Svar angående Martin Kraghs artikel om rysk påverkansoperation

0
263

Martin Kragh har skrivit en artikel i Statsvetenskaplig Tidskrift om en påstådd rysk påverkansoperation och angripit Aftonbladet för att ha spridit densamma. Artiklarna om det som den påstådda operationen handlar om har han tagit fram ur en databas och de har huvudsakligen publicerats av ryska medier, men 51 av artiklarna har publicerats i brittisk press (ca 10%). Det visar att det som Aftonbladet publicerade redan offentliggjorts av västliga medier, t.ex. av The Guardian. Det är väl snarare svagt av annan svensk press att inte tidigare uppmärksamma det som avslöjats i internationell press. Det finns en sammanställning som gjordes redan 8/1 2019 som visar att avslöjandet tagits upp i några hundra inlägg i olika typer av medier i över 40 länder, d v s 30 dagar innan Aftonbladet tog upp ämnet.

Så inleds en detaljerad genomgång av Martin Kraghs artikel.

Läs hela artikeln av Lars Drake på Synaps.

ANNONS

Välkommen med dina synpunkter!