabanan är ett exempel på hur ett samhällsekonomiskt lönsamt projekt kan eroderas genom att släppa in privat finansiering.” Var jobbar nu denna ovärderliga kompass för den som vill orientera sig i finansvärldens obegripligheter? På Proletären? Flamman? Nej, på Svenska Dagbladets näringslivsredaktion.


Kassakon A-Train har Macqcuaire nu sålt vidare och företaget bollas nu runt bland världens riskkapitalister, som svenska tågresenärer måste betala skatt till. Vilken är deras motprestation? Själv tänker jag åka till Arlanda med SL för 15 kronor.

Peo Österholm

DEBATT

Sverige förstastyrka i Nato?

Sören Sommelius

Baltops 2019 – så hette sommarens jättelika militärövning som pågick i södra Östersjön i juni. Det var den 47:e i ordningen av Baltic Operations. Ledd av USA, Natodominerad, riktad mot Ryssland och med Sverige som synnerligen aktiv part. Men i Sverige handlade det främst om en speciell del av övningen, JEF. Joint Expeditionary Force, en brittiskledd snabbinsatsstyrka där Sverige har en viktig roll. Men vad har vårt land med JEF att göra? FiB/Ks Sören Sommelius ställer frågan.

DEBATT

Olagliga sanktioner mot Iran

Peo Österholm

USA-Iran – vad beror konflikten på? Konflikten? Men det är ingen konflikt, lika lite som Israel-Palestina är en ”konflikt”. Det handlar i stället om utpressning, hot, ensidiga övergrepp, olagliga sanktioner. Om en regim torterar en politisk fånge – är det en ”konflikt”?