SNIFFA LIM OCH DYRKA SATAN … … blev för mycket för polisen

0
252
Artikeln publicerad i FiB/K nr 8-2020

Inskränkt yttrandefrihet:
Polisen tyckte att hennes broderier var för kontroversiella och rev
ned dem. Hon polisanmälde i sin tur polisen. FiB/K har hälsat på hemma
hos konstnären Maria Forssell och pratat om vad som hände.


Text & foto: Lisa Pehrsdotter


Det står en flamingo med tomteluva vid entrén till villan i Storvik i Gästrikland. Längre ned i trädgården står fler flamingor uppradade under träden och från grenarna hänger färgglada bollar, några är lampor, en är ihopmonterad av virkade lappar.
– Jag gillar kitsch, konstaterar Maria Forssell.
Inne på soffbordet ligger en hög med runda virkade lappar i starka, klara färger. Under bordet står en blå Ikea-kasse full med broderier. Med prydliga korsstygn står budskap som till exempel ”§1Det obetalda hushållsarbetet ska delas lika mellan parterna” och ”Det är inte din dag idag heller” omgivet av korsstygnsrosor.
– Jag håller på med lite allt möjligt. Syr, virkar, målar, skulpterar… Jag är väl en allkonstnär, säger Maria Forssell, som är utbildad både till maskiningenjör och kock men självlärd konstnär.

I hennes konst finns ett motstånd. Ofta helt explicit, som i broderiet där en person står och kräks och hotas av en annan person med pistol och texten: ”Vi frågar inte hur sjuk du är, vi frågar efter din arbetsförmåga”. Uppe i vänstra hörnet Försäkringskassans logga.

Den bilden hängde tillsammans med en broderad bild på en My little pony under texten ”Sniffa lim, dyrka Satan” och ett broderi med texten ”När du har en dålig dag, glöm inte att du är ful också. Skitful” i ett aktivitetshus i Bollnäs, där projektet Maj Generation huserade. Ett kultur- och integrationsprojekt som drevs med stöd från Kulturrådet och riktade sig mot framförallt ungdomar i Bollnäs där Maria Forssell arbetade med olika projekt som till exempel en gatukonstfestival. De hängde där tillsammans med andra bilder i projektet. Till dess att kommunpolisen en dag helt enkelt plockade ned dem i november förra året.
– Jag fick ett meddelande från Ylva som var projektledare. Kommunpolisen hade kommit in och rivit ner tavlorna, inför ögonen på ungdomarna som var där. Det raserade ju helt deras förtroende för polisen. De har en studio bredvid där de spelar in hiphop med samhällskritiska texter och de undrade ju; ”om hon kan göra så, kan hon komma in och ta vår utrustning i studion också? Får polisen göra vadsomhelst?”. Det får de ju inte.

I lokalmedier har polisen förklarat sitt agerande med att hon reagerade starkt på innehållet, som hon kopplade ihop med gängskjutningar och droganvändning, men att hon inser att det var fel att plocka ned bilderna utan att samråda med Maria Forssell och de andra i projektet.

Maria Forssell tycker att det hela är absurt. Hon polisanmälde händelsen och tänker också anmäla händelsen till Justitiekanslern.

Polisens chef har varit i kontakt med Maria Forssell, men utredningen är nedlagd med hänvisning till att inget brott har begåtts, eftersom tavlorna bara plockades ned och inte togs från lokalen.
– Det är helt ofattbart att man 2019 i Sverige kan censurera konst på det här sättet. Konsten ska stå fri, den är grundlagsskyddad.

Hon kan förstå att bilderna provocerar. Men tanken var just att väcka diskussion och ungdomarna i projektet har pratat mycket. Om droger, som är vanligt förekommande i Bollnäs. Om samhället. Om inflytande och demokrati. Hela Maj Generation-projektet kom till i dialog med ungdomarna.
– Alla vet att man inte ska sniffa lim och dyrka Satan. Och vi har haft en diskussion om det, säger Maria Forssell och påpekar att många av ungdomarna i Maj Generation spelar fotboll och Zlatan är deras stora idol – men att Zlatan gör reklam för spelbolag och vin problematiseras och diskuteras aldrig.
– Vilket är farligast egentligen?

Och hon kan inte förstå hur det går att koppla ihop försäkringskassebilden med gängskjutningar.
– Den föddes utifrån en diskussion om deras nya, hårdare linjer. Och jag vet faktiskt folk som tagit livet av sig när de blivit utförsäkrade. Det är en symbolisk bild av hur folk känner sig när de är i kontakt med dem.

”Många av ungdomarna i Maj Generation spelar fotboll och Zlatan är deras stora idol – men att Zlatan gör reklam för spelbolag och vin problematiseras och diskuteras aldrig. ”

Budskapen på Maria Forsells broderier blev för mycket för kommunpolisen i Bollnäs som helt enkelt plockade ned dem. Polistredningen om händelsen är nedlagd och polisen vill inte kommentera den.

Det politiska engagemanget har alltid funnits. I barndomshemmet i Ljusdal diskuterades det mycket. Pappa var kompis med kommunalrådet och när föräldrarna skildes och Maria Forssell såg hur hennes mamma kämpade för att få tillvaron att gå ihop som ensamstående förälder med arbete i hemtjänsten var perspektivet självklart.
– Jag blev punkare.
Hon drog till Stockholm och bodde i det ockuperade Ultrahuset.
– Alla punkband spelade där. Det var klotter överallt, alla ritade på väggarna, säger hon och konstaterar att det präglat henne.
– Många tycker att klotter är fult. Men för mig betyder det närvaro och gemenskap. Att någon varit där.

Maria Forssells pappa målade, och lät dotter redan tidigt vara med. Sin första oljemålning gjorde hon som fyraåring.

Hon träffade en kille när hon var hemma och hälsade på och blev kvar i Hälsingland. Rätt snart blev hon medlem i Vänsterpartiet och fick snabbt olika kommunala uppdrag.
– De trodde på mig och uppmuntrade mig.
Fram till alldeles nyligen, då hon flyttade till kärleken i Storvik, har hon haft olika politiska uppdrag och varit ett av partiets främsta namn i Bollnäs.

Men engagemanget finns fortfarande, även om de kommunala uppdragen är lagda på is. Hon valdes nyss in i styrelsen för konst- och galleriföreningen IDKA i Gävle.
– Det är nog bra att jag har vana vid föreningsliv och kan det här med protokoll och så, säger hon och ler.

”Många tycker att klotter är fult. Men för mig betyder det närvaro och gemenskap. Att någon varit där. ”

Maria Forssells engagemang för samhällets utsatta och svaga syns i hennes bilder. Hon uttrycker sig gärna rakt på sak och med humor i sina broderier.

På samma sätt som det politiska engagemanget alltid funnits där, har konsten gjort det. I hyllan där garner, färger, tyger och allsköns annat material ligger, finns hennes första oljemålning som hon gjorde när hon var kanske tre år gammal.
– Pappa målade. Vi åkte på målarresor och han har alltid uppmuntrat mig att hålla på.

Punkattityden finns kvar. Hon berättar om hur hon hängt upp bilder inne på biblioteket i Bollnäs i smyg och om gatukonstprojekt med invirkade elskåp. Ett tag var hon inne på mönster från gamla tapeter i Hälsingegårdarna
– de schablonmålade bland annat en bil och mönstret återfinns också på en bild med en läskburk som är blodig i kanten.
– Det handlar om att man gör vårt världsarv kommersiellt. Kapitalismen ska in överallt.

Hon bläddrar bland bilder i telefonen, hittar en på ett broderi som hon gjort till V-ledaren Jonas Sjöstedt apropå brunkolsaffären (med texten ”Vi förstörde klimatet, men vi följde i alla fall ägardirektiven” omgivet av maskrosor) och berättar att också hennes pappa var kontroversiell på sin tid. Han målade en bild av Nixon i en talarstol under vilken svarta människor kravlade och den hängdes upp i skylten på hans kompis ramaffär.
– Det blev ett jävla liv, säger Maria Forssell.

Polisen vill inte kommentera händelsen eller kommunpolisens agerande. “När det gäller hur polisen arbetar och agerar så är det frågor vi diskuterar på våra arbetsplatsmöten, för att alla ska känna ett stöd, till deras förhållningssätt till verksamheten, arbetskamrater och medborgare. Frågorna diskuterar vi internt med våra anställda och vi vill inte kommentera dessa frågor via media”, skriver de i mejl.


Se mer av Maria Forsells konst på www.facebook.com/Gerillakonst.

ANNONS

Välkommen med dina synpunkter!